Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230/8 W114 — 1973

En vagn från tiden när stjärnan på kylaren stod för gedigen kvalitet med god komfort, för de som ville färdas säkert, bekvämt och kunde unna sig lite vardagslyx. Den har endast haft två ägare i samma familj sedan 1975.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam och sober direktörsvagn från tidigt 70-tal i det storsäljande kompaktutförandet. Här i en fin färgkombination och lite extra flärd med en sexcylindrig motor och automatlåda. Det mesta är i originalutförande och i väl omhändertaget skick men efter ett längre stillastående behövs en översyn och åtgärder av detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
10 JUL 11:20
45 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18378
LIDINGÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
70 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 46 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35565
05 JUL 08:47
45 000 SEK
12848
05 JUL 00:23
41 000 SEK
35565
04 JUL 20:40
40 000 SEK
31742
04 JUL 20:26
31 000 SEK
24280
04 JUL 20:23
30 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230/8?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam och sober direktörsvagn från tidigt 70-tal i det storsäljande kompaktutförandet. Här i en fin färgkombination och lite extra flärd med en sexcylindrig motor och automatlåda. Det mesta är i originalutförande och i väl omhändertaget skick men efter ett längre stillastående behövs en översyn och åtgärder av detaljer."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 21 september 1972. Den 18 april 1975 förvärvades bilen av nuvarande ägares far. Han brukade bilen varsamt och pysslade om bilen med olja och filterbyte vart 500 mil. En gång per år blev det även besök hos Thillmans Bilverkstad i Bergshamra för översyn och justeringar av tänddelar mm. Efter faderns bortgång tog sonen så vid i september 2003. Det har blivit någon kortare tur per år, ibland ingen. Alltid garagerad. För något år sedan lät han renovera bromsarna runt om hos MBZ på Lidingö. Bensinpump och filter byttes också samt en dimmer för instrumentbelysning. Olja och filter är bytt. Mätarställningen nu 4.880 Mil, mätaren har troligen bara slagit om en gång men det kan inte garanteras. Dragkrok.

Med bilen följer original instruktionsbok, servicehäfte mm samt ett par verkstadshandböcker. Dubbla nycklar. Besiktigad för sista gången.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1972-09-21 
  • Avläst mätarställning
    48,797 km 
  • Regnr
    EDE045 
  • Chassinummer
    11401512124736 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Galon- och textilklädsel med textilmattor. 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick bra i motorn. Då bilen körts sparsamt på den här sidan millennieskiftet är en genomgång att rekommendera. Vid kortare provkörning upplevdes den fungera väl men behöver åtgärda detaljer. Generatorn behöver spännas då det tjöt i "fläktremmen" Fanns även lite klonkljud, typiskt med äldre automatlådor.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut vad gällde vitala delar. Inga kommentarer från bilprovningen vad gällde undersidan.

  • Skick interiör:

    Interiörerna i Mercedes har alltid varit robust med god kvalitet. Har man dessutom, som i det här fallet, haft en överdragsklädsel i många år, behåller klädseln sin fräschör. Fina stolar och baksäte med både bra stuns och fina textiler. Dörrsidor, paneler, mattor och innertak likaså i fint skick. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint fungerande skick. Vid besiktning gick ej fläkten, osäker funktion som bör ses över. Klockan fungerar och likaså Blaupunktradion från tiden. Rullbälten på fyra platser. Formgjutna Mercedesskyddsmattor.

  • Skick exteriör:

    Original exteriör med lackering, glas, blankt, lister, gummi/plast- och belysningsdetaljer i bra skick för ålder och mil med små stenskott, repor och bulor. Finns även någon liten "jäsning" på lackeringen. En rekonditionering kommer att lyfta nivån. Fälgar och navkapslar i bra skick med äldre däck som bör bytas. Motor- och bagageutrymmen i samma nivå.

  • Skick helhet:

    Efter drygt 50 år är denna vagn fortfarande i ett bra skick med klick i dörrar och stuns i säten - en vagn som har brukats, tagits omhand och som fortfarande andas kvalitet. När nu cabriolet-, coupé- och påkostade lyxversioner kostar förmögenheter, får man i denna en enklare men värdig bruksklassiker och en fin entusiastvagn till rimliga pengar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-06-21
Ursprungsbesiktning: 1972-09-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-09-21
Senast godkända besiktning: 2021-10-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Mercedes modell W115 presenterades i skarven av 1967/68 som årsmodell 1968 och tillverkades tom 1976. Efter den lite större tidigare modellen, fick den nya något mindre vagnen snabbt tilltalsnamnet Kompakt. Samtidigt var faktiskt innerutrymmen i nivå med tidigare modeller. Basmodellerna hade 200 och 200D motorer, den senare blev primärt en välkänd och omtyckt Taxi världen över. Sedan kunde man kliva upp ett steg till versionerna 220 och 220D. I slutet av eran erbjöd man en större dieselmotor 240D dessutom toppade man det ytterligare med en fem-cylindrig Diesel 240D 3.0, from juli 1974.

Högre upp i rangordning tillkom sexorna 230, 250 och 280 under produktionsåren, de två senare med insprutningsalternativ. När de utrustades med sexor, fick de modellbeteckningen ändrad till W114. Sexan utan insprutning hade 2281cm3 med dubbla Zenith-förgasare och gav 120 hk. Det fanns fyra/fem växlade lådor beroende på modell och modellår. De kunde också erhållas med en fyrstegad automatlåda.

Under åren gjordes kontinuerligt förbättringar, i Sverige fick de bl.a. strålkastartorkare till årsmodell 1973. En större uppgradering skedde till årsmodell 1974, ibland kallad Serie 2. Då fick bilarna en ny front, nya bakljus och större backspeglar samt att ventilationsrutorna försvann. Ett maner som fanns i nya S-klassen och den kommande efterträdaren W123.

När Jan Ullén testade bilar i sin klassiska utgåva Biltest 1972 kvalade självklart Mercedesen in Statuskategorin och vann. Mercedes ansågs ge en sällsynt kombination av rejäla fördelar utan att vara speciellt lysande i något avseende. Fast räknar man poäng för genuina fördelar som vägsäkerhet, utrymmen och komfort hamnar bilen på en poängsumma som ligger över någon annan bils.

Det kan väl sammanfattas i, en jäkligt bra bil, helt enkelt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG