Visa alla bilder
Visa film

Leyland Mini 1300 — 1975

Race-inspirerad hundkoja för någon som vill synas och ha kul. Vass och iögonfallande.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Tuff, potent, kul och uppseendeväckande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
10 JUL 10:10
62 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18362
VALÖ / ÖSTHAMMAR
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 63 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
22566
05 JUL 12:22
62 000 SEK
26836
04 JUL 22:04
61 000 SEK
32411
04 JUL 21:07
60 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Leyland Mini?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Tuff, potent, kul och uppseendeväckande."

Beskrivning

Nuvarande ägares son hade planer på att bygga en race-inspirerad hundkoja. Han var endast 15-år gammal när han köpte motorn och växellådan till projektet. Dessa köpte han av en person som byggt lämplig motor och växellåda denne haft för avsikt att använda på bana men som ledsnat på sina planer. Sonen köpte så småningom även en komplett Mini för att bygga racern på. Han gjorde iordning karossen och lät lackera denna. Även han tappade med tiden intresset och sålde hela projektet till sin far, som är nuvarande ägare. Efter ett antal år sålde också han projektet till näste ägare som byggde vidare på racern, bland annat gjordes fram och bakvagn iordning och bilen utrustades med bakbur. Efter olika omständigheter så köptes bilen tillbaka av den föregående ägaren igen. Han slutförde bygget och fick Minin SFRO-godkänd och bilen besiktigades och godkändes vid bilbesiktningen. Hela Minin är välbyggd och man har inte tagit snabba genvägar eller snålat för att få bilen i detta mycket högklassiga skick. Kojan är delvis ”de seamad” och dörrhandtagen har eliminerats till fördel för elektriskt manövrerade dörrlås, se bild på knapp under dörrspegel. Tuff busbil!!

Lista på en del av bilens utrustning:


Dubbla 1/4" SU-förgasare, extraktorgrenrör, skelettsvänghjul, sinterkoppling, ELVA-byggd 1300-motor, Cooper S-topplock, rakskuren tätstegad växellåda, differentialbroms, KAD 6-kolvars bromsok, ventilerade bromsskivor, ventilerade bromstrummor, Radtec-aluminiumkylare, justerbara fjäderben fram och bak, fullt justerbara hjulupphängningar, uniballs, bakvagns balk för coilovers, Sparco stolar med fyrpunktsbälten, Ally Cat Rally 8” X 13”- fälgar, Yokohama A539 175/50-däck, bakbur med krysstag och 20-liters säkerhetstank.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-03-11 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    HGO210 
  • Chassinummer
    XL2S1N135861A 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Trimmad motor (ej bromsad) men potent. Racerns kringutrustning och system fungerar som de skall. Fullt justerbara hjulinställningar. Coilovers runt om. Se vidare i utrustningslistan under beskrivningen.

  • Skick interiör:

    Spartansk och i ett mycket fint skick.

  • Skick exteriör:

    Professionellt lackerad till hög standard. Karossen är delvis "de seamad". Dörrhandtagen är bortopererade och öppning sker elektriskt. Fint underrede.

  • Skick helhet:

    En tuff racer i ett mycket bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1990-03-28
Ursprungsbesiktning: 1975-03-11 (typbes) (Ombes:20221018)
Datum i trafik första gången: 1975-03-11
Senast godkända besiktning: 2023-05-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt. Minin såg dagens ljus redan 1959 och tillverkades av BMC 1959-1969, Leyland 1969-1984 och därefter Rover Group fram tom 2000. Sedan var det stopp för den ursprungliga modellen. Fast den lever vidare i ny skepnad, genom BMW.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Valö / Östhammar

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG