Visa alla bilder
Visa film

Peugeot 404 Coupé Injection — 1967

Fransk sextiotalscoupé med italiensk form och tysk exklusiv mekanisk bränsleinsprutning. Komplett, körbart och förhållandevis lättarbetat objekt.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Slank och snygg, en mjukare grundform än på vardagssyskonen 404 Berline och Break. Coupé- och cabrioletversionerna andas stilsäkert sextiotal."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
116 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17135
VELLINGE
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Peugeot 404 Coupé Injection?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Slank och snygg, en mjukare grundform än på vardagssyskonen 404 Berline och Break. Coupé- och cabrioletversionerna andas stilsäkert sextiotal."

Beskrivning

Den levererades ny i mars 1967 till sin första ägare i Sverige. Byter några ägare på sjuttio- och åttiotalen, besiktigades senast 1990-10-24 och ställs av i september året därpå, 1991. Den nuvarande ägaren köpte bilen med en klar ambition att färdigställa en påbörjad renovering men den har blivit stående. Den 33 år gamla staffettpinnen är redo för en ny ambition och några renoveringsframsteg har det trots allt ändå blivit de senaste åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-03-20 
  • Avläst mätarställning
    122 512 km 
  • Kw / hk
    71 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Brun metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda känns bra, om än med udda växellägen efter ombyggnaden från ratt- till golvväxel. Bromsarna är nyrenoverade med en nyare bromsservo och nyper fint. De äldre delarna följer med. Den mekaniska Kügelfischer bränsleinsprutningen funkar fint och en dylik pump är en dyr reservdel. Bränsleanken är också renoverad av den nuvarande ägaren.

  • Skick interiör:

    Komplett interiör med originalinredning med en liten reva på passagerarstolens sittdyna. I övrigt fint innertak, dörrsidor och baksäte. Någon gång har bilen byggts med en dåtida sats från rattväxel till golvväxel. Den nuvarande ägaren hade planer på att bygga tillbaka om han hade behållit bilen. Det låter som en bra tanke.

  • Skick exteriör:

    Ägaren har skurit bort det mesta av den dåliga plåten, ett nytt golv på vänstersidan behövs liksom yttertrösklar, dessa finns inte som ekonomiplåt utan måste bockas och formas. Originalkulören var vit, men den bruna metalliclacken är faktiskt en Peugeot-kulör. Äldre omlackering, alltså, bakluckan hade en skada som är åtgärdad men inte lackerad. Äldre däck, förstås, och höger bakhjul saknar ett mutterclips för att skruva dit navkapseln.

  • Skick helhet:

    En vacker klassisk Pininfarina-coupé från Peugeot med fin potential och som inte kräver alltför mycket jobb för att bli snygg och representativ.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1991-09-17
Ursprungsbesiktning: 1967-03-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1967-03-20
Senast godkända besiktning: 1990-10-24
Besiktigad tom: Körförbud
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Modellerna 404 Coupé och Cabriolet tillverkades hos Peugeot i Frankrike och Pininfarina Italien. Bottenplattor med torpedvägg, ämnade för 404 Berline, togs av löpande bandet vid fabrikerna i Sochaux och skickades på järnväg till Turin. Där blev det tillverkning och lackering av kaross, montering av glas, blankt och inredning. Mycket av detta gjordes för hand. Därefter åter till Sochaux för montering av motor med drivlina, fram- och bakvagn samt övrig mekanik och leveransjustering. Den fyrcylindriga bensinmotorn om 1.618 cm3 satt i alla versioner av modell 404. Den fanns med ordinär förgasare men också med en mekanisk insprutning från Kugelfischer, kallad Injection. Den introducerades med 404 Cabriolet 1962, året efter kom den även i Berline och Coupé. Det var för den tiden en exklusiv och tekniskt spännande lösning, med optimal tillförsel av luft/bränsle för varje cylinder. Motorn, årsmodell 1967, gav 88 hk DIN (96 hkr SAE), vilket gav fina fartresurser med bra botten- och vrid samt lägre bensinförbrukning. Vid den här tiden visade också Peugeot, att Injectionmotorn var snabb och pålitlig, då de vann Safarirallyt tre år i rad 1966-1968. Det tillverkades 6 841 exemplar av 404 Coupé modellåren 1963-1968, varav 1 358 modellåret 1967. Till Sverige kom ca 75 bilar modellåren 1964 - 1968. Av dessa finns 30 bilar kvar, flera är objekt och donatorbilar men ca 10 bör vara körbara. Flera Coupémodeller har fått bli just donatorbil, när en Cabriolet renoverats. Cabriolet-modellen tillverkades modellåren 1962-1968 i 10 388 exemplar. När det begav sig var en 404 Coupé Injection, den dyraste vagnen i Peugeots modellflora. Prislappen i Sverige var närmare dubbelt upp mot en Berline och landade strax under 30.000 kronor.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vellinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG