Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Sport 850 2T — 1964

Saab Sport byggdes för förare som ville ha mer kraft och personlighet i sin bil. Med tre förgasare, fyrväxlad manuell låda, sportigare interiör och ett mer aggressivt yttre skiljde den sig tydligt från den vanliga 96:an. Modellåret 1964 är särskilt eftertraktat bland entusiaster, då det markerar det sista året innan Saab introducerade den längre fronten – den så kallade ”långnosen” – på 96:an.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En renoverad och körklar Saab Sport från 1964 – detta exemplar startar direkt och motorn går som en klocka. Den är i toppskick rakt igenom och utrustad med det eftertraktade Golde skjuttaket. Tidigare ägd av reservdelsansvarig i Saab 96-klubben, vilket tydligt märks – bilen har tagits om hand av någon med både djup kunskap och stor kärlek till modellen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 JUL 10:00
251 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18452
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
330 - 360 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 252 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
24345
28 JUNI 11:43
251 000 SEK
4101
28 JUNI 00:14
250 000 SEK
31525
27 JUNI 23:48
210 000 SEK
4101
27 JUNI 23:32
200 000 SEK
35464
27 JUNI 23:22
151 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En renoverad och körklar Saab Sport från 1964 – detta exemplar startar direkt och motorn går som en klocka. Den är i toppskick rakt igenom och utrustad med det eftertraktade Golde skjuttaket. Tidigare ägd av reservdelsansvarig i Saab 96-klubben, vilket tydligt märks – bilen har tagits om hand av någon med både djup kunskap och stor kärlek till modellen."

Beskrivning

En verkligt enastående Saab Sport 1964 – Totalrenoverad av en legend inom Saab 96-klubben

Denna vackert renoverade och körklara Saab Sport från 1964 är något alldeles extra – inte bara tack vare sitt skick, utan också på grund av sin unika historia.

Bilen köptes i början av 1990-talet av herr Jensen, reservdelsansvarig i Saab 96-klubben. Med sin djupa kunskap, passion och sitt omfattande nätverk lyckades han hitta detta exemplar, som hade stått avställd sedan tidigt 1970-tal och till och med fallit bort från det svenska bilregistret.

Vad som följde var en minutiös helrenovering, ner till minsta mutter och skruv. Bilen plockades ner till bar plåt och varje komponent renoverades, reparerades eller ersattes med nya eller NOS-delar (new old stock). Den lackerades om, vissa kromdetaljer förnyades, och tonade rutor monterades. Interiören renoverades och kläddes om till mycket hög standard. Givet Jensens roll inom Saab 96-klubben präglades renoveringen av enastående detaljnoggrannhet och autenticitet.

Renoveringen färdigställdes omkring 1995, och sedan dess har bilen enbart använts som sommarbil – främst vid Saab-träffar. Tragiskt nog avled herr Jensen under ett evenemang på Kinnekulle Ring år 2008, där han deltog tillsammans med sin bror, även han en hängiven Saab-entusiast.

Efter hans bortgång har bilen förvarats på rätt sätt i uppvärmt garage, i hustruns ägo. Nu, 17 år senare, har hon beslutat att det är dags att låta bilen få ett nytt hem. Nyligen har den gåtts igenom av hennes bortgångne makes bror, som bland annat bytte tändspolar och bakbromsar.

Det är nästintill otroligt att renoveringen gjordes för 30 år sedan – bilen ser ut som om den blev färdigställd igår. Den går perfekt, kräver inget ytterligare och är redo att köras och njutas av. För en Saab-samlare eller entusiast uppfyller detta exemplar alla kriterier: proveniens, kvalitet, sällsynthet och skick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1995-05-30 
  • Avläst mätarställning
    63 785 km 
  • Regnr
    BBX322 
  • Chassinummer
    208887 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Under huven sitter den klassiska Saab Sport-motorn med trippelförgasare och separat oljesmörjning. Fabriksangiven effekt är 54 hästkrafter, vilket ger en pigg och engagerande körupplevelse. Motorn startar lätt och går precis som den ska – klart och självsäkert.

    Prestandan är god med fin kraftleverans, mjuka växlingar genom den fyrväxlade manuella lådan, och inga anmärkningar noterades vid provkörning. Bakbromsarna har nyligen gåtts igenom och nya tändspolar har monterats för att säkra pålitlig drift.

    Bilen står på ett uppsättning mycket fina, oskadade aluminiumfälgar med bra däck. Den är befriad från besiktningskrav i Sverige och är helt körklar – redo att avnjutas direkt.

  • Skick interiör:

    Interiören är genomgående i anmärkningsvärt fint skick. Allt kläddes om vid renoveringen – inklusive säten, dörrsidor, innersidor, innertak och mattor – och allt är fortfarande rent, helt och välbevarat.

    Det finns endast några små anmärkningar: sömmen i framkant på baksätet har släppt lite, ett litet skrapmärke finns på fickan på förardörrens insida, och fickan på passagerardörren går inte att stänga ordentligt (se bilder). Instrumentbrädan är prydlig med fullt fungerande mätare – även klockan. En elegant ratt i trä ger kupén en snygg och passande avslutning.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och fri från rost eller skador, med endast en mindre anmärkning – en liten, mjuk inbuktning på cirka 10 cm på den nedre delen av höger bakskärm, knappt synlig i verkligheten. Lacken är glansig och presenterar sig mycket fint, och ser närapå ny ut trots att renoveringen färdigställdes för nästan 30 år sedan.

    Den enda lackskadan som noterats är ett mindre bättringsområde under bagageluckan (se bild). Exteriören i övrigt är prydlig och välgjord, med fina detaljer och genomgående mycket fint, oskadat krom.

  • Skick helhet:

    Helt ärligt är det svårt att hitta ett finare exemplar. Denna Saab Sport ser inte bara fantastisk ut – den kör minst lika bra. Det är ett sällsynt tillfälle att äga en bil som renoverats med sådan expertis, omsorg och djup kunskap om märket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-05
Ursprungsbesiktning: 1995-05-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-05-30
Senast godkända besiktning: 2024-12-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab Sport – en ikonisk modell i svensk rallyhistoria

Saab Sport var en specialversion av Saab 96 som introducerades 1962 som ersättare till Saab GT750. Modellen visades för första gången på bilsalongen i Stockholm i februari samma år, och det var också första gången Saab:s sportigare Gran Turismo-modell såldes officiellt i Sverige – GT750 hade tidigare endast sålts utomlands.

Karossen var densamma som på Saab 96, men interiören och utrustningen skiljde sig. Baksätet var av en enklare typ, och under det fanns gott om utrymme i särskilda fack för rallyutrustning såsom reservdelar och snökedjor. Exteriört kändes Sport igen på de dubbla kromlisterna längs karossens nederkant, extraljusen och de unika navkapslarna.

Motorn var en 841 cm³ trecylindrig tvåtaktsmotor med tre Solex-förgasare, som gav 52 hästkrafter jämfört med standardmodellens 38. Smörjningen skedde via en separat oljetank, vilket innebar att man inte längre behövde blanda olja i bensinen manuellt – en stor fördel jämfört med standard 96.

Växellådan hade fyra växlar, och fram fanns skivbromsar – något ovanligt för tiden. Hjulen hade fyra bultar istället för fem, som på standardmodellen.

På marknader som USA såldes bilen under namnet GT850 (i linje med föregångaren GT750), men efter Saab:s framgångar i Monte Carlo-rallyt ändrades namnet 1964 till Monte Carlo 850. Saab Sport utvecklades i takt med den vanliga 96:an, men den trimmande tvåtaktsmotorn försvann när fyrtaktsmotorn V4 infördes i modellår 1967. Då bytte modellen namn till Monte Carlo V4, som dock endast skilde sig från standardmodellen genom sin utrustning.

Saab Sport är i dag en eftertraktad klassiker – inte bara för sin historiska betydelse utan också för sin tekniska karaktär och unika känsla.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG