Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 CS B4B — 1951

Vacker PV 444 med takgök som varit i samma familj sedan 1985.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En äldre renovering som stått sig mycket bra. Behöver service och nytt bränsle i tanken. Därefter en besiktning hos bilprovningen. Vid godkänt resultat blir bilen sen besiktningsfri, enligt veteranreglerna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
94 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15933
SKANSNÄS, STORUMAN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 CS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En äldre renovering som stått sig mycket bra. Behöver service och nytt bränsle i tanken. Därefter en besiktning hos bilprovningen. Vid godkänt resultat blir bilen sen besiktningsfri, enligt veteranreglerna."

Beskrivning

Volvo PV 1951 utrustad med den takmonterade blinkersanordningen som i folkmun kallas "takgök". Det var en uppfinning vid namn Fixlight som ansågs bidra till trafiksäkerheten. Samtida rapporter tyder på att det blev motsatt effekt.

Året efter var takgöken ett minne blott.

Norrlandsbilar brukar få entusiasterna att vakna till. Dåtidens rejäla vintervägar utan salt är naturligtvis en av anledningarna. Dessutom har det funnits plats i lador och garage att förvara äldre fordon.



Den här PV'n av 1951-års modell har förvarats torrt och tryggt i trakterna av Storuman. Med endast några få tidigare ägare och i samma familj de senaste 38 åren. Den helrenoverades 1987. Mätarställningen står på 3752 svenska mil. Som de flesta känner till så gick dessa mätare till 10 000 mil och började sen om på noll igen. Vi bedömer det troligt att mätaren snurrat åtminstone ett varv före renoveringen. Reservhjul saknas.

Original instruktionsbok, domkraft och verktyg enligt bild medföljer. Ett tips är att komplettera bilen med moderna diskreta blinkers före färd på allmän väg.

Nutidsmänniskor har som regel aldrig hört talas om takgökar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/19951 
  • Första registreringsdatum
    1987-05-06 
  • Avläst mätarställning
    37520 km 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil röd/grå 
  • Färg
    Blågrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B4B motor med angiven effekt på 44hk. Motorn startade och gick fint med externt tillfört bränsle. Tanken behöver tömmas och fyllas med fräsch bensin. Motorn renoverades enligt uppgift 1987. Efter längre tids stillastående får man räkna med att bromsöversyn behövs. Behöver nytt 6-volts startbatteri.

  • Skick interiör:

    Original innertak i mycket gott skick. Resten av inredningen är i närmast nyskick. Gummimattorna nytillverkades på 1980-talet och ser lika fina ut i dag.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad vid renoveringen på 1980-talet.

    Lacken har stått sig bra, även krom och blanklister är i bra skick. En mindre tryckskada finns på främre stötfångaren. Se bild. Motorhuven behöver justeras in lite för att få mindre springa i framkant. Bilen behöver en polering för att komma till sin fulla rätt. Nya däck med vit sida monterades på 1980-talet och fungerar bra för utställningsändamål. Extrautrustad med snygg takkeps/solskydd.

  • Skick helhet:

    Fin bil av ovanlig årgång. Renoverad på 1980-talet och fortfarande i mycket gott skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2004-01-09
Ursprungsbesiktning: 1972-12-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-12-30
Senast godkända besiktning: 1987-05-06
Besiktigad tom: 1989-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

Vi övertog bilen 1985 och 1987 var vi klara med renoveringen. Då hade vi åtgärdat den rost som fanns, renoverat motorn, fått tag i nya gummimattor, lackerat bilen och monterat den inredning som medföljde. Jag använde den sedan mycket sparsamt och sedan början av 1990-talet har den stått i garaget. Jag har endast haft igång den emellanåt och varmkört motorn.

Fakta om modellen

Volvo PV 444 med takgök.

På hösten 1950 presenterade Volvo sin PV 444 i en förnyad version.

Den kanske mest spektakulära nyheten satt på taket. Här handlade det om en ny typ av körriktningsvisare som ersatte de tidigare pilarna. Nyheten kallades för Fixlight och hade utvecklats av Walter Bengtsson som drev företaget Fixfabrikerna i Majorna i Göteborg.

Redan 1947 hade Bengtsson fått patent på sin Fixlight och senare övertygade han Assar Gabrielsson om dess förträfflighet. Fixlight hade formen av ett T med en bakåtböjd fot. Den tvärgående delen innehöll tre lampor. En i mitten som gav ett fast blågrönt sken. På var sida om denna fanns en blinkande orange lampa. Lampan i mitten skulle göra det lättare att avgöra om bilen var på väg att svänga åt höger eller vänster. Med det blev tidigt bekymmer. Det gick inte att montera takräcke på bilarna och den var förbjuden på exportmarknader då det var svårt att avgöra åt vilket håll det blinkade. Den försvann 1952 och Inför nyåret 1953 blev den förbjuden på nya bilar även i Sverige.

Många av de bilar som ursprungligen hade denna typ av takgök-blinkers försågs senare med sidoblinkers. Idag vill gärna PV-entusiaster med de rätta årgångarna återställa utseendet. Dessutom är takgöken i sig ett samlarobjekt som går för höga summor på samlarmässor.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vilhelmina

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG