Visa alla bilder
Visa film

Citroën DS20 D Super — 1975

Sista årsmodellen av den legendariska Gudinnan med fyra brukande ägare i ett sällsynt välbevarat och trevligt fint skick, och en låg körsträcka som just har passerat över 10 000 mil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Värdig DS att vårda, det är inte så lätt hitta dem i det här skicket längre, och den verkar ha seglat under Svenska Citroënklubbens radar, det vill säga att ägarlängden inte verkar ha varit medlemmar i klubben. Lite spännande för kännarna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
125 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16112
MARIESTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën DS20 D Super?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Värdig DS att vårda, det är inte så lätt hitta dem i det här skicket längre, och den verkar ha seglat under Svenska Citroënklubbens radar, det vill säga att ägarlängden inte verkar ha varit medlemmar i klubben. Lite spännande för kännarna."

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i november 1974. Denne måste ha vårdat, kört sparsamt och rostskyddat noggrant, det är så dessa modeller har kunnat bevaras. 10 år senare tar sannolikt en entusiast över bilen, och även den nya ägaren 2016 tar också hand om bilen på rätt sätt. Han säljer till den nuvarande ägaren 2021 som har brukat den lite och på träffar och liknande, men den har fått stå i carporten och han känner att någon med ett riktigt garage bör ta över vårdnaden. Några specifika roliga detaljer för de nordiska marknaderna på bilen är förstås lykttorkarna, men främst den röda kulören Rouge Cornaline, den fanns bara här och i Italien, enligt uppgift. Några röda DS såldes inte i Frankrike det sista året.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1974-11-05 
  • Avläst mätarställning
    00349 km 
  • Kw / hk
    73 / 99 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Rouge Cornaline 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den startar väldigt lätt, bromsarna är välkänt effektiva och rattväxelns manövrering är enkel. Hydrauliken fungerar effektivt, bilen reser sig snabbt och de grå gasklockorna (normalt är de gröna och bollrunda) indikerar att den har fått utbytesklockor i närtid. De funkar fint och har ett så kallat longlife-membran som håller trycket längre, men kan möjligtvis upplevas lite hårda av en känslig gashydraulisk connaisseur. Någon tidigare ägare har också modfierat värmesystemet med kranar av typ Ballofix för kunna stänga av värmeelementen. Sannolikt har något element haft läckage, men dessa är lätta att demontera och ta till en kylarverkstad för klassisk lödning och lagning.

  • Skick interiör:

    Det sitter en överdragsklädsel på och originalklädseln verkar vara välbevarad undertill. Annars brukar DS-modellernas enklare tygklädslar slitas fort. Innertaket är bytt och limmet har släppt på några ställen. Med riktigt kontaktlim och bra kunskapsresearch är det förhållandevis lätt att göra om. Hatthyllan har även den skyddats av en extramatta och golvmattorna är hela och rena.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad i originalkulören Rouge Cornaline av någon tidigare ägare och lacken är i ett väldigt fint och snyggt skick. Bra OEM Michelin XAS däck på vitlackerade fälgar med fina heltäckande navkapslar, originalfärgen är en grå nyans, på Citroën-lingo AC140. Bilen är av okänd anledning utrustad med permanenta husvagnsspeglar där formen på själva spegeln är misstänkt lik Volvos sjuttiotalspeglar. Någon har också monterat Pallas-lister på dörrsidorna.

  • Skick helhet:

    Attraktiv gudinna av sent snitt och av en enklare version som egentligen bara handlade om utrustningsdetaljer och bränslebestyckning. Representativ och fin, och idag är egentligen en förgasarbestyckning att föredra då de är mer pålitliga och lättskötta än de elektroniska bränsleinsprutningarna från sjuttiotalet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-04-12
Ursprungsbesiktning: 1974-09-02 (regbes) (Ombes:19750813)
Datum i trafik första gången: 1974-11-05
Senast godkända besiktning: 2022-06-27
Besiktigad tom: 2024-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Citroën DS var ända sedan den presenterades 1955 en framsynt och rolig form för medvetna bilägare. 1975 års modell var den sista efter 20 år och drygt 1,3 miljoner bilar tillverkade. En lång modellcykel som aldrig hade varit gångbar idag med dagens facelifts och nya modeller inom bara några år in i cykeln.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Mariestad

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG