Visa alla bilder
Visa film

BMW 2002 — 1972

En trevlig 2002:a med bekväm automat och fina attribut såsom taklucka, AC, Becker radio, BBS-fälgar mm.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare har prioriterat en väl fungerande vagn vad gäller drift och vitala funktioner men som nu kan förädlas med iordningställande av detaljer och exteriör. En årgång och USA-modell som fortfarande hade mycket av den Europeiska specifikationen, en kombination som gör den intressant."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16107
SALTSJÖBADEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 2002?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare har prioriterat en väl fungerande vagn vad gäller drift och vitala funktioner men som nu kan förädlas med iordningställande av detaljer och exteriör. En årgång och USA-modell som fortfarande hade mycket av den Europeiska specifikationen, en kombination som gör den intressant."

Beskrivning

Bilen registrerades 1972 och kom till Sverige från USA för 11 år sedan. Först nu i vår har nuvarande ägare registrerat in den i Sverige. Nu besiktigad och körklar. Han har renoverat bromsar fram och bak. Ny hardyskiva och stödlager. Bytt spindelleder och styrled. Servat den med motorolja, automatlådeolja, olja i bakaxel, olja i styrväxel och glykol samt bytt alla remmar. Dessutom är nu km-mätare med instrument installerade i bilen. Ursprungliga miles-mätare och instrument medföljer. Verklig körsträcka är okänd. Bilen är utrustad med taklucka (vajern till vev är defekt, går lätt att skjuta upp och stänga luckan), dräneringskanalerna rengjorda. AC-anläggning som mekaniskt fungerar men som behöver översyn och fyllas. Även en fungerande tidstypisk Becker Mexico är monterad. Med bilen följer diverse delar, original plåtfälgar och navkapslar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    2023-04-20 
  • Avläst mätarställning
    16 096 km 
  • Kw / hk
    73 / 99 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Begie 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra, inget klonk eller missljud från motor eller drivlina, inga vibrationer. Lätt styrning vid körning, lite trög vid stillastående. Fin inunder och inget oljeläckage. Fjädern i tändningslås är sliten. Framvagn behöver en inställning, efter att nya spindelleder monterats.

  • Skick interiör:

    Inredning i originalskick med visst slitage, förarstol har reva i sittdyna. Reglaget till värmen kärvar. Spricka i gummilist till vindruta.

  • Skick exteriör:

    Är helt eller delvis omlackerad men det är en tid sedan. Nu är lackeringen en aningen matt och har såväl småskador som tidigare lagningar undertill. Blankt och glas i bra skick, fina BMW/BBS fälgar med nya däck. Ett av positionsljusen på skärmarna (USA) har trasigt glas.

  • Skick helhet:

    BMW 02-seire är idag en eftertraktad samlarbil. En bekväm "familjesportbil", ja på ett sätt föregångaren till de GTI-vagnar som blivit en sådan success genom åren. Här en vagn som är i bra mekanisk form och som kan köras och brukas som den är, eller som en rullande renovering, eller med en mer omfattande renovering. Upp till ny ägare som, oavsett vägval, får en klassikerikon från 60-70 talen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-20
Ursprungsbesiktning: 2023-04-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2023-04-20 (720101)
Senast godkända besiktning: 2023-04-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång produktionen efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av MC-bilar, småbilar och stora dyra vagnar och sportbilar. I början av 60-talet började de renodla och Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross och design blev en framgång. I mitten av 60-talet insåg BMW att de behövde även en lite mindre vagn, för att möta den allt ökande efterfrågan från arbetar-och medelklassen. Ur sin framgångsrika Neu Klasse tog de fram en ny vagn, som till en början fick 1600 motorn från den större vagnen men med två dörrar, kallades helt enkelt 1600-2. Resten är historia och en succé. Med tiden införlivades 2:an i modellbeteckningen och bilarna kom att heta 1502, 1602, 1802 och 2002 allt efter motorstyrka. Ett antal olika epitet och bokstäver hängdes på allt efter utrustning. Det gjordes tvådörrars vagnar, cabrioletversioner och femdörrars Touring och som picken över i:et lanserades även en Turbomatad version 1973. Modell 02 tillverkades fram tom 1977 med mindre kosmetiska uppgraderingar. Oavsett motorbestyckning, så var det en pigg och körglad vagn med fina vägegenskaper. Så förare med sportiga ambitioner gillade modellen, så också tävlingsfolket. Totalt tillverkades 868.000 02:or 1966-1977.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Saltsjöbaden

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG