Visa alla bilder
Visa film

AC cars Cobra 5,7 V8 (Replika) — 2014

Legendarisk sportbil med manuell växellåda och V8 under motorhuven. Här i ett nyckelfärdigt utställningsskick.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nyckelfärdig AC Cobra i utställningsskick. Ägaren har kört 2400 mil sedan bilen stod färdig 2014. De enda synbara bevisen på miltalet är några mindre stenskott på fronten, samt slitage på bakdäcken. Däckbyte bak är egentligen enda rekommendationen. Jo, en rekommendation till. Kör försiktigt!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
600 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15881
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande AC cars Cobra?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nyckelfärdig AC Cobra i utställningsskick. Ägaren har kört 2400 mil sedan bilen stod färdig 2014. De enda synbara bevisen på miltalet är några mindre stenskott på fronten, samt slitage på bakdäcken. Däckbyte bak är egentligen enda rekommendationen. Jo, en rekommendation till. Kör försiktigt!"

Beskrivning

Säg orden Shelby Cobra eller AC Cobra så skiner de flesta bilentusisater upp. Bilmodellen har uppnått en närmast legendarisk status. Eftersom bilen inte längre produceras, men ändå väcker ett enormt begär, återstår bara möjligheten att bygga sin egen. Precis det har ägaren av den här mycket välbyggda och påkostade Cobran gjort. Han började med en nytillverkad ram och kaross. Det här replikabygget har involverat hjälp och råd från många kunniga tekniker, från lokal nivå ända upp till NASA. Mer information runt det tekniska finns på bifogad PDF-fil.



Bilen registrerades och godkändes 2014-06-02. Efter nya reglerna så besiktades bilen sista gången 2017-08-14 och är numera besiktningsbefriad. Bilen säljs eftersom ägaren känner sig klar med bilen och inriktar sig på ett nytt projekt. Domkraft, verktygssats i tum och mm samt instruktionsbok medföljer



Information om det tekniska

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2014/2014 
  • Första registreringsdatum
    2014-06-09 
  • Avläst mätarställning
    22 000 km 
  • Kw / hk
    180 / 245 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Äkta läder 
  • Färg
    Porsche Meteor Grey Metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    350 csb V8-motor med aluminiumtoppar och elektronisk insprutning. Angiven effekt på 245hk. Växellådan är manuell 5-växlad Tremec TCET 5009, som monterades fabriksny. Provkörningen var en positiv upplevelse. I kursstabilitet torde den slå originalet från 1960-talet med hästlängder. Vagnen är sammanfattningsvis i tekniskt toppskick.

  • Skick interiör:

    Instrumentpanel tillverkad i kolfiber. Instrumenten är Smiths. Tändningslåset är en kul och framförallt praktisk detalj från HD. Alla strömbrytare är Lucas. Stolarna är formade i glasfiber och läderklädda.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är professionellt utförd och håller utställningskvalitet. Kulören är Porsche Meteor Grey metallic. Finns några mindre stenskott på framskärmar/fronten. Se bilder. Utrustad med 18" Split wheels. 8,5 tum breda fram och 10 tum bak. Däcken är 245/40-18 och 295/35-18. Utrustad med störtbåge i rostfritt.

  • Skick helhet:

    Utställningsskick. Mycket välbyggd och genomtänkt replika.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-03
Ursprungsbesiktning: 2014-06-02 ENSK (Ombes:20190618)
Datum i trafik första gången: 2014-06-09
Senast godkända besiktning: 2017-08-14
Besiktningsbefriad: Ja
Årsskatt: 998 kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

"Receptet" på bilens teknik presenteras i bifogat PDF-dokument. Karossen är i glasfiber och är breddad 30mm över sittbrunnen och framskärmarna är utlagda 28mm på varje sida. Stenskottskydd på bakskärmarna i kolfiber. Golvet är tillverkat i en kombination av aluminium, glasfiber. Instrumentpanelen är tillverkad i kolfiber, med lackerad text som anger strömbrytarnas funktion. Tändningslåset kommer från Harley Davidsson. Det är perfekt för sitt ändamål, då man slipper ha nyckeln hängandes kvar när det är upplåst. Motorn är Dyno-körd och helt kalibrerad. Till bilen medföljer en helt ny sufflet, som endast varit provmonterad. Jag tycker att alla AC Cobra ser för bedrövliga ut med suffletten monterad. Men den finns och följer med för den som vill använda sufflett. Fälgarna är av split-modell, tillverkade av Image Wheels UK, och specialbeställda av mig med skruvarna som håller samman fälgen monterade från baksidan. Inredningen är i äkta skinn, från samma kohud. Bakom handskfacksluckan sitter säkringspanelerna, praktiskt med låsmöjlighet. Bilen är utrustad med larm, med immobilizerfunktion.

Fakta om modellen

Drömmen om världens snabbaste sportbil.

Den tidigare Le Mans-vinnaren Carroll Shelby beslutade sig 1961 för att infria sin dröm om att bygga världens snabbaste sportbil. Shelbys lösning var enkel; plocka ned en stor, stark och pålitlig amerikansk V8-motor i ett lätt europeiskt chassi. Han inledde ett samarbete med den Brittiska sportbilstillverkaren AC Cars som levererade chassie och kaross. Amerikanska Ford levererade drivlinan. Motorn var en V8 på 260 cui som Ford utvecklat till sin midsize bil Fairlane. AC Cars skickade chassin till Shelby's anläggning som låg i anslutning till Riverside International Raceway i Kalifornien, där slutmonteringen skedde. Shelby trimmade sedan motorn efter kundens önskemål. 1963 uppdaterades Cobra'n med Fords nya 289 cui V8. Därmed var en legendarisk bil född. Det blev rena segerparaden med vinster i otaliga amerikanska mästerskap och i Europa. Bland nedlagda skalper fanns Ferrari 250 GTO och muskulösa Corvetter. Shelby Cobra upplevdes som svårtyglad svårtyglad, men framförallt var den fruktansvärt snabb. Motorstorleken och hästkrafterna växte när man började montera big block motorer, ända upp till 427. Den officiella tillverkningen av Ac Cobra lades ner 1968. Till 1968 införde amerikanska myndigheter ett antal nya regleringar på säkerhets- och miljöfronten. Eftersom Cobran vid det här laget var en gammal konstruktion bedömdes det för kostsamt att anpassa bilen och tillverkningen lades ned.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arvika

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG