Visa alla bilder

Mercedes-Benz 170 B Cabriolet — 1950

Ett mycket bra utgångsobjekt för en renovering som köparen själv sätter nivån på.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bilpussel med god potential."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 JAN 10:45
21 345SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17857
BÄLINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 22 345 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30875
11 JAN 18:06
21 345 SEK
20505
11 JAN 12:16
10 600 SEK
10058
11 JAN 12:10
9 600 SEK
28646
10 JAN 21:53
8 600 SEK
5378
10 JAN 21:52
3 560 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 170 B Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett bilpussel med god potential."

Beskrivning

Bilen köptes av förre ägaren i mitten på 1980-talet och var då i ganska hyggligt skick. Den skulle helrenoveras och plockades därför ned fullständigt för att börja från början. Arbeten som blästring av karossen med skärmar, ramen, svetsning av balkar, lagning av hjulhus bak och nytt dike för verktygen i bakluckan gjordes. Brunt skinn till framstolarna införskaffades och båda stolsitsarna gjordes i ordning med nytt skinn. Extra skinn till ett ryggstöd för en framstol finns med. Övrig skinninredning bedömer ägaren som användbar. Den är tvättad och insmord med läderfett. Allt trä är lackat men alltför ljust. Det skall vara betsat mahogny. Efter att detta blivit gjort avstannade arbetet och bilen blev stående tills dess att nuvarande ägare köpte den av dödsboet.

Bilen var då helt nerplockad. Säljaren har satt ihop den för att säkerställa att de väsentliga delarna finns. En del delar är bra, som framskärmar i fint skick, medan annat kräver stora åtgärder som båda dörrarna som behöver nya bottnar och lagning av dörrsidor. Dörrarna hänger svårt i framkant och behöver noggrant passas in. Golvet är delvis lagat och delvis i bra originalskick men visst arbete behövs under baksätet. Hjulhusen är lagade både bra och dåligt, visst arbete behöver göras om. Bagagegolvet är i OK skick men ligger löst på plats. Drivlinan med maskin är ihopplockat med ett block stämplat 1954. Allt är dock i originalutförande och korrekt. Smådetaljer som centralsmörjning och bromssystem har ägaren plockat på plats och är kompletta för renovering. Instrumentbrädan är korrekt med instrument, knappar och reglage. Suflettstället är komplett och fungerar men av innertak, isolermatta och yttertak finns ingenting kvar. Golvmattor bak saknas, så även gummimattor fram.

Vad som bland annat saknas är en kromlist fram på suffletten, en brun skinnstropp, original inre backspegel, bakruta, verktyg, navkapslar samt, gummidamasker och gummilister. Kabelhärva saknas helt men finns att köpa ny hos Carel i Storvreta.

Bilen har ursprungligen varit mörkröd med brun skinnklädsel och svart sufflett. Chassiskylt i original finns men är ej monterad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1951 
  • Första registreringsdatum
    1952-09-15 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    MBB973 
  • Chassinummer
    1360433630 
  • Kw / hk
         / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Okänt skick men de viktigaste komponenterna finns på plats.

  • Skick interiör:

    Ej komplett men ett bra utgångsläge för renovering.

  • Skick exteriör:

    Se bilder för skick och vad som finns.

  • Skick helhet:

    Ett mycket bra objekt för renovering. Se noga på bilderna för att själv bedöma vad som kan tänkas krävas för en renovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1986-07-11 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

170 modellen tillverkades 1949 - 1955 i totalt 70285 exemplar, alla modeller. Varav 170 S B-cab tillverkades i 1603 exemplar under åren 1949 -1951. Av dessa tog Philipssons in 191 exemplar. Av dessa finns 25 - 30 stycken kvar idag varav inte mer än hälften är i trafik.

Mercedes-Benz första efterkrigskonstruktion Typ 170 S var en lyxigare utveckling på W136-temat. På chassisidan märktes en ny framvagn med dubbla länkarmar och skruvfjädrar, samt en större motor. Karossen var ny, men långt ifrån modern, då den uppvisade tydliga drag av mellankrigsmodellen W153 230. Bilen tillverkades dels som limousin samt i två öppna utföranden (A- tvåsitsig , B-fyrsitsig). Trots skillnaderna fick den första versionen av 170 S behålla internkoden W136.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bällinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-01-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG