Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce Silver Shadow 6,8 l V8 — 1973

Elegant Rolls Royce i en ovanlig färgkombination, besiktigad för alltid och körklar.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En högerstyrd Rolls som går fint och är i ett trevligt användarvänligt skick, nuvarande ägare har regelbundet servat och skött den väl.

Det finns några saker att åtgärda för att bli i toppskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
76 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16695
BEDDINGESTRAND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce Silver Shadow?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En högerstyrd Rolls som går fint och är i ett trevligt användarvänligt skick, nuvarande ägare har regelbundet servat och skött den väl.

Det finns några saker att åtgärda för att bli i toppskick."

Beskrivning

Bilen såldes ny av välkända HR Owens i London, där bilen användes som direktions bil av ett företag.

Den importerades till Sverige 1989 och blev då registrerad här.

Nuvarande ägare köpte bilen 2010 och har sedan dess noggrant skött och servat bilen hos välrenomerad expert på engelska bilar. Kvitto finns på de reparationer som är utförda, se under ägarens kommentar. Bilen är på sedvanligt engelskt sätt högerstyrd.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1989-05-18 
  • Avläst mätarställning
    82 495 miles 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    2-ton Guld metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går mycket fint och fungerar bra, finns dock några brister som nuvarande ägare har listat:

    - AC:n fungerar ej. Går att åtgärda, men inte värt då bilen inte körs mycket.

    - Spolning vindruta - signal når inte fram från strömbrytaren

    - Klockan släpar efter när motorn är avstängd.

    - Intervalltorkaren (mekanisk bimetall) fungerar inte, bara låter.

    - Centrallåsen fungerar bristfälligt, frånkopplad på vänster bakdörr

    - Främre vänster fönster stängt. Motor urplockad. Fastnade i nerläge. Förmodligen dålig jordning.

    - Radio och kassett ej i gång. Troligen inte rätt kopplade. Radion är inte kompatibel med dagens radioutsändningar.

    - Motorrumsbelysning fungerar ej. Troligen lampa.

    - Extraljus ej kopplade.

    - Varningsljud kopplade till Spirit of Ecstasy, ej i bruk

    - Bakruteuppvärmningen fungerar ej

    - Emellanåt har vatten uppkommit under främre mattor, vid stillastående i regn.

  • Skick interiör:

    Hel och fin originalinredning med nya mattor, baksätet är helt men behöver en uppfräschning.

  • Skick exteriör:

    En äldre omlackering har hållt sig väl, finns dock några mindre defekter. Bakkant på höger bakskärm samt stötfångare har en parkeringsskada som delvis är bättrad. Små rostblåsor finns i överkant av framdörrarna. Vinyltaket är delvis blekt och har små skador. I övrigt fint krom samt fina fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    En härlig Silver Shadow som är körklar och bjuder sin blivande ägare på många komfortabla och trevliga turer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-10-21
Ursprungsbesiktning: 1989-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-05-18
Senast godkända besiktning: 2021-03-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Gjort förbättringar genom åren, för mer än 240 000 SEK. Finns mer att göra, men inte längre några större saker. AC: n fungerar inte och kanske inte meningsfullt att fixa? Kostnader för renovering och förbrukningsvaror: 243 300:- - Trärenovering handskfack och radiopanel - Extranyckel - Genomgång förgasare, tändning. - Kontroll av givare kylvätskenivå, helljusomkopplare, - Byte vattenpump - Renovering nivåreglering. - Genomgång drivremmar - Drivknutsbyte - Byte båda bränslepumparna - Renovering bromsar - Renovering framstolar - Renovering framdörrar - Renovering framskärmskanter samt omlackering under midjelist - Startmotor nyare typ - Nytt laddningsrelä - Renovering bromsreservoaren - Nya mattor

Fakta om modellen

Silver Shadow blev något av en vattendelare för Rolls-Royce. Traditionen bjöd att de förnämsta märkena såldes bara som chassin, som sedan kläddes av utomstående karossmakare. Men det var en dyr och komplicerad process och nu var detta anrika yrke på utdöende. Efter sextio år av traditionen med erbjuda karosser på ram så chockerade Rolls-Royce etablissemanget 1965 med en ny modern bil med självbärande kaross.Men tiden utvisade att man hade gjort rätt. På 15 år hade man byggt fler Silver Shadow än det hade gjorts Rolls-Roycebilar sedan starten 1904.Den nya modellen fungerade så bra att det dröjde ända till 1977 innan den uppgraderades - Silver Shadow II. 1980 kom en ny generation Rolls-Royce och Bentley, men Shadow hängde på sätt och vis med ännu ett tag - i form av Corniche cabrioleten. Den byggdes ända fram till 1996.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Beddingestrand

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-01-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG