Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV544C Sport Appendix K B18 — 1961

Äkta PV Sport med FIA App K-klassning. Dåtidens spjutspets i rallyskogen.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna PV Sport fungerar lika bra i rallyskogen som på veteranbilsträffen. De äldre App K bilarna behöver inte ha orange nummerskylt och får därför köras i trafik på allmän väg. Finner inget som kräver direkt åtgärd för framförande i vanlig trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
185 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15564
KOPPOM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV544C Sport Appendix K?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna PV Sport fungerar lika bra i rallyskogen som på veteranbilsträffen. De äldre App K bilarna behöver inte ha orange nummerskylt och får därför köras i trafik på allmän väg. Finner inget som kräver direkt åtgärd för framförande i vanlig trafik."

Beskrivning

Volvo PV Sport 1961 som iordningställdes 2005 och som 2006 blev FIA godkänd för Historic Competitions, enligt Appendix K. Bilen är välbyggd och påkostad. Enligt medföljande handlingar uppgick enbart karosseriarbetet och lackering till 95 000 kronor.

Bilen har haft 8 registrerade ägare. Efter 2004 har den haft 3 ägare, varav 1 brukare. Nuvarande ägare köpte bilen för att göra en nostalgisk comeback i rallyskogen. På grund av olika omständigheter har dessa planer fått skrinläggas.

Mätarställningen visar 5133 mil. Mätaren har stannat, så total körsträcka är okänd.

Besiktad och godkänd av bilprovningen 2019. Som veteranbil är den numera besiktningsbefriad. Väl fungerande rally-PV.

(Se filmklippet när den körs på en vintergrusväg i Värmland.)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1962-04-10 
  • Avläst mätarställning
    51332 km 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Rallystolar & aluminumdörrsidor. 
  • Färg
    Dimgrön färgkod 73 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina.

    B18 motor med dubbla SU-förgasare, med uppgiven effekt på 135hk. Växelströmsgenerator. Tätstegad M40 växellåda. Bakaxel med utväxling 4:88 och Dana-diff. Bromsreduceringsventil med vred i kupén. Bromsskivor fram, inskrivet i pappren. Oljekylare, elfläkt. Fjädrar från Sellholm. Extraljusbåge med snabbfästen.

    Se bilderna för mer information om utrustningen.

  • Skick interiör:

    Rallystolar, fyrpunktsbälten och skyddsbur. Dörrsidor i aluminium, varvräknare. Här syns det att man lagt ner tid och varit noggrann när man byggt om till rallybil. Man har skalat bort allt onödigt och Inredningen kan sammanfattas med det engelska uttrycket, strictly business.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är nästan för fin för rallyskogen.

    Arbetet utfördes under 2005 och har klarat sig bra. Finns stenskott på trösklarna, samt ytrost på bakskärmarnas nederdel vid det s k stenskottsskyddet i gummi. Se bilder. Rak och fin kaross. Finns några rostprickar på dörrarna. samt ytrost på undersida dörrarna. Se bilder. Utrustad med bukplåt. Samtliga rutor, förutom vindrutan är i plastmaterial. Utrustad med eftermarknadsaluminiumfälgar och Avon rallydäck för sommarbruk. Krom och blanklister är i bra skick.

  • Skick helhet:

    Mycket gott helhetsintryck. Utvändigt är den finare än normalt för en rallybil. Den har det rätta ljudet från motor och avgassystem, vilket är extra trevligt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-01-31
Ursprungsbesiktning: 1962-04-10 (regbes) (Ombes:20031212)
Datum i trafik första gången: 1962-04-10
Senast godkända besiktning: 2019-04-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Ägarens kommentar

Enligt reglerna har de äldre Appendix K godkända bilarna ett undantag för datummärkningen på stolar och bälten. De som sitter i bilen får alltså användas tills vidare. Bränsletanken skall besiktas var 5'e år och nästa besiktning på tanken är 2023.

Fakta om modellen

Appendix K är en internationell tävlingsklass för äldre bilar, både två och fyrhjulsdrivna. I Sverige får bilarna vara tillverkade senast 1990. Klassen är indelad i flera mindre klasser beroende på cylindervolym och åldersgräns. Bilarna ska vara godkända enligt FIA:s reglemente, vilket grundar sig på reglerna på den tiden bilarna tävlades med. Dock är vissa regler "modernare", bland annat säkerhetsreglerna som nästan är identiska med övriga nationella klasser. Det är Appendix K homologerade bilar som tävlar i det populära Midnattssolsrallyt. Populära bilar i Appendix K är Ford Escort, SAAB V4, Volvo PV och Amazon, Opel Ascona A/B, Volvo 140, Audi Quattro, m f l.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Koppom

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG