Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Rally Replika V4 — 1971

Dekaltrimmad "Rally Saab" med roliga tillbehör.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Lågmilad SAAB i festligt bruksskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
34 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12247
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Rally Replika?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Lågmilad SAAB i festligt bruksskick."

Beskrivning

Bilen har utrustats med en hel del klassisk rallyutrustning, dock ej bur. En mängd "sponsordekaler" som väcker minnen och gör att bilen sticker ut. Är inte tävlingskörd utan utrustad för utställning och nostalgi.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2001-11-15 
  • Avläst mätarställning
    107300 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor, bromsar tar bra.

  • Skick interiör:

    Rallystolar och övrig inredning i bruksskick. Har en del ovanliga tillbehör bland annat en Halda speedpilot mm. Dock saknas bur för tävlingskörning.

  • Skick exteriör:

    Enklare lackering med skavanker.

  • Skick helhet:

    Dekaltrimmad SAAB som väcker uppmärksamhet överallt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-03-08
Ursprungsbesiktning: 2001-11-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-11-22 (710728)
Besiktigad tom: 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2017-07-28
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Saab 96 är en svensk personbil tillverkad av Saab 1960–1980. Saab 96 var en vidareutveckling av Saab 93 och hade stora likheter med föregångaren, som i sin tur var en vidareutveckling av Saabs första personbil - Saab 92. Under större delen av sin livstid tillverkades Saab 96 parallellt med kombimodellen Saab 95. I Sverige kan man fortfarande finna Saab 96:or i bruksskick.

Historik
Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor.

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 15M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns dock ändå kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den inte tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Förutom grundutförandet tillverkades även en mer påkostad och sportigare version som främst var avsedd för export: Granturismo 750 (1960-61), Sport (1962-1965) och Monte Carlo 850 (1964-1968).

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth Telefon: +46 705 65 67 27
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast onsdagen den den 2:e oktober

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG