Visa alla bilder
Visa film

MG B Cabriolet 1800 cc — 1968

Läcker sommarbil i bra skick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fin bil att köra som den är, vill du lägga ner lite jobb så får du en toppenbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12215
STAFFANSTORP
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG B Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fin bil att köra som den är, vill du lägga ner lite jobb så får du en toppenbil."

Beskrivning

Kom till samlingen i somras för att köras lite utflykter med. Det har nu tillkommit in en annan cabriolet varför denna blir överflödig och ska säljas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-05-29 
  • Avläst mätarställning
    51054 km 
  • Kw / hk
    68 / 95 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart skinn 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, rostfritt avgassystem.

  • Skick interiör:

    Hel och fin, bra sufflett och sittbrunns kapell

  • Skick exteriör:

    Bra lack som behöver bättras och poleras. Lite rost vänster nersida och under baklampan.

  • Skick helhet:

    Bra bil som behöver polering och lite rostlagning för att bli riktigt fin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2014-09-03
Ursprungsbesiktning: 1968-05-29 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-05-29
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2019-07-16
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Medan företrädaren MGA hade haft ett traditionellt separat chassi, stod det klart för alla på MG att den nya bilen måste ha en modern självbärande kaross. I övrigt byggde tekniken vidare på MGA. Den öppna bilen hade riktiga, vevbara sidofönster i dörrarna, men suffletten var fortfarande av enklaste sort.

MGB
Den nya bilen presenterades på London Motor Show i september 1962. MGB:n blev en försäljningssuccé, trots att vissa klagade på den antikverade växellådan, med osynkroniserad etta.

I oktober 1965 tillkom coupé-modellen MGB GT. Den var betydligt mer praktisk med en stor halvkombi-liknande bagagelucka och ett litet baksäte.

Produktionen uppgick till 115 898 öppna bilar och 21 835 GT.

MGB Mk II
I oktober 1967 kom den uppdaterade Mk II-versionen med helsynkroniserad växellåda från MGC:n. Samtidigt introducerades automatlåda som extrautrustning.


Amerikanska säkerhetsbestämmelser gjorde att senare årsmodeller försågs med gummistötfångare.
Detta blev den sista mekaniska uppdateringen av MGB:n. Den nya ägaren British Leyland valde att satsa sina krympande resurser på Triumph istället. Pengarna räckte bara till små kosmetiska modifieringar. Hösten 1974 genomfördes den sista uppdateringen för att motsvara nya amerikanska bestämmelser angående säkerhet och avgasrening, med nya, kraftiga stötfångare.

Produktionen av MGB avslutades den 22 oktober 1980, efter 271 777 öppna bilar och 103 762 GT. Därefter stängdes och såldes fabriken i Abingdon.

MGC

MGC
MGC introducerades hösten 1967 som ersättare till Austin-Healey 3000. Bilen delar kaross med MGB, men är i praktiken helt ny framför torpeden. För att få plats med den stora sexan, fick framvagnen byggas om, med bland annat torsionsfjädring. Bilen fick även en ny motorhuv och större fälgar.

Dessvärre sålde MGC:n dåligt och sedan British Leyland bildats försvann modellen snart. Mellan oktober 1967 och september 1969 byggdes 4 527 öppna bilar och 4 449 GT.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG