Visa alla bilder

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda — 1966

Denna bil kommer från en större MB-samling. Samma ägare sedan 1979. Stått undanställd sedan 2001. Några mindre rostblåsor finns. Hel och fin bil trots detta.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil som är helt ok utseendemässigt, som den är. Äldre omlackering. Behöver startservice. Går på startgas. Bränslesystemet behöver en översyn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
11985
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 SL Pagoda?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil som är helt ok utseendemässigt, som den är. Äldre omlackering. Behöver startservice. Går på startgas. Bränslesystemet behöver en översyn."

Beskrivning

Denna bil har stått undanställd sedan hösten år 2000. Välhållet bruksskick. Äldre omlackering där det kommit upp några rostblåsor nertill på vänstersidan. Några mindre lackskador finns också runtom. Fin patina både på utsidan och interiört kan man säga.
Lämpar sig för rullande renovering, men är också fin som den är. Hardtop följer med. Navkapslarna bedömer vi vara något nyare än bilen. Denna bil är registerad som modell 230, vilket stämmer med årsmodellen. På bakluckan står dock 280, vilket stämmer med registrerat antal hästkrafter. Enligt uppgift är det en 230 motor och det stämmer med motornumret som börjar på 127.
Sidovänt barn-baksäte för en person, drag, Blaupunkt Stereo. Såld ny 1966 i Sverige.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-05-04 
  • Avläst mätarställning
    28618 km 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helläder 
  • Färg
    Vit / röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen tänder till på startgas. Tank och insprutning behöver rengöras. Bromsar smörjas. Batteri bör bytas. Bilen har sedan 1979 ingått i en bilsamling och behöver service. Motor är eventuellt bytt till en 2.8l, vi undersöker detta. Registrerad som en 230 SL men på bakluckan står det 280 SL

  • Skick interiör:

    Orenoverad inredning i normalt skick. Röd skinnklädsel i slitet men helt skick.

  • Skick exteriör:

    Slitet bruksskick, äldre omlackering som ser bra ut. Rostskada under vänster strålkastare. Rostskada med mindre blåsor vänster skärmkant bak. Navkapslar av nyare modell. Hardtop i fint skick, sliten sufflett med några små hål. Prickar på kromdetaljer. Spricka i vindruta.

  • Skick helhet:

    Orenoverad bil som fick ny lack för många år sedan. Fungerar bra som samlarbil som den är men också en fint objekt för rullande renovering. behöver startservice.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-06-16
Ursprungsbesiktning: 1966-05-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-01
Besiktigad tom: 2002-06-30
Senast godkända besiktning :2000-07-17
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Med formgivning av legendariske Paul Bracq och grundteknik från fenmodellen blev resultatet mycket lyckat för Pagodan – eller W113 som den heter på Mercedesspråk.
Motorn hade sin grund i den vanliga till sedanmodellen och ihop med pendelaxlar bak hade man skapat en sportbil som var betydligt sportigare än tidigare generationen SL. Detta var en modern, snabb och högklassig öppen vagn för två.
Under modellens levnad mellan 1963 och 1971 kom flera motorstorlekar. Av dem brukar 230SL sägas vara den spänstigaste. 230SL presenterades på Genevésalongen 1963 och tre år senare kom den med femväxlad låda som tillval.
I december samma år inleddes sedan tillverkningen av 250SL som idag räknas som den mest sällsynta Pagodan. 1967 kunde man som tillval köpa SL med nya karossvarianten hardtop, med två extrasäten bak istället för sufflett. Året efter ersättes 250 av 280 – som blev den mest tillverkade.
1971 rullade sista Pagodan ur fabriken. Då hade det tillverkats sammanlagt 48 912 stycken. Av dessa såldes sammanlagt 261 stycken nya i Sverige. I USA såldes de med helröda baklampor och andra strålkastare, AC och lasthylla bakom stolarna istället för två små barnsäten.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Cargo Mecan /Bilweb Auctions i Enköping enligt nedan:

·    Onsdagen den 11:e september kl. 13:00 till 16:00
·    Söndagen den 15:e september kl. 13:00 till 17:00

Visningsadress: Enköping, Litslena Västra Vällinge 6
Kontakt Johan Ålander +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG