Visa alla bilder
Visa film

Dodge Challenger Trans Am Historic racing — 1970

En av fyra fabriksbilar från den tiden. Enligt inofficella källor. Det har att göra med syradoppade karosser.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rått historiskt banracing-jänkarjärn med intressant Trans Am-historik, om än inte officiellt garanterad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12055
HELSINGBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Dodge Challenger Trans Am?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rått historiskt banracing-jänkarjärn med intressant Trans Am-historik, om än inte officiellt garanterad."

Beskrivning

I amerikansk racing är bilen som individ viktig och identiteten bärs av startnumret. Inför säsongen i Trans Am 1970 byggdes det officiellt två Dodge Challengers för Sam Posey, #77 och #76, den senare ska enligt obekräftade uppgifter säga inte vara syradoppad. Själva syrabadet gjorde man för att lätta bilarna maximalt, men processen var inte helt utprovad och de gjorde ingen neutralisering efter badet varför etsningen fortsatte på metallen. Bil #77 fick förstärkas flera gånger mellan racen när karossen krackelerade på olika ställen. Challenger #76 blev bilen som nådde mest framgång. Sam Posey fick alternera mellan bilarna.
Bilen här är alltså enligt obekräftade uppgifter en av två reservchassin till de ovan nämnda systerbilarna. Bilder och dokumentation finns från en renovering i USA på 2000-talet.
Samtidigt kan historiken ta en helt annan vändning om man orkar göra research i hemlandet, och då till fördel för det här exemplaret. Bil #77 försvann tydligen och ägaren till den här bilen satt själv på historiken, fick hjärtattck under dynokörningen, dog och ingen vet mer. Och denna bär minst sagt spår av syrabad. Det kan vara den saknade bilen, men ingen kan verifiera historien.
Mer om bilarna här:
https://www.hemmings.com/blog/2014/11/10/one-of-two-sam-posey-driven-trans-am-1970-dodge-challengers-heads-to-auction/

 https://www.roadandtrack.com/car-shows/monterey-weekend/a30182/sam-poseys-dodge-challenger-1970s/   

Den är godkänd för Classic racing i SSK-serien, men kan med en lite större byråkratisk insats få en HTP-handling, Historic Technical Passport, och därmed bli Appendix K-godkänd för FIA-sanktionerad historisk racing.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    312 / 425 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är renoverad i USA och lämnar 425 hk, bilen har körts på några tester i Sverige och den rullar på rent och fint. Nya slicks behövs naturligtvis, de gamla Hoosier-däcken som sitter på är bara transportdäck.

  • Skick interiör:

    Bilen är osentimentalt utrustad för att användas i historisk racing idag och har därför inte någon vintage finish i cockpit. Nyare instrument och säkerhetsutrustning, förstås. Spår av the old days kan bland annat hittas på den gamla tanken som naturligtvis är fylld med skum enligt dagens reglementen.

  • Skick exteriör:

    Grön som originalbilarna och en lagom patinerad, renoverad lackering. Spolier och vinge på korrekt grovt American racing-manér.

  • Skick helhet:

    Spännande bil som bortsett från historikens irrfärder och möjligheter borde gasas med i de historiska startfälten. Det förtjänar den.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Ej registrerad / Tävlingsbil.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG