Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Dodge Challenger Trans Am Historic racing — 1970

En av fyra fabriksbilar från den tiden. Enligt inofficella källor. Det har att göra med syradoppade karosser.

Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden

"Rått historiskt banracing-jänkarjärn med intressant Trans Am-historik, om än inte officiellt garanterad."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
OBJEKTNR
LAGERORT
12055
HELSINGBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden

"Rått historiskt banracing-jänkarjärn med intressant Trans Am-historik, om än inte officiellt garanterad."

Beschreibung

I amerikansk racing är bilen som individ viktig och identiteten bärs av startnumret. Inför säsongen i Trans Am 1970 byggdes det officiellt två Dodge Challengers för Sam Posey, #77 och #76, den senare ska enligt obekräftade uppgifter säga inte vara syradoppad. Själva syrabadet gjorde man för att lätta bilarna maximalt, men processen var inte helt utprovad och de gjorde ingen neutralisering efter badet varför etsningen fortsatte på metallen. Bil #77 fick förstärkas flera gånger mellan racen när karossen krackelerade på olika ställen. Challenger #76 blev bilen som nådde mest framgång. Sam Posey fick alternera mellan bilarna.
Bilen här är alltså enligt obekräftade uppgifter en av två reservchassin till de ovan nämnda systerbilarna. Bilder och dokumentation finns från en renovering i USA på 2000-talet.
Samtidigt kan historiken ta en helt annan vändning om man orkar göra research i hemlandet, och då till fördel för det här exemplaret. Bil #77 försvann tydligen och ägaren till den här bilen satt själv på historiken, fick hjärtattck under dynokörningen, dog och ingen vet mer. Och denna bär minst sagt spår av syrabad. Det kan vara den saknade bilen, men ingen kan verifiera historien.
Mer om bilarna här:
https://www.hemmings.com/blog/2014/11/10/one-of-two-sam-posey-driven-trans-am-1970-dodge-challengers-heads-to-auction/

 https://www.roadandtrack.com/car-shows/monterey-weekend/a30182/sam-poseys-dodge-challenger-1970s/   

Den är godkänd för Classic racing i SSK-serien, men kan med en lite större byråkratisk insats få en HTP-handling, Historic Technical Passport, och därmed bli Appendix K-godkänd för FIA-sanktionerad historisk racing.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1970/1970 
  • Erstzulassung
     
  • Abgelesener Tachostand (km)
     
  • Kennzeichen
    oreg 
  • Fahrgestellnummer
     
  • Kw / PS
    312 / 425 
  • Kraftstoff
    Bensin 
  • Getriebe
    Manuell 
  • Innenausstattung/Polster
     
  • Farbe
    Grön 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Motorn är renoverad i USA och lämnar 425 hk, bilen har körts på några tester i Sverige och den rullar på rent och fint. Nya slicks behövs naturligtvis, de gamla Hoosier-däcken som sitter på är bara transportdäck.

  • Zustand Interieur:

    Bilen är osentimentalt utrustad för att användas i historisk racing idag och har därför inte någon vintage finish i cockpit. Nyare instrument och säkerhetsutrustning, förstås. Spår av the old days kan bland annat hittas på den gamla tanken som naturligtvis är fylld med skum enligt dagens reglementen.

  • Zustand Exterieur:

    Grön som originalbilarna och en lagom patinerad, renoverad lackering. Spolier och vinge på korrekt grovt American racing-manér.

  • Zustand gesamt:

    Spännande bil som bortsett från historikens irrfärder och möjligheter borde gasas med i de historiska startfälten. Det förtjänar den.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Ej registrerad / Tävlingsbil.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Peter Sundfeldt

email: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
phone: +46 705 38 80 22

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Peter Sundfeldt + 46 705 38 80 22

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG