Visa alla bilder
Visa film

Jaguar MK II 240 — 1968

Svensksåld brittisk direktörsvagn med en proper framtoning i en klassisk färgkombination med behaglig komfort. Låga mil och få ägare.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den klassiska MK II fick några extra år i en lätt modifierad version i slutet av 60-talet. Motor och automatlåda uppgraderades då. Vagnen har senare fått motor och mekanik renoverad och har både en fin aura och god funktionalitet. Allt fungerar väl, och den nya ägaren kan njuta av den direkt. Möjligen kan man vilja göra lite rekonditionering av inredningen och motorutrymmet samt se över några karosskanter – ett trevligt pyssel att sysselsätta sig med i vinter."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 DEC 11:30
42 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18949
STOCKHOLM / BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 43 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
06 DEC 00:01
42 000 SEK
17601
05 DEC 20:55
40 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar MK II 240?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den klassiska MK II fick några extra år i en lätt modifierad version i slutet av 60-talet. Motor och automatlåda uppgraderades då. Vagnen har senare fått motor och mekanik renoverad och har både en fin aura och god funktionalitet. Allt fungerar väl, och den nya ägaren kan njuta av den direkt. Möjligen kan man vilja göra lite rekonditionering av inredningen och motorutrymmet samt se över några karosskanter – ett trevligt pyssel att sysselsätta sig med i vinter."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 27 juni 1968. Förste ägare var en direktör Axén från Djursholm. Enligt uppgift har den haft sex ägare. Nuvarande ägare, som även driver en bilverkstad och är bilentusiast, förvärvade vagnen i juni 2024 från en tidigare kunds dödsbo. Den förre ägaren förvärvade vagnen den 17 mars 1997 (var också en tid registrerad på en annan familjemedlem) och lät 2008 renovera vagnen mekaniskt utan att tänka på kostnader. Kvitton på allt arbete finns i en pärm. Vagnen blev tilläggsisolerad, fick helrenoverad motor, emaljerade grenrör, förbättrad generator med mera samt ett rostfritt avgassystem och genomgång av fram- och bakvagn samt bromsar. Efter renoveringen har vagnen körts sparsamt men alltid motionerats minst ett par gånger om året och har alltid servats med byte av motorolja, filter och bromsvätska. Mätarställningen är 8.373 mil, som enligt uppgift ska vara korrekt, men vi kan inte garantera detta. Den har endast rullat 100 mil sedan 2012. Diverse litteratur såsom första registreringsbevis, original handbok och garantisedel från första ägaren samt servicemanual, schema för rundsmörjning och kvitton med mera medföljer. Det finns också nya backspeglar och en komplett uppsättning nya mattor som inte har monterats, inhandlade från Joe’s Garage, samt en kartong med nyttiga delar. Tre uppsättningar nycklar medföljer. Vagnen är besiktigad "för alltid" enligt nu gällande regler och är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-06-27 
  • Avläst mätarställning
    83,729 km 
  • Regnr
    EDD343 
  • Chassinummer
    1J30436BW 
  • Kw / hk
    93 / 126 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Konstläder med textilmattor 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nyrenoverad motor och annan mekanik från 2008 som startar lätt och går smidigt. Rostfritt avgassystem. Vid provkörning uppfattades allt fungera väl när det gäller styrning, väghållning, automatlåda med fungerande "kickdown" samt bromsar. Ej kontrollerad undertill men rostskyddsbehandlad och mycket av mekaniken är ny och bytt vid renoveringen och såg bra ut, så även underredet. Inga kommentarer vid bilprovning.

  • Skick interiör:

    Trivsam och välbevarad originalinredning med bra komfort i stolar och baksäte. Dörrsidor och innertak är i gott skick. Mattorna har bruksslitage men nya medföljer. Fina trädetaljer, ratt, reglage och instrument. Alla el-funktioner verkar fungera bra, inklusive el-bakrutan. Klockan behöver ses över. Amp-mätaren är förbikopplad. Fint fungerande tidstypisk Blaupunkt. Antenntråd på framrutan.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är blank och fin med normalt bruksslitage på ålder men nästan nerpolerad på framskärmarna upptill. Troligen i original, men det kan finnas partier som har åtgärdats. Vänster framskärm vid hjulhuset har en antydan till mjuk inbuktning upptill. Det finns även mindre skav och rostantydningar i nederkant skärmar och trösklar. Glas, krom, lister, emblem och belysningsdetaljer är i fint skick. Dimljus är monterade, original ventilationsgaller medföljer. All belysning fungerar, även backlampan. Fina fälgar, navkapslar och snobbringar samt fina Hankookdäck (lösa vita däcksidor). Motor- och bagageutrymmen är i fint, välbevarat skick. Komplett verktygskit i reservhjul.

  • Skick helhet:

    En elegant vagn från tiden då brittiska popband, Carnaby Street och deckartrenden erövrade världen. Jaguars midsize-vagn var en av kultbilarna från öriket vid den tiden. I grunden en sportsedan med signifikanta fartresurser, men med den lilla silkeslena sexan och automatlådan är det här snarare en glidare i sober kostym. Här presenteras ett fint exemplar som har genomgått en mekanisk renovering och är idag ett klassiskt och eftertraktat entusiastfordon.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-03-15
Ursprungsbesiktning: 1968-06-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-06-27
Senast godkända besiktning: 2016-06-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Jaguar Mk I och Mk II samt 240/340 är en fyradörrars exklusiv sportlimousine i midsize-segmentet med design av William Lyons, som tillverkades från 1956 till 1969. Versionen Mk II tillverkades åren 1962–1967. Den fanns med tre typer av motorer: Mk 2.4 med 120 hk, Mk 3.4 med 210 hk och Mk 3.8 med 220 hk. Samtliga var sexcylindriga och hade dubbla förgasare. Den stora 3,8-litersmotorn nådde en hastighet av 125 mph (201 km/h) och accelererade från 0–60 mph (0–97 km/h) på 8,5 sekunder, vilket var imponerande prestanda för sin tid. Växlingen gjorde man själv med fyra växlar, men som tillval fanns en elektrisk overdrive. Även servostyrning och automatlåda kunde fås på beställning.

Exteriört skilde den sig från föregångaren i flera avseenden. Till exempel gjordes överdelen av bilen om med bland annat större fönsterrutor, vilket förbättrade sikten med 18 procent. Det uppdaterade utseendet hade också en ny grill och större lampor med en annan placering. Dessutom gjordes en översyn av bilens interiör. Bilen fick även en förbättrad instrumenteringslayout. Med Mk II kom skivbromsar på alla fyra hjulen, vilket blev den nya standarden.

Från september 1967 till april 1969 förlängde man produktionen av Mk II som en "gap filler" innan det var dags för nya XJ6, men döpte då om 2.4L och 3.4L till 240 och 340. Modellen med 3,8-litersmotorn utgick nu. Utseendemässigt fick vagnarna en liten uppdatering i bakpartiet och ventilationsgaller istället för dimljus fram, men de som ville ha dimljus kunde beställa dessa. Stötfångarna blev tunnare. De nya versionerna fick nu en syntetisk läderinredning kallad Ambla samt något enklare mattor; i övrigt var det mesta som tidigare. När XJ6 kom i september 1968 utgick 3,4L, men 2,4L höll i ända fram till slutet. Det intressanta var att när version 240 kom hade motorn nu 133 hk mot tidigare 120 hk, där satt en annan topp med dubbla SU HS6 (tidigare Solex) och ett annat insug. Versionerna 240/340 fick också en modernare Borg Warner 35 automatlåda. Så även om modellen nu hade en något "nerbantad image", fick den åtminstone med den lilla, smidiga sexan under huven förbättrade prestanda. Totalt tillverkades 83 976 bilar av Mk II-serien, varav 4 446 exemplar av 240-versionen mellan 1967 och 1969.


Det fanns också en Daimlerversion 1962–1969 med en V8-motor på 2,5 L och 144 hk. Den hade bland annat den typiska Daimlergrillen. Totalt tillverkades 17 620 exemplar av denna version.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm / Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG