Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544 F B20 — 1965

En Volvo PV ombyggd efter 1980-talets ideal. Den är fortfarande i ett bra grundskick men behöver uppstartsservice och en entusiast som tar sig an och snyggar till kaross och inredning.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En något ärrrad nostalgitripp. Det var så här man ville ha en PV när jag var ung."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
21 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17816
LÖVSTALÖT NORR OM UPPSALA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544 F?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En något ärrrad nostalgitripp. Det var så här man ville ha en PV när jag var ung."

Beskrivning

En tidigare ägare verkar ha gått efter ett recept som spreds från mun till mun av 18-åringar under tidigt 1980-tal. Leta reda på en Volvo PV 544 av senare årsmodell. Steg ett: Ta bort stötfångarna, sätt på breda plåtfälgar, montera en sportratt med krans klädd i skinn en såkallad läderkringla. Steg två: Se till att skaffa mer effekt. Antingen genom att trrimma den befintliga B18-motorn eller skaffa en B20. I detta fall blev det en B20 med en enkel SU-förgasare. En "effektljuddämpare" bör om inte annat för ljudets skull också monteras. Med dessa uppgraderingar blir nästa steg, tre, att se till att få ned hästkrafterna i backen genom att skaffa "diffad" bakaxel. Det är oklart om denna PV är utrustad med en slungdiff eller lamelldiff. Ett klassiskt trick var också att montera Volvo Amazonens skivbromsar fram vilket också är gjort på denna PV. För komfortens skull byttes det till en fyrväxlad manuell låda med överväxel för att få ned varvtalet på motorn. För sportig växling byggde man om växellänkaget till ett med kort spak istället för den långa kryckan. Till sist byttes också originalstolarna ut mot modernare stolar för att sitta både säkrare och skönare.
Originalinstrumenten byttes ut och kompletterades med runda mätare för bl. a. hastighet, varvtal, oljetryck, temperatur från Volvos motorsportavdelning.
På dessa bilar slår vägmätaren om vid 10000 mil så det är oklart hur långt denna PV har gått. Dessutom är instrumentet utbytt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-06-22 
  • Avläst mätarställning
    40129 
  • Kw / hk
    81 / 110 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vi har inte kört den någon längre sträcka på grund av halt väglag men den går bra i maskin och drivlina. Även överväxeln fungerar. Främre vänster skivbroms kärvar lite. Förutom en uppstartsservice behöver det delvis hemdragna elsystemet snyggas till och funktionstestas.

  • Skick interiör:

    Eftersom bilen stått still i många år så bör bl.a. golvmattorna bytas ut då de tagit stryk av temperaturväxlingar och fukt liksom dörrsidor. Den delvis kreativa kabeldragningen bör ses över och redas upp. Skick i övrigt se bilder. Radion är ej funktionstestad.

  • Skick exteriör:

    Dålig lack troligtvis från 1980-talet då bilen gjordes iordning. I grunden frisk men det finns framförallt ytliga rostskador, se bilder. Stötfångare saknas. Ett bakljus och ett positionsljus fram ur funktion. Extraljusens funktion bör ses över.

  • Skick helhet:

    Det är i grunden en bra bil men en helhetsöversyn av hela bilen, både tekniskt och utseendemässigt är att rekommendera innan den tas i bruk. Det finns lack och rostskador men stommen verkar vara i gott skick. Vi har inte tagit upp den på lyft men har inte heller upptäckt något som man inte kan förvänta sig på ett sådant här rullande objekt. Vi körde bilen så lite att inte alla funktioner och instrument hann kontrolleras. Man får se bilen som ett rullande och kul renoveringsobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-08-30
Ursprungsbesiktning: 1965-06-22 (regbes) (Ombes:19810623)
Datum i trafik första gången: 1965-06-22
Senast godkända besiktning: 1999-08-03
Besiktigad tom: 2001-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvo PV 544 tillverkades mellan 1958 och 1966. Den något ålderstigna 444 fick då en ordentlig ombearbetning och en ny sifferkombination. 544 fick bl.a. större bakljus och modernare inredning. Motorn var från början en 1,6 liters maskin (B16) men fick till årsmodell 1961/62 den berömda B18 motorn på 75 hästkrafter. Volvo PV har skördat många framgångar inom motorsporten. Både på bana och i rallyn, lokalt och internationellt. En av de mer kända förarna var Tom Trana som tävlade i rally med Volvo PV.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lövstalöt norr om Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG