Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin 850 — 1965

Avställd från 1983 till 2018 och därefter finrenoverad från grunden av en i kojakretsarna känd och erkänd Mini-man med en snart sextioårig erfarenhet av BMC-bilar, han började att skruva på på sin fars bil som entusiastisk 14-åring. Bilen har också en fin och kuriosaintressant dokumentation med bland annat en gammal stämplad servicebok och samtliga besiktningsprotokoll.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Liten och otrimmad BMC A-motor, tidig modell och dessutom med några sportiga attribut ger bilen den där i grunden lättkörda och pigga körglädjen som gjorde biltypen till en vinnare, både i försäljning, på racerbanan och i rallyskogen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17763
SKÅNES FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin 850?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Liten och otrimmad BMC A-motor, tidig modell och dessutom med några sportiga attribut ger bilen den där i grunden lättkörda och pigga körglädjen som gjorde biltypen till en vinnare, både i försäljning, på racerbanan och i rallyskogen."

Beskrivning

Den levererades ny av Julius Olssons Bilverkstad i Falkenberg på – enligt den bevarade garantisedeln – nyårsafton 1964 till en Jan-Erik Svensson. Jan-Erik servade bilen regelbundet hos Julius fram till 1973 och drygt 9 800 mil. Därefter såldes den 1974 till koja-profilen Gösta Pettersson i Markaryd. Bilen rullade ytterligare knappt 1 900 mil med en av Pettersons mekaniker, Harald, och besiktigades en sista gång 1979 före den ställdes av 1983 med drygt 11 700 mil körda. Då hade ett rör till Hydrovac-fjädringen rostat av och bilen rullades längst in i ett varmgarage. Den nuvarande ägaren sa tidigt till Harald, vilken faktiskt också varit hans mentor i den mekaniska BMC-världen, att han vill köpa den röda stillastående kojan. Harald avböjde under flera år – de bodde och bor fortfarande på samma ort – men så småningom får den nuvarande ägaren köpa bilen 2018 och påbörjar en grundlig finrenovering från en blästrad kaross. Alla servicetillfällen från 1965 till 1973 finns dokumenterade i den bevarade serviceboken, liksom original garantisedel och alla besiktningsprotokoll från den första 1968-03-27 till den senaste och därmed sista besiktningen 2018-04-26 vid 11 730 mil. Idag har bilen totalt rullat 11 957 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1964-12-31 
  • Avläst mätarställning
    19 571 km 
  • Kw / hk
    27 / 37 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Tartan Red 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn tänder direkt på startmotorns första varv, lådan funkar fint tillsammans med bra bromsar och chassikänsla. Den nuvarande ägaren har renoverat toppen, bottendelen har bara fått en översyn, där var allt i fint skick efter stilleståndet i 39 år. Bromsar, bakvagn, hjulupphängningar är förstås också nya eller renoverade. Att studera bilens vackert bättre-än-nytt-renoverade underdel är fint, men för en ny ägare som tänker sig köra på mer än en rensopad och somrig asfalt kan kanske en lite skyddande underredsmassa vara ett bra drag.

  • Skick interiör:

    Tidstypiskt och nytillverkat förarsäte, nya fina mattor och dörrsidor, högerstol och baksäte i snyggt orört originalskick. Utrustad idag enligt en tidstrogen dåtida ungdomlig övertygelse med sportratt, varvräknare och skålad sportstol.

  • Skick exteriör:

    Fin ny lack i originalkulör Tartan Red. Dörrarnas passform är som de enligt uppgift var i original – inte överdrivet exakta med en tillhörande ojämn springa. Brittisk massproducerad bilbyggarcharm från den tiden, om man så vill. Att dörrspeglarna är ersatta kan också spela en viss roll. De plåtarna tillsammans med framskärmar och front är nya. Lite bredare tillbehörsfälgar med moderna R-däck understryker än mer av bilens inneboende körglädje.

  • Skick helhet:

    Hantverket i renoveringen, motorns lugna gång, dokumentationen, sidorutorna i skjutformat och allt annat som utmärker en Mk1 tillsammans med ett smakfullt tidstypiskt sportigt anslag gör det här exemplaret lite extra attraktivt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-04-26
Ursprungsbesiktning: 1964-12-31 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-12-31
Senast godkända besiktning: 2018-04-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen konstruerades av Alec Issigonis och presenterades 1959. En revolutionerande bil, en smart och platsbesparande konstruktion med tvärställd motor och ett hjul i varje hörn. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Den tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Ett vanligt tilltag av brittisk dåtida billindustri kallat "badge engineering" då man i stort sett bara bytte emblem och grillar för att relatera till äldre varumärken i BMC-paletten.

En som uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till. 1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan, 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skånes Fagerhult

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG