Visa alla bilder
Visa film

Rolls Royce Phantom III 12 Cylinder — 1939

Ursprungligen ägd av skådespelerskan Lotten Olsson och levererad ny 1939 med en specialtillverkad kaross av Nordbergs karossbyggeri i Stockholm.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett iögonfallande elegant fordon med snygg design. Vi har inte testat bilen, men enligt ägarna kördes den i somras med en extern bränsletank. Under motorhuven ser allt väl underhållet och rent ut den kräver dock en fullständig genomgång och service."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
450 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16662
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls Royce Phantom III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett iögonfallande elegant fordon med snygg design. Vi har inte testat bilen, men enligt ägarna kördes den i somras med en extern bränsletank. Under motorhuven ser allt väl underhållet och rent ut den kräver dock en fullständig genomgång och service."

Beskrivning

Charlotte Christina "Lotten" Olsson (1869-1949) hade en framgångsrik skådespelarkarriär på Ekelundska teatrarna (Stockholm) från 1888. Hennes filmdebut skedde i Mauritz Stillers "Gunnar Hedes saga" 1923.

Lotten Olssons köpte chassit till sin Rolls-Royce Phantom III genom Wiklunds, Rolls-Royce-återförsäljaren i Sverige, belägen på Strandvägen. Chassit transporterades sedan till Gustaf Nordbergs karossverkstad på Tegnérgatan i Norrmalm, Stockholm. Där försågs den med en praktfull landaulet-kaross, i grunden en täckt limousine med ett nedfällbart bakre takparti. Senare omvandlades den av Nordbergs till en limousine. Ursprungligen svart, men lackerades om i en tvåtonig ljusgul färg på 70-talet.

Bilen har varit i samma familjs ägo sedan 1975 och spenderade en period under 1980-talet i södra Frankrike, där den deltog i flera societetsevenemang för veteranbilar, inklusive "MONACO IV RALLYE VOITURES ANCIENNES 1983," vilket kan ses på YouTube.

Sedan slutet av 1980-talet har bilen varit en del av familjens samling av klassiska bilar. Under de senaste åren har viss service utförts på den, och enligt ägaren startades den denna sommar och kördes med en extern bränsletank. Dess utseende är iögonfallande, utmärkt hantverk och krom. Trots detta krävs en omfattande genomgång och service innan den brukas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    1939-01-01 
  • Avläst mätarställning
    26486 
  • Kw / hk
    175 / 238 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textile/Läder 
  • Färg
    Vit/Beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Denna imponerande bil är utrustad med en komplett och välbevarad 12-cylindrig 7,3-liters motor under dess dubbelöppnande motorhuv. Den innehåller värdefulla tillbehör såsom ett extra set tändstift och ett komplett serviceverktyg under förarsätet. Även om motorn startar, behöver den en del arbete, såsom rengöring av bränsletank, översyn av bränslesystemet och en fullständig service för att bli vägklar igen. Bilen är prydd med imponerande trådhjul och, även om de vita sidoväggarna på däcken är gamla, är de fortfarande i gott skick. Det är ett lovande restaureringsprojekt för en entusiast att ta sig an och njuta av.

  • Skick interiör:

    En intressant detalj är att förarsätena är i läder medan bakpassagerarna har plyschklädda säten, inklusive en dubbel extra fällbar sits. Hela interiören är komplett och i gott skick, med lätta bruksspår och patina på sätena, bra mattor som är något äldre, alla originalinstrumentbrädor och mätare, och en saknad fönstervev på passagerardörren.

  • Skick exteriör:

    Karossen i mycket gott skick, enda märkbara problemet som en liten glipa längst ned på höger bakdörr. Undersidan är ren och fri från skador. Även om den 50 år gamla exteriören fortfarande ser bra och glänsande ut, finns det några mindre blåsor och sprickor i lacken runt taket, dörrarna och hjulhusen, som syns på bilderna. En grundlig polering och detaljerad rengöring kan förbättra dess utseende. Gummit på trampbrädan är dock torrt och visar tecken på rost under, vilket kan kräva åtgärd.

  • Skick helhet:

    Detta är verkligen en fantastisk möjlighet att äga en del av svensk historia, och med rätt kunskaper om äldre Rolls Royce-bilar bör det inte vara alltför svårt att återställa den till körbart skick. När det gäller din personliga förfrågan skulle det utan tvekan vara en minnesvärd upplevelse att få åka i denna vackert restaurerade bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-12-21
Ursprungsbesiktning: 1939-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1939-01-01
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG