Visa alla bilder

Saab 92A 2 cyl/tvåtakt — 1951

Barnfind! Första modellen av Saab, utan baklucka

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt av Saab 92A. Klar till sommaren?"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
40 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12387
BOLLNÄS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 92A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett spännande objekt av Saab 92A. Klar till sommaren?"

Beskrivning

En tidig Saab som ställdes in på nuvarande ställe i mitten av 1970-talet. Dessförinnan var den också undanställd i många år. Då höger dörren en gång gått i baklås tog en driftig person fram en skarpslipad yxa och högg loss dörrhandtaget för att komma åt mekanismen inuti dörren för att kunna öppna den. En bättre begagnad dörr medföljer i köpet. Ett större rosthål syns i höger bakre hjulhus. Höger framstol saknas.
Delar som inte hör till 92:an som syns på bilderna följer ej med i affären.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Okänt men troligen komplett

  • Skick interiör:

    Höger framstol saknas. Textilen är i behov av en ordentlig översyn och reparation.

  • Skick exteriör:

    Ser ganska bra ut för att vara ett "Barnfind" i skum belysning. Sönderhuggen höger dörr.

  • Skick helhet:

    Ett renoveringsobjekt med stor potential.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Oregistrerad

Fakta om modellen

Dessa tidiga Saabar är fulla med flyg-gener. Eftersom Saab i grunden var ett företag som tillverkade flygplan togs både ingenjörer och idéer flygplanssidan. Med god aerodynamik behövs inte en stor och tung motor med många hästkrafter. Med en liten och lätt motor med färre hästkrafter blev köregenskaperna minst lika bra, om inte till och med bättre. Konceptet visade sig hålla med lite moderniseringar ända fram till 1980.
Huvudkonstruktör och drivande kraft bakom projektet var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för formgivningen. Sason som förövrigt har en diger lista över lyckade designer i sin portfolio.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG