Visa alla bilder

Saab 9000 CS 2.0i — 1996

En fin lågmilare med skinnklädsel.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ett välskött exemplar som har några små skönhetsfläckar. Se nedan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
11870
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 60 000 SEK
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ett välskött exemplar som har några små skönhetsfläckar. Se nedan."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
-4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Denna bil köptes ny i maj 1996 av en noggrann ägare i Asarum. Bilen vårdades väl och var alltid garagerad. 2018 övertogs bilen av nuvarande ägare som inte har tid att använda den utan vill att en entusiast får glädje av den.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
    1996-05-03 
  • Mätarställning
    89820 km 
  • Regnr
    NHM803 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    96 / 130 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Röd 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    CC65J6T1025467 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Går bra, har service historik. Nybesiktad utan anmärkning.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Mycket fin skinnklädsel med små bruksspår.

  • Skick exteriör: Betyg -4

    Fin originallack, har en liten rostbubbla vid höger hjulhus bak samt rosthål på höger framdörrs nederdel. Vidare finns ett par dörruppslag höger bakdörr.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Snygg och välvårdad bil som är åtråvärd för varje Saab entusiast.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-04-01
Ursprungsbesiktning: 1996-04-26 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1996-05-03
Besiktigad tom: 2020-08-31
Senast godkända besiktning: 2019-06-07
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 SEK
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Arbetet med att ta fram Saab 9000 började 1974 då de första diskussionerna började kring en ersättare för Saab 99. Projektet kallades NGS - Ny generation Saab. Det försenades och startades upp på nytt 1977 under namnet X29. När samgåendet mellan Saab och Volvo sprack agerade Saab och inledde samtal med Fiat-ägda Lancia. Det slutliga samarbetet kom till efter samtal mellan Marcus Wallenberg och Giovanni Agnelli. 9000 utvecklades nu i ett nära samarbete, De fyras klubb, med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott för den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. 1979 startade samarbetet. Fiat tillverkade syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164.

Släktskapet är tydligast mellan Saab, Fiat och Lancia. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 bara har samma chassi och har markant annorlunda utseende. Saab 9000 har till exempel identiska dörrar med Fiat Croma liksom vindruta. För designen av Croma och Thema stod Giorgetto Giugiaro Björn Envall "saabifierade" utseendet till att bli Saab 9000. Saaben fick en stel bakaxel efter att Saab utvärderat Fiats respektive Alfa Romeos alternativ på sjöis och kommit fram till att det senare erbjöd bäst väghållning. Fiat Croma behöll den mer avancerade delade bakaxeln som å andra sidan gav bättre komfort. Det var inte populärt hos Fiats chefsingenjör som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget.

Lansering

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljningsstatisktik efter Volvo.

Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en sportig modell med extrautrustning.

9000 CS

En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992.
År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), som utgick ifrån 9000 CD men i combicoupéutförande precis som 9000 CC (som ursprungskarossen från och med då benämndes), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. En variant av Opel-motorn fanns även i Saab 900, från årsmodell 1994. Från 1994 var motorerna något modifierade av hänsyn till transmissionen och kallades ibland "kortmotor".

Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar. Drivlinan från 9000 har länge följt med i Saab.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hosBrocenter in Olofström enligt nedan:

- Torsdagen den 31:e oktober kl.13:00 till 18:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG