Alle Bilder zeigen

Saab 9000 CS 2.0i — 1996

Low mileage car with leather seats.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"A well-kept car with some smaller beauty spots."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
OBJEKTNR
LAGERORT
11870
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"A well-kept car with some smaller beauty spots."

Beschreibung

This car was bought new in May 1996 by a meticulous owner in Asarum. The car was well cared for and always kept in a garage. In 2018, the car was taken over by the current owner who does not have time to use it, but wants an enthusiast to enjoy it instead.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1996/1996 
  • Erstzulassung
    1996-05-03 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    89820 km 
  • Kennzeichen
    NHM803 
  • Fahrgestellnummer
    CC65J6T1025467 
  • Kw / PS
    96 / 130 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Leather 
  • Farbe
    Red 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Runs well, has service history. Newly inspected without remarks.

  • Zustand Interieur:

    Very nice leather seats.

  • Zustand Exterieur:

    Nice original paint, has a small rust bubble at the back right wheel housing and rust holes on the right front door's bottom. Furthermore, there are a couple of door marks on the right rear door.

  • Zustand gesamt:

    A neat and well-kept car, desirable for every Saab enthusiast.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 1998-04-01
Ursprungsbesiktning: 1996-04-26 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1996-05-03
Besiktigad tom: 2020-08-31
Senast godkända besiktning: 2019-06-07
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 SEK
Antal ägare: 2

Fakten zum Modell

Arbetet med att ta fram Saab 9000 började 1974 då de första diskussionerna började kring en ersättare för Saab 99. Projektet kallades NGS - Ny generation Saab. Det försenades och startades upp på nytt 1977 under namnet X29. När samgåendet mellan Saab och Volvo sprack agerade Saab och inledde samtal med Fiat-ägda Lancia. Det slutliga samarbetet kom till efter samtal mellan Marcus Wallenberg och Giovanni Agnelli. 9000 utvecklades nu i ett nära samarbete, De fyras klubb, med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott för den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. 1979 startade samarbetet. Fiat tillverkade syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164.

Släktskapet är tydligast mellan Saab, Fiat och Lancia. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 bara har samma chassi och har markant annorlunda utseende. Saab 9000 har till exempel identiska dörrar med Fiat Croma liksom vindruta. För designen av Croma och Thema stod Giorgetto Giugiaro Björn Envall "saabifierade" utseendet till att bli Saab 9000. Saaben fick en stel bakaxel efter att Saab utvärderat Fiats respektive Alfa Romeos alternativ på sjöis och kommit fram till att det senare erbjöd bäst väghållning. Fiat Croma behöll den mer avancerade delade bakaxeln som å andra sidan gav bättre komfort. Det var inte populärt hos Fiats chefsingenjör som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget.

Lansering

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljningsstatisktik efter Volvo.

Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en sportig modell med extrautrustning.

9000 CS

En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992.
År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), som utgick ifrån 9000 CD men i combicoupéutförande precis som 9000 CC (som ursprungskarossen från och med då benämndes), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. En variant av Opel-motorn fanns även i Saab 900, från årsmodell 1994. Från 1994 var motorerna något modifierade av hänsyn till transmissionen och kallades ibland "kortmotor".

Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar. Drivlinan från 9000 har länge följt med i Saab.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom at Brocenter in Olofström

·Thursday Ocotber 31 at 13:00 to 18:00

Address: Olofström, Brostugevägen 1, 29342 Olofström
Contact Ted Gryth +46 705 65 67 27 or Ulf Olsson +46 706 34 05 12

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling Ted Gryth +46 705 65 67 27, Ulf Olsson +46 706 34 05 12 or our customer service +46 31 933 331

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG