Visa alla bilder

Rover 3500 V8 — 1975

Rovers berömda lyxmodell. Bilen har stått undanställd i 17år i avvaktan på renovering. Ser normalt välvårdad ut men ytrost finns nertill. Ej startad. Säljs som reparationsobjekt / reservdelsbil

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil behöver startservice och genomgång av bromsar. Är komplett och ser förhållandevis hel ut i karossen, (buckla nertill på höger framskärm). Fin inredning. Eftermarknads-sollucka."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
13 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12414
FLEN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
15 - 25 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil behöver startservice och genomgång av bromsar. Är komplett och ser förhållandevis hel ut i karossen, (buckla nertill på höger framskärm). Fin inredning. Eftermarknads-sollucka."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

1
Skick tekniskt
3
Skick interiör
2
Skick exteriör
2
Skick helhet

Beskrivning

Denna bil kördes av första ägaren från 1975 till 1999 i mellansverige. År 2000 togs den över av Sparreholms bilmuseum och har sedan ingått i deras samlingar. Den kördes till år 2002 och ställdes sedan undan i avvaktan på en uppsnyggning. Bilen blev godkänd på bilprovningen senast år 2001.
Vid fotograferingstillfället stod bilen inparkerad av tyngre fordon som inte kunde flyttas. (Bättre bilder kommer). Vid avsyning kan konstateras att bilen har en något intryckt framskärm höger fram, nertill samt att vänster framskärm sitter ej ordentligt fastsatt i sitt fäste mot förardörren. I övrigt ser bilen bra ut. Ingen rost upptill men lite ytrost runtom i nederkanter på dörrar, kanter och trösklar. Inredningen med svart skinn är hel och normalt sliten men inte skadad. Kromdetaljer är ok. Bilen har stått torrt i 17 år och motorn fungerade när bilen ställdes undan. Som bilen stod kunde vi inte öppna huven, men köpare och vi får utgå från att motorn går runt. Säljs som reparationsobjekt/reservdelsbil då den stått obrukad länge och ej kunnat testas ordentligt.
Trevlig modell med Buicks lilla aluminium V8 motor, elegant kaross och lyxig inredning.
Mätaren har gått runt,(ett eller två varv) bilen ser på inredningen ut som den gått cirka 10.000 mil, men det kan inte garanteras.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-09-03 
  • Mätarställning
    10139 mil 
  • Regnr
    HPB719 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    120 / 163 
  • Drivmedel
    bensin 
  • Färg
    Ljusgul 
  • Klädsel
    Läder 
  • Chassinummer
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 1

    Motorn ej testad, fungerade fint 2002 när den ställdes undan.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Hel men behöver en rekond.

  • Skick exteriör: Betyg 2

    Nedsmutsad och ytrost nertill.

  • Skick helhet: Betyg 2

    Bra projektbil med potential, fin inredning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2001-10-11
Ursprungsbesiktning: 1975-09-03 (regbes) (Ombes:19871119)
Datum i trafik första gången: 1975-09-03
Besiktigad tom: - 2002-01-31
Senast godkända besiktning: 2000-10-27
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare:10

Fakta om modellen

V8-versionen, 3500 av Rover P6. Från början räknade Rover med att det skulle sitta en gasturbinmotor under huven. Så blev det inte. Istället blev det en fyrcylindrig motor med överliggande kamaxel. Konstruktionen av bilen var för sin tid avancerad med en självbärande monocoque som klätts med karossplåtar. Framvagnsupphängningen höll också hög teknisk klass med dubbla tvärlänkar och horisontella skruvfjädrar. Även bak var det avancerat värre med en De Dion-axel. Bromsarna bestod i sin tur av skivor runt om.
I mitten av 1960-talet köpte Rover rättigheterna till Buicks V8 i aluminium som först hamnade i P5 modellen. Från 1968 fanns den också tillgänglig i P6. Första åren såldes den bara med automatlåda men från 1971 fanns den även med manuell. Rover 3500, P6 tillverkades mellan 1963 och 1977.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft

Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 031 - 93 33 31 eller till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG