Visa alla bilder

Monark 98cc 1 cyl — 1939

Svensk lättviktare i bra bruksskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Behändig liten mc som ser fin ut motorn går runt men är inte startad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
12 200SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12421
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Monark 98cc?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Behändig liten mc som ser fin ut motorn går runt men är inte startad."

Beskrivning

Liten mc som kom till samlingen 2008 och har använts sparsamt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939 
  • Första registreringsdatum
    1939-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    2 /  
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn ej startad men går runt med bra kompression,

  • Skick exteriör:

    Enklare lackering utan större skador.

  • Skick helhet:

    En trevlig motorcykel som behöver en startservice och är sedan körklar, besiktad för alltid.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-06-16
Ursprungsbesiktning: 2000-06-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-06-01 (390101)
Direktimport: Nej (tidigare reg i Sverige) OBS! Fordonet är taget i trafik tidgare i annat land
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2000-06-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Monark i Varberg var tidigt ute och byggde redan i början på 30-talet en cykelliknande lättviktare med en 60 cc ILO-motor. Motorn var placerad på platsen bakom sadeln där pakethållaren har sin plats. Motorn hade en växel och en rakt fram liggande cylinder. 1935 hade man utvecklat lättviktaren, motorn var fortfarande av ILO-fabrikat på 80cc men hade nu en konventionell "stående"cylinder och två växlar. Nu var motorn också placerad enligt gängse mönster över cykelns tramp/vevparti. Den här modellen uppdaterades med små medel så att man kan säga att den i raderna omfrågade maskinen från 1939 så dags nått sin slutliga form. Motorvolymen hade då ökat till 98cc och effekten låg på 2,8 hk.

Just ILO-motorn salufördes också av Husqvarna som drivkälla i deras egna lättviktare vid mitten på 30-talet. Det är i dag heller ingen hemlighet att Husqvarna i detta läge själva passade på och kopierade motorn för egna syften!
(ILO som f.ö betyder verktyg på Esperanto var en av Tysklands större motortillverkare och sysselsatte hela 1.600 personer vid mitten på 50-talet.)

"Nittioåttorna" var mycket vanliga på svenska vägar under krigsåren och i bensinbristens följd byggdes faktiskt en del gengasaggregat för montering på lättviktarna. Monark, Husqvarna och NV toppade lättviktsproduktionen i landet och man sålde tillsammans med många mindre tillverkare åtskilliga tusentals exemplar under trettiotalet. Efter krigsslutet upphörde marknaden för de bräckliga motorcyklarna och kunderna kunde köpa kraftigare och säkrare bruksmaskiner på 120-150cc.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hosBrocenter in Olofström enligt nedan:

- Torsdagen den 31:e oktober kl.13:00 till 18:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG