Alle Bilder zeigen

Monark 98cc 1 cyl — 1939

Swedish lightweight in good working order.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Handy little mc that looks nice the engine goes around but is not started."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
12 200SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12421
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Handy little mc that looks nice the engine goes around but is not started."

Beschreibung

Small motorcycle that came to the collection in 2008 and has been used sparingly.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1939 
  • Erstzulassung
    1939-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
     
  • Kennzeichen
    RNH850 
  • Fahrgestellnummer
    21777 
  • Kw / PS
    2 /  
  • Kraftstoff
    petrol 
  • Getriebe
    Manuel 
  • Innenausstattung/Polster
     
  • Farbe
    Green 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Engine not started but goes around with good compression,

  • Zustand Exterieur:

    Simple painting without major damage.

  • Zustand gesamt:

    A nice motorcycle that needs a start-up service and then runs, inspected forever.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2015-06-16
Ursprungsbesiktning: 2000-06-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-06-01 (390101)
Direktimport: Nej (tidigare reg i Sverige) OBS! Fordonet är taget i trafik tidgare i annat land
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2000-06-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Fakten zum Modell

Monark i Varberg var tidigt ute och byggde redan i början på 30-talet en cykelliknande lättviktare med en 60 cc ILO-motor. Motorn var placerad på platsen bakom sadeln där pakethållaren har sin plats. Motorn hade en växel och en rakt fram liggande cylinder. 1935 hade man utvecklat lättviktaren, motorn var fortfarande av ILO-fabrikat på 80cc men hade nu en konventionell "stående"cylinder och två växlar. Nu var motorn också placerad enligt gängse mönster över cykelns tramp/vevparti. Den här modellen uppdaterades med små medel så att man kan säga att den i raderna omfrågade maskinen från 1939 så dags nått sin slutliga form. Motorvolymen hade då ökat till 98cc och effekten låg på 2,8 hk.

Just ILO-motorn salufördes också av Husqvarna som drivkälla i deras egna lättviktare vid mitten på 30-talet. Det är i dag heller ingen hemlighet att Husqvarna i detta läge själva passade på och kopierade motorn för egna syften!
(ILO som f.ö betyder verktyg på Esperanto var en av Tysklands större motortillverkare och sysselsatte hela 1.600 personer vid mitten på 50-talet.)

"Nittioåttorna" var mycket vanliga på svenska vägar under krigsåren och i bensinbristens följd byggdes faktiskt en del gengasaggregat för montering på lättviktarna. Monark, Husqvarna och NV toppade lättviktsproduktionen i landet och man sålde tillsammans med många mindre tillverkare åtskilliga tusentals exemplar under trettiotalet. Efter krigsslutet upphörde marknaden för de bräckliga motorcyklarna och kunderna kunde köpa kraftigare och säkrare bruksmaskiner på 120-150cc.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom at Brocenter in Olofström

·Thursday Ocotber 31 at 13:00 to 18:00

Address: Olofström, Brostugevägen 1, 29342 Olofström
Contact Ted Gryth +46 705 65 67 27 or Ulf Olsson +46 706 34 05 12

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling Ted Gryth +46 705 65 67 27, Ulf Olsson +46 706 34 05 12 or our customer service +46 31 933 331

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG