Visa alla bilder

Lloyd 400 S 2 cyl — 1955

Härlig Lloyd i orört originalskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Steves Lloyd har stått stilla länge, dags att väcka till liv igen?
Den behöver nytt batteri, en rengöring av förgasare och motorservice. Vidare behöver elsystem, bromsar och kylsystem gås igenom. Däcken behöver bytas då de har stått länge. Medföljer lite extra delar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12425
FRIDAFORS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Steves Lloyd har stått stilla länge, dags att väcka till liv igen?
Den behöver nytt batteri, en rengöring av förgasare och motorservice. Vidare behöver elsystem, bromsar och kylsystem gås igenom. Däcken behöver bytas då de har stått länge. Medföljer lite extra delar."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

2
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
2
Skick helhet

Beskrivning

Har enligt uppgift haft en ägare som bodde i Lönsboda. Bilen användes till och från jobbet och inga längre turer varför mätarställningen kan stämma. Den ställdes undan i slutet av 60-talet och har inte varit igång sedan dess. Gamla registreringshandlingar och servicekvitton finns.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1955 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
    38640 km 
  • Regnr
    G18875 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
         / 13 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Grå / Brun 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Chassinummer
    80764 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 2

    Motorn går runt men har inte startats. Bromsar och elsystem måste ha en översyn.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Original klädsel i bra skick behöver rengöring.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Härlig patina, endast ytrost. Vill man ha det perfekt så måste bilen lackas om.

  • Skick helhet: Betyg 2

    Bil som kräver en del jobb för att komma igång igen se värderingsmannens kommentar, men blir oslagbar originalare när det väl sker. Måste göras en ursprungskontroll och besiktning. Gamla papper finns.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Oregistrerad

Fakta om modellen

Lloyd ingick i det stora bilkonglomerat som skapades av Carl F. Borgward, bilmagnaten som till slut föll på en överkomplicerad modell och tron att han skulle kunna överträffa Mercedes-Benz.
Precis som fallet var under årtionden i England var det också i Tyskland ett väldigt trasslande hit och dit med företagskonstellationer och bilmärken.
Namnet Lloyd syntes i den tyska bilindustrin redan före det första världskriget, men de bilar vi ska titta på här kom som en nystart efter det andra stora kriget.
Visserligen konstruerades och utvecklades Volkswagen under 30-talet och visserligen startade riktig serietillverkning under 40-talet, men det var inte detsamma som att folk i allmänhet hade råd att köpa bilen.
Folkvagnen var helt enkelt för stor, och därmed för dyr, för de stora skarorna av bilsugna. Det blev ingen ordning på Europas finanser förrän en bra bit in på 50-talet, och under denna tid föddes därför ett stort antal små, små bilar, många av dem tämligen mediokra i kvalitetshänseende.
Lloyd var en av dessa små bilar. Men Lloyd var på många sätt en betydligt bättre bil än de flesta av konkurrenterna, bland annat för att Lloyd var en riktig bil, om än i något mindre skala.
Tio hästkrafter
Tillverkningen startade i juni 1950 med den framhjulsdrivna modell 300 vars luftkylda tvåtaktsmotor hade en cylindervolym på bara 293 cc. Motoreffekten var tio hästkrafter och någon 0–100-tid kunde aldrig uppmätas eftersom toppfarten låg på 75 km/tim.
I april 1951 presenterades också en stationsvagn och en coupé! Karosserna var litet speciella genom att de inte hade stål- eller ens aluminiumpaneler utan var konstruerade som en pegamoidklädd trästomme. Drygt 18 000 av dessa 300-bilar byggdes.
Ett gott resultat kan man tycka, men så kom modell 400 med litet fräsigare linjer och 13 hästar. Åren 1953–57 såldes nästan 110 000 sådana bilar!
Det rådde verkligen ingen tvekan om saken: med Lloyd hade Doktor Borgward skapat en succé.
Modell 600 lanserades 1955 och var Lloyds första fyrtaktare. Nu var effekten uppe i 19 hästkrafter och toppfarten noterades till 100 knutar jämnt. 60 sekunder tog det att komma dit från stillastående.
Den första modellen utan sifferbeteckning var Alexander, som kom 1957 och hade fyrväxlad låda. Alexander TS byggdes från 1958 och var hela 25 hästar stark. Litet snabbare och litet piggare var den förstås, men fortfarande var dörrarna av gammal kidnappartyp.
7 000 till Sverige
1959 presenterades en till utseendet helt ny Lloyd. Den kallades Arabella, förmodligen mest för att matcha Isabella, och hade ganska stora fenor. Arabellans aluminiummotor på 897 kubik var en fyrcylindrig boxer och gav i sitt vassaste utförande 45 hästkrafter.

Liksom alla andra Lloyd-bilar var också denna modell framhjulsdriven. Drygt 45 000 ex byggdes fram till Borgward-koncernens sammanbrott 1961 och därefter ytterligare 1 493 bilar åren 1962 och 63, fast då kallades de Borgward Arabella.

Sedan starten 1950 hade gott och väl 350 000 Lloyd-bilar byggts i Bremen. Omkring 7 000 av dem såldes i Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG