Alle Bilder zeigen

Lloyd 400 S 2 cyl — 1955

Beautiful Lloyd in pristine original condition

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Time to bring him back on the road again?
It needs a new battery, a carburetor cleaning and engine service. Furthermore, electrical systems, brakes and cooling systems need to be reviewed. Tires need to be replaced as they have been standing for a long time. Supplied with some extra parts."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
OBJEKTNR
LAGERORT
12425
FRIDAFORS
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"Time to bring him back on the road again?
It needs a new battery, a carburetor cleaning and engine service. Furthermore, electrical systems, brakes and cooling systems need to be reviewed. Tires need to be replaced as they have been standing for a long time. Supplied with some extra parts."

Beschreibung

Reportedly had an owner who lived in Lönsboda. The car was used to and from work and no longer trips so the meter stand can be right. It was put away in the late 60s and has not been running since then. Old registration documents and service receipts are available.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1955 
  • Erstzulassung
     
  • Abgelesener Tachostand (km)
    38640 km 
  • Kennzeichen
    G18875 
  • Fahrgestellnummer
    80764 
  • Kw / PS
         / 13 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manuel 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    Grey / Brown 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    The engine runs around but has not been started. Brakes and electrical systems must have a review.

  • Zustand Interieur:

    Original upholstery in good condition needs cleaning.

  • Zustand Exterieur:

    Lovely patina, only surface rust. If you want it perfectly, the car must be repainted.

  • Zustand gesamt:

    Car that requires some work to get started again see the appraiser's comment, but becomes unbeatable original once it does. Must have an initial check and inspection.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Oregistrerad

Fakten zum Modell

Lloyd ingick i det stora bilkonglomerat som skapades av Carl F. Borgward, bilmagnaten som till slut föll på en överkomplicerad modell och tron att han skulle kunna överträffa Mercedes-Benz.
Precis som fallet var under årtionden i England var det också i Tyskland ett väldigt trasslande hit och dit med företagskonstellationer och bilmärken.
Namnet Lloyd syntes i den tyska bilindustrin redan före det första världskriget, men de bilar vi ska titta på här kom som en nystart efter det andra stora kriget.
Visserligen konstruerades och utvecklades Volkswagen under 30-talet och visserligen startade riktig serietillverkning under 40-talet, men det var inte detsamma som att folk i allmänhet hade råd att köpa bilen.
Folkvagnen var helt enkelt för stor, och därmed för dyr, för de stora skarorna av bilsugna. Det blev ingen ordning på Europas finanser förrän en bra bit in på 50-talet, och under denna tid föddes därför ett stort antal små, små bilar, många av dem tämligen mediokra i kvalitetshänseende.
Lloyd var en av dessa små bilar. Men Lloyd var på många sätt en betydligt bättre bil än de flesta av konkurrenterna, bland annat för att Lloyd var en riktig bil, om än i något mindre skala.
Tio hästkrafter
Tillverkningen startade i juni 1950 med den framhjulsdrivna modell 300 vars luftkylda tvåtaktsmotor hade en cylindervolym på bara 293 cc. Motoreffekten var tio hästkrafter och någon 0–100-tid kunde aldrig uppmätas eftersom toppfarten låg på 75 km/tim.
I april 1951 presenterades också en stationsvagn och en coupé! Karosserna var litet speciella genom att de inte hade stål- eller ens aluminiumpaneler utan var konstruerade som en pegamoidklädd trästomme. Drygt 18 000 av dessa 300-bilar byggdes.
Ett gott resultat kan man tycka, men så kom modell 400 med litet fräsigare linjer och 13 hästar. Åren 1953–57 såldes nästan 110 000 sådana bilar!
Det rådde verkligen ingen tvekan om saken: med Lloyd hade Doktor Borgward skapat en succé.
Modell 600 lanserades 1955 och var Lloyds första fyrtaktare. Nu var effekten uppe i 19 hästkrafter och toppfarten noterades till 100 knutar jämnt. 60 sekunder tog det att komma dit från stillastående.
Den första modellen utan sifferbeteckning var Alexander, som kom 1957 och hade fyrväxlad låda. Alexander TS byggdes från 1958 och var hela 25 hästar stark. Litet snabbare och litet piggare var den förstås, men fortfarande var dörrarna av gammal kidnappartyp.
7 000 till Sverige
1959 presenterades en till utseendet helt ny Lloyd. Den kallades Arabella, förmodligen mest för att matcha Isabella, och hade ganska stora fenor. Arabellans aluminiummotor på 897 kubik var en fyrcylindrig boxer och gav i sitt vassaste utförande 45 hästkrafter.

Liksom alla andra Lloyd-bilar var också denna modell framhjulsdriven. Drygt 45 000 ex byggdes fram till Borgward-koncernens sammanbrott 1961 och därefter ytterligare 1 493 bilar åren 1962 och 63, fast då kallades de Borgward Arabella.

Sedan starten 1950 hade gott och väl 350 000 Lloyd-bilar byggts i Bremen. Omkring 7 000 av dem såldes i Sverige.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG