Visa alla bilder

Ford Taunus 12M TS P4 V4 — 1965

En blivande Regularity Taunus med nybyggd (Saab) 1700 V4.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket bra objekt med en välbyggd motor och mycket nya delar i en bra kaross."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12379
ENKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket bra objekt med en välbyggd motor och mycket nya delar i en bra kaross."

Beskrivning

Detta exemplar var från början mycket väl omhändertagen av en äldre man som endast körde mellan sin Norrköping och sommarstället på Vikbolandet. Efter varje sådan resa tvättades bilen både in och utvändigt mycket noggrant. För att få den skinande vit användes ofta även en tandborste.
Efter dennes död togs bilen över av en man med rallyambitioner. I brist på Lotus Cortina började denna byggas om till rallybil. Taunusen blev inte färdig och såldes till en ny entusiast som just sålt sin Lotus Cortina och ville ha en något billigare ersättare. Under en entusiastisk period föbättrades bilen mer och mer. Tillslut blev den körbar och provkördes. Efter en sådan provtur blev bilen stående utomhus några dagar i kallt väder med för lite frostskydd och topparna frös sönder. Efter detta blev Taunusen stående igen och såldes efter många år till ännu en entusiast med för mycket att göra. En ny 1700 V4 motor, tänkt för en Saab, byggdes med högt vridmoment och 100 hk som mål. Blocket borrades, nya specialkolvar monterades samt monterades ihop med en dubbelports Weberförgasare. Nytt avgassystem konstruerades samt mycket nya bromsdelar monteraades. Blan annat bromsok fram. En hasplåt med tävlingshistoria inhandlades även. Nu är det dags för nästa ägare attta hand om slutspurten.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-12 
  • Avläst mätarställning
    042872 
  • Regnr
    FMF894 
  • Chassinummer
    1106060 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra motor och nyrenoverade bromsar. Injustering samt koll av glappande hjullager höger fram behövs göras.

  • Skick interiör:

    Skalstolar, sportratt samt extrainstrument. Baksäte saknas.

  • Skick exteriör:

    Ser bra ut. Ovanligt rostfri, se bilder. Kromsläpp på bakstötfångare, porig framstötfångare. Nos Marchalextraljus, men de har suttit på bilen sen c:a 25 år. Fyra original plåtfälgar utan däck medföljer. Dåliga däck på alufälgar.

  • Skick helhet:

    Ett mycket bra utgångsläge för att skaffa sig en udda "rallybil".

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1994-02-28
Ursprungsbesiktning: 1965-01-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-12
Besiktigad tom: - 1994-05-31
Senast godkända besiktning: 1992-05-08
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Från början var denna modell tänkt för den amerikanska marknaden där namnet var Ford Cardinal. Men tyska Ford fick ta hand om projektet och döpa om den till Ford Taunus 12M då amerikanerna inte var redo för en liten europeisk framhjulsdriven bil ännu. V4-motorn i dessa Fordar kom senare att modifieras något och sättas i Saab 96. En vanlig 12M var på 1183 cm3 medan en 12M TS var utrustad med hela 1498 cm3. 12M TS var därför även utrustad med skivbromsar fram för att kunna hejda den ökade effekten. Modellen som hade internbetäckningen P4 tillverkades mellan 1962 och 1966.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Cargo Mecan /Bilweb Auctions i Enköping

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Visningsadress: Enköping, Litslena Västra Vällinge 6

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG