Visa alla bilder

BMW 745i Executive E23 — 1984

Münchens finest för de viktiga dignitärerna 1984. Diskret turbomatning ger motorstorleken i modellbeteckningen. Här i ett ovanligt och extra exklusivt utförande, Executive, med en helläderinredning som gör skäl för namnet.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Trevlig och orörd stor-BMW från tiden när turbo-överladdning var lite ovärdigt i de högre segmenten. Exexcutive-versionen är extra attraktiv.
Det långa stilleståndet i kallgarage har lämnat spår där de flesta är åtgärdade."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12406
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Trevlig och orörd stor-BMW från tiden när turbo-överladdning var lite ovärdigt i de högre segmenten. Exexcutive-versionen är extra attraktiv.
Det långa stilleståndet i kallgarage har lämnat spår där de flesta är åtgärdade."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Motorstorleken är egentligen den klassiska raka sugmotorsexan från BMW på 3,2 liter men multiplicerat med överladdningskofficienten 1,4 översatt från en effektklassning inom motorsporten på den tiden ger motorstorleken 4,48 och därmed 745i.
Från 1982 ökade den faktiska motorstorleken till 3,4 liter, men effekten på 252 hk och emblemet var oförändrade. Executive-versionen lär bara har tillverkats i 396 exemplar av den totala produktionen på 16168 stycken 745i E23:or. Helläderinredningen Buffalo i färgen Nutria innebar förutom säten och baksidor, även skinn på dörrsidor, mittkonsoll, handskfack, B-stolparna, växelspaksknopp och handbromshandtag. Valnötsinläggen är förstås äkta vara.
Det här exemplaret är importerat redan 1989 och sedan det brukats normalt under några år blev det undanställt i många år i ett kallgarage. Lite doft från den förvaringen kan fortfarande förnimmas, men en grundlig och genomgående rekonditionering har gjorts både in- och utvändigt av bilen.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1989-04-05 
  • Mätarställning
    199000 km 
  • Regnr
    OHF230 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    185 / 252 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Alpinvit 
  • Klädsel
    Buffalo Nutria helläder 
  • Chassinummer
    FJ910808482273 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Vid uppstarten efter den långa vilan i garaget byttes bränslepumpar, tändkablar, tändstift, filter och oljor. Tanken spolades ren. Motorn går bättre och bättre, men behöver helt enkelt motioneras mera.
    Hastighetsmätaren kan lägga av då och då, ett givarfel som ska åtgärdas. Har förmodligen med en ABS-givare att göra, enligt uppgift.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Helläderinredningen i Buffalo Nutria-skinn är verkligen helt i läder, högt och lågt, i stort och smått. Skinnet har ett slags melerat patinerat mönster och det var just så det skulle se ut vid leverans. Valnötsinläggen ser fina och polerade ut, och bilen har också fått sig en rejäl rekonditionering interiört. Lagret i fläkten väsnas och hela fläkten bör bytas.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Lacken är polerad enligt alla konstens regler och första ägarens val av den solida och lite enklare kulören Alpinweiss gör bilen ännu ovanligare. I Kalifornien är det vanligt på lyxiga storbilar, men i Tyskland har inte den trenden riktigt fått fäste. Inte idag, och definitivt inte runt 1984.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Rolig och spännande E23:a för samlaren och entusiasten som har skjutit in sig på de stora bumsarna. En bumse är ett uttryck som har förekommit länge i motorjournalistkretser vid benämning av stora prestanda-BMW-bilar. En tidig 745i är en både självklar och solklar bumse.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-06-08
Ursprungsbesiktning: 1989-03-31 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-04-05
Besiktigad tom: - 2001-02-28
Senast godkända besiktning: 2000-08-16
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 9

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG