Visa alla bilder
Visa film

Peugeot 404 Coupé Injection — 1967

En linjeskön vagn från samarbetet mellan Peugeot och Pininfarina. Svensksåld, känd historik med få ägare och låga mil. Körklar.

Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin Coupé från Peugeot och dess storhetstid. Just andra halvan av 60-talet hade de genom Gjestvangs fina framgångar i Sverige och låg Top 10 i försäljningsstatistiken. Coupémodellen var dock en rar blomma på våra breddgrader och såldes endast i något tiotal per år 1964-1968. Den här vagnen har klarat sig fint och är körklar men har primärt några kosmetiska detaljer att se över och åtgärda. I övrigt förefaller den fungera väl men som alla vagnar som har stått mycket på senare år, är en översyn och eventuella serviceåtgärder att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 FEB 10:50
163 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17923
BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 164 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33941
23 FEB 17:03
163 000 SEK
33941
23 FEB 17:03
162 000 SEK
33938
23 FEB 16:30
160 000 SEK
33938
23 FEB 16:23
153 000 SEK
33938
23 FEB 16:20
152 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Peugeot 404 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin Coupé från Peugeot och dess storhetstid. Just andra halvan av 60-talet hade de genom Gjestvangs fina framgångar i Sverige och låg Top 10 i försäljningsstatistiken. Coupémodellen var dock en rar blomma på våra breddgrader och såldes endast i något tiotal per år 1964-1968. Den här vagnen har klarat sig fint och är körklar men har primärt några kosmetiska detaljer att se över och åtgärda. I övrigt förefaller den fungera väl men som alla vagnar som har stått mycket på senare år, är en översyn och eventuella serviceåtgärder att rekommendera."

Beskrivning

Den här vagnen registrerads i Sverige den 12 juni 1967. Peugeotåterförsäljaren Bilfirma Sven Wixner AB i Stockholm sålde den ny till en Köpman i Sundbyberg den 21 juni 1967. Då registrerad som BA 6782. Knappt tre månader blev det vänstertrafik innan det var dags att köra över till höger sida av vägen den 3 september 1967. I början av 70-talet kom bilen upp till Motorcentrum i Kramfors där en Mekaniker förvärvade bilen i juni 1971, då med registreringsnumret Y 29073. Han ägde bilen till 2010, då dottern med make tog över. Genom åren brukades bilen sparsamt och i många år endast under det ljusa halvåret som entusiastbil. Tidigt blev den omlackerad, osäkert när och varför. Den har varit rostskyddad och klarat sig väl men har någon äldre lagning. Den har också fått en ny bakskärm samt nya strålkastare på passagerarsidan efter en påhälsning i diket (troligen 90-tal) samt nya stötfångare efter en lättare påkörning. Toppen renoverades 2017 med injusteringar av ventiler samt en genomgång av insprutningen och en ultraljudstvätt av spridarna. Även frambromsarna har åtgärdats någon gång under 10-talet. Efter en tid i lada, förvärvade nuvarande ägare bilen i juni förra året. Den har nu fått renoverade bromsar bak med nya cylindrar och bromsbackar, ny vindruta med gummilist, nyare korrekta torkararmar och blad, nya dörrlister, ny list till bakluckan, nyare navkapslar, nyare belysningsdetaljer, nya textilmattor, genomgång av el- och diverse funktioner samt allmän rengöring mm. Mätarställning 10.995 km och troligen har mätaren slagit runt endast en gång, vilket ger miltalet 11.100 mil men det kan inte garanteras. Med bilen följer instruktionsbok samt diverse litteratur och dubbla nycklar. Dessutom medföljer ny list till bakruta, position/blinkersglas i vitt och orange. Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-06-12 
  • Avläst mätarställning
    10,995 km 
  • Regnr
    BMM562 
  • Chassinummer
    6800795 
  • Kw / hk
    65 / 88 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder med textil- och gummimattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och har en lugn och fin gång med ett lite knatter som brukligt är med Kungelfischers mekaniska insprutning (Injection). Nyare batteri. Vid kortare provkörning förefaller alla mekaniska funktioner fungera väl såsom styrning, väghållning, koppling och växling samt bromsar.

    Ej kontrollerad på lyft men undersidan ser bra ut av det som kunde ses vad gäller vitala delar. Finns små lacksläpp och porer i nederkanter.

  • Skick interiör:

    Trevlig interiör i fint orignalutförande med normalt slitage för ålder och mil. Bra stolar och säten med lite släpp av skummgummi. Såväl framstolar som baksäte i fint och helt konstläder med fint fungerande funktioner för inställning, passage till baksäte och mittarmstöd. Fina dörrsidor men slitage på handtag/armstöd förarsidan. Fint innertak och fina mattor (de i textil är nya i originalutförande). Ratt, reglage och instrumentering i fint originalskick. Alla mätare, klocka och tändare fungerar. Så även värme och ventilation. Trepunktsbälten i fram.

  • Skick exteriör:

    Lackering i fint bruksskick, i originalkulören Blanc Arosa, som har milt åldersslitage med något skav och repa. Är omlackerad för många år sedan, enligt dåtidens gängse standard, finns detaljer att förbättra. Fronten hade ett par äldre lagningar i plast under position/blinkersarmaturer, som är frilagda (se bilder) nu tillfälligt tejpade samt en jäsning/lagning? i vänster framskärm i bakkant hjulhus ner mot sparklåda. Vänster bakskärm är bytt och någon skiftning i färgton ses. Blankt (nya stötfångare), lister, glas, gummi och belysningsdetaljer i fint skick för ålder och mil. Småskador nedantill på grillsargen. Nyare däck från Hankook med fina navkapslar. Fälgarna har något skav och porer. Motor och bagageutrymmen likaså i välbevarat skick för ålder och mil.

  • Skick helhet:

    En körklar och trevlig prestandavagn från Peugeot. I grunden en välhållen vagn där några detaljer med fördel kan åtgärdas. En fin klassiker och ett motorhistorikt intressant entusiastfordon.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-15
Ursprungsbesiktning: 1967-06-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1967-06-12
Senast godkända besiktning: 2016-07-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Modellerna 404 Coupé och Cabriolet tillverkades hos Peugeot i Frankrike och Pininfarina Italien. Bottenplattor med torpedvägg, ämnade för 404 Berline, togs av löpande bandet vid fabrikerna i Sochaux och skickades på järnväg till Turin. Där blev det tillverkning och lackering av kaross, montering av glas, blankt och inredning. Mycket av detta gjordes för hand. Därefter åter till Sochaux för montering av motor med drivlina, fram- och bakvagn samt övrig mekanik och leveransjustering. Den fyrcylindriga bensinmotorn om 1.618 cm3 satt i alla versioner av modell 404. Den fanns med ordinär förgasare men också med en mekanisk insprutning från Kugelfischer, kallad Injection. Den introducerades med 404 Cabriolet 1962, året efter kom den även i Berline och Coupé. Det var för den tiden en exklusiv och tekniskt spännande lösning, med optimal tillförsel av luft/bränsle för varje cylinder. Motorn, årsmodell 1967, gav 88 hk DIN (96 hk SAE), vilket gav fina fartresurser med bra bottendrag och vrid samt lägre bensinförbrukning. Vid den här tiden visade också Peugeot, att Injectionmotorn var snabb och pålitlig, då de vann Safarirallyt tre år i rad 1966-1968. Det tillverkades 6 841 exemplar av 404 Coupé modellåren 1963-1968, varav 1 358 modellåret 1967. Till Sverige kom ca 75 bilar modellåren 1964 - 1968. Av dessa finns 25 bilar kvar, flera är objekt och donatorbilar men 8-10 bör vara körbara. Flera Coupémodeller har fått bli just donatorbil, när en Cabriolet renoverats. Cabriolet-modellen tillverkades modellåren 1962-1968 i 10 388 exemplar. När det begav sig var en 404 Coupé Injection, den dyraste vagnen i Peugeots modellflora. Prislappen i Sverige var närmare dubbelt upp mot en Berline och landade strax under 30.000 kronor.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-03-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG