Visa alla bilder
Visa film

BMC Wolseley 6/110 Saloon 2.9l — 1963

En premiumvagn från BMC som är mycket ovanlig på våra Svenska vägar. Engelsk flärd med trä och skinn som sig bör.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En härlig bil om man gillar Engelskt Sextiotal. Maskinellt känns allt mycket bra och lägger man dessutom lite kärlek på denna vagn så har du en ovanlig bil att glida fram i under fina sommardagar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 FEB 11:20
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17925
NORA / ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
65 - 75 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31816
22 FEB 12:09
25 000 SEK
29597
21 FEB 19:16
20 000 SEK
33898
21 FEB 18:27
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Wolseley 6/110 Saloon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En härlig bil om man gillar Engelskt Sextiotal. Maskinellt känns allt mycket bra och lägger man dessutom lite kärlek på denna vagn så har du en ovanlig bil att glida fram i under fina sommardagar."

Beskrivning

Detta var BMC,s premiumvagn som togs fram under 60-talet för att konkurrera med bla Jaguar: Denna bil är i ett bra bruksskick- Klar att köras som den är alternativt laga den lilla rost som finns och lägga på en ny lackering.

Enligt vad vi har fått fram så har bilen sålts ny i Södra Sverige och därefter haft fyra ägare. Miltalet är med största sannolikhet 12648 mil. Detta efter genomgång av den gedigna dokumentationen av kvitton och besiktningsprotokoll som finns till bilen. En ovanlig bil som det bara lär finnas fem stycken av i Sverige med denna motor. Sexcylindrig motor på 122hkr med en tre-växlad låda med overdrive. Bilen har dessutom frihjul vilket inte var helt ovanligt under den tiden.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
    26480 km 
  • Regnr
    FNL375 
  • Chassinummer
    19509 
  • Kw / hk
    94 / 128 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Old English White 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Alla funktioner i bilen är i sin ordning. Bilen startar lätt och motorn går jämt och fint. Enligt ägaren växlar bilen normalt och bromsarna drar jämt. Ej provkörd pga sommardäck och vinterväglag.

  • Skick interiör:

    Invändigt i mycket fint skick dock med förbättringspotential gällande golvmattan. Skinnet är fint liksom träpaneler, dörrpaneler och innertak. Alla panel-instrument i funktion.

  • Skick exteriör:

    Bruks skick gällande karossen. Rost finns i bakkant på bägge framskärmarna och detta är bättrat. I övrigt finns några mindre ytrost blemor, nån liten buckla och några repor. Bilen skulle må bra av en grundlig polering. Bilen ej inspekterad på lyft men i det vi kan se så ser den fin ut (se foton)Bakre delen av avgassystemet ser ut att vara bytt i närtid.

  • Skick helhet:

    En charmig och ovanlig Engelsman som andas flärd och sextiotalslyx. Bilen skäms inte för sig att användas i det befintliga skicket. Vill man lägga ner lite jobb och pengar exteriört så skulle den bli riktigt fin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-07-01
Ursprungsbesiktning: 1963-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-06-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Då jag behöver minska min vagnpark så avyttras denna bil. Detta gärna till någon med stil och känsla för det Engelska bilarvet.

Fakta om modellen

The Wolseley 6/99 and 6/110 were the final large Wolseley cars. Styled by Pininfarina with additions by BMC staff stylists, the basic vehicle was also sold under two of BMC's other marques as the Austin A99 Westminster and Vanden Plas Princess 3-Litre. Production began in 1959 and the cars were updated and renamed for 1961. The Wolseley remained in production as the Wolseley 6/110 through to 1968.

The cars were also marketed in Denmark as the Wolseley 300.[1]

There were two other Farina-designed car lines launched by BMC at the same time — the compact Austin A40 Farina and midsized Wolseley 15/60 and derivatives. Although similar looking, the latter shares no body parts and few other parts with the big Wolseley.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nora / Örebro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-03-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG