Visa alla bilder
Visa film

Citroën ID 19 Super 1,9 — 1962

En härlig "Padda" i ett otroligt fint patinerat originalskick. Bilen har bara haft 3 brukande ägare.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint och har kvar originallack som visserligen är bättrad men ger ett gott intryck. Inredningen är original och det har alltid varit överdrag på sätena."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 FEB 10:50
80 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17834
KALMAR
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13554
10 FEB 11:35
80 000 SEK
32596
10 FEB 01:13
76 000 SEK
13554
09 FEB 09:08
75 000 SEK
25152
08 FEB 18:19
71 000 SEK
13554
08 FEB 13:35
70 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën ID 19 Super?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint och har kvar originallack som visserligen är bättrad men ger ett gott intryck. Inredningen är original och det har alltid varit överdrag på sätena."

Beskrivning

Bilen köptes ny av en man som har varit mycket rädd om sin Citroën och den förvarades alltid i varmgarage. Då han var en kunnig ägare så servade han bilen själv och höll efter skador noggrant. Bilen har aldrig varit svetsad men nederkanten av dörrarna är lagad med plåt som poppnitats dit.

Vid hans bortgång ärvde sonen som var trafikpolis i Kalmar bilen och den kördes sparsamt sommartid och lämnades hos den lokala Citroën verkstaden för reparationer.

När så det var dags att flytta och garaget inte skulle vara tillgängligt längre så såldes bilen 2012 till nuvarande ägare som jobbar på ovanstående Citroenverkstad. Han har behållt det fina originalskicket och underhållt den mekaniskt genom åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    04931 km 
  • Regnr
    GPB101 
  • Chassinummer
    3224265 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är nyligen servad och den går mycket fint. Allt mekaniskt fungerar väl även hydrualiken i fjädringen.

  • Skick interiör:

    Originalinredning med spår av användande, det har alltid varit överdrag så vi förmodar att klädseln är fin under. Lyfter man lite på överdraget vid framsätet så ser klädseln bra ut. Innertaket är borttaget men ett nytt medföljer för ny ägare att montera.

  • Skick exteriör:

    Originallack som klarat sig fint, är dock bättrad på ett flertal ställen bland annat nederdelen av dörrarna. Krom och lister är i fint skick med få bruksspår. Bra däck på originalfälgar.

  • Skick helhet:

    Ett tillfälle att skaffa en körklar entusiastbil som väcker stor uppmärksamhet på alla träffar och utflykter.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-03-06
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-05-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

På Parissalongen i oktober 1955 presenterades Citroën DS 19. Det var kanske inte en jordbävning som utlöstes men den var en av bilhistorians största "snackisar" och succés genom tiderna. En allt igenom futuristisk skapelse med mängder av ny teknik medförde en enorm uppmärksamhet och spring i vändkorsen. Bara under mässveckan tecknades 12.000 förhandsorders, trots krav på 10% i handpenning. Nåväl, resten är bilhistoria och en ikon föddes där och då. Visst det blev stora problem med leveranser och mängder av "barnsjukdomar" på den nya skapelsen men så småningom började såväl produktion som bilar att rulla på.

Utveckling och uppdateringar gjordes och i mars 1957 påbörjades produktionen av en förenklad version, ID 19. Den har konventionellt bromssystem, ingen styrservo, enklare inredning etc. På ett sätt kanske bättre och mer tillförlitlig. Modellen hittade tidigt sina köpare även här, enligt uppgift såldes 213 DS och 77 ID i Sverige av årsmodell 1957. ID-modellen var en enklare och billigare version som sedan i stort följde utvecklingen av DS-modellen, vid olika uppdateringar under 60-talet. Den enklare ID-modellen ersätts sedermera av D-super till årsmodell 1970.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kalmar

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG