Visa alla bilder
Visa film

Rolls-Royce Phantom II — 1935

Mäktig förkrigs-Rolls med ett karossbygge från Barker & Co. och med en rejäl rak sexcylindrig toppventilsmaskin på nästan 8 liter. Bilen har varit en del av samlingen sedan 1975.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Spännande gigant med behov av service och montering av demonterade delar före brukande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
340 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16744
VAGGERYD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rolls-Royce Phantom II?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Spännande gigant med behov av service och montering av demonterade delar före brukande."

Beskrivning

Ny text och uppdaterad historik!

Thord Sandahl, (son till grundaren av Sandahls bilmuseum och Sandahls åkeribolag), köpte bilen i London 1974 under sin studietid. Bilen var då 37 år gammal och Thord 28 år. Ägarna före var en familj som han fick kontakt med under studietiden, vilka enligt uppgift hade haft bilen i sin ägo nästan sedan den var ny. De gamla fordonshandlingarna hittas i dagsläget inte, men kopior kan beställas från Riksarkivet.

Thord körde bilen till Sverige för egen maskin sommaren 1975 och registrerade in den under hösten. Sedan användes bilen sporadiskt vid högtidliga tillfällen under somrarna fram till början av nittiotalet, då den fick en omfattande tekniskt renovering. Arbetet utfördes av den erkänt kunnige Helgesson på Nissafors Motorrenoveringar i Anderstorp. Motorn renoverades med en nybearbetad vevaxel och nya lager, kamaxel, koppling och bränslesystem. Tanken fanns också på att lyfta av aluminiumkarossen och renovera chassit, men man fann det i ett väldigt bra skick, både i balkar, golv och länkarmar. Man bytte istället alla vitala bussningar och slitdelar i chassi och bromsar. Efter detta ställdes bilen undan i pappans samlingar och togs fram under flera somrar för utflykter i grannskapet. Senast kördes bilen 2018 och Thord har uppgivit att den alltid startat lätt och varit trevlig att köra. Före de nya besiktningsreglerna började att gälla den 20:e april 2018 var bilar av årsmodell före 1951 besiktningsbefriade i kraft av sin ålder och följaktligen även den här, men en köpare behöver kosta på sig en teknisk kontroll och service. För närvarande är vattenpump och magnettändningen demonterad. Bilen säljs som den står och köparen får själv ta den i bruk igen.

Bilen kommer från Sandahls samlingar som Bilweb Auctions AB under tidig vår kommer att sälja under fyra olika teman; först ut några av familjens populära trotjänare, främst Mercedes, Volkswagen och någon joker, sedan ett halvt dussin exklusiva fina Rolls-Royce och Jaguar och därefter ett urval av tidiga Ford-bilar och en Chevrolet från bilismens barn- och ungdom. Sist ut blir det nio stycken olika prisbelönta och representativa fullsize USA-bilar från 1959, året då fenorna var som störst.

Sandahls är idag en av Sveriges största familjeägda transportkoncerner. Företaget grundades i Värnamo 1949. Äldre generationer har i sitt privata museum under många år samlat på ett 40-tal bilar under olika teman. Bilweb Auctions AB har nu fått uppdraget att sälja dessa under fyra omgångar i februari och mars i år.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1935/1935 
  • Första registreringsdatum
    1975-10-01 
  • Avläst mätarställning
    37 170 miles 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn/plysch 
  • Färg
    Mörkblå/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är inte startad, men går att dra runt. Generatorn saknades vid dokumentationen och är nu återfunnen och monterad. Vattenpump och magnettändning är demonterade, oklart varför. Vidare är även bränsleledningen frånkopplad. En del reservdelar ingår och ligger i bagageutrymmet. Fälgarna är i bra skick med fina navkapslar och äldre däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är anmärkningsvärt fin med tanke på att den är nästan 100 år gammal. Stolarnas material har den dåtida typiska uppdelningen av skinnklädsel för föraren, medan baksätet har det mer exklusiva materialet plysch och dessutom fällbara extrastolar. Fint framsäte och dörrsidor, men fönstervevarna saknas. Mattan är sliten, trädetaljerna är fina liksom hela instrumentpanelen och dess mätare. Bak är plyschtyget överraskande fräscht med fina snygga trädetaljer och innertak. Golvmattan bak är något sliten men ändå bra.

  • Skick exteriör:

    Inga rostproblem med en solid aluminiumkaross tillsammans med fin ram och underrede. Karossen är mestadels rak i plåten, förutom bucklan och reporna på vänsterskärmarna och en repa på höger skärm från när bilen kördes in i muséet för flera år sedan. Lacken är fin med en djup mörkblå färg. Fina mässingsdetaljer på dörrarna. Bilen har blivit omlackerad någon gång tidigare. Kromdetaljer i utmärkt skick.

  • Skick helhet:

    Intressant och rolig för en Rolls Royce-entusiast med rätt kunskap om modelltypen. Den behöver teknisk översyn före start, medan de kosmetiska bristerna är lättare att åtgärda. Helhetsintrycket ger ändå en rejäl och solid känsla.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1975-10-30
Ursprungsbesiktning: 1975-10-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-10-01
Senast godkända besiktning: 1975-09-22
Besiktigad tom: 1986-12-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Rolls Royce Phantom var fabrikens flaggskepp sedan 1927 när tillverkningen av Silver Ghost upphörde. Karossen är handgjord i aluminium av Barkers i London. Barker & Co Coachbuilders hade anor ända sedan 1700-talet. De var leverantörer till engelska kungahuset, bland annat under drottning Victorias tid och levererade hästvagnar i olika exklusiva utföranden. Firman gick i konkurs 1939. Bilen har dubbla system för tändning och bränslematning. Fjädersystemets hårdhet regleras efter vägens standard med en spak på ratten. Bilen är också utrustad med centralsmörjning och har en rak 6-cylindrig med toppventiler på 7,7 liter med en effekt enligt fabrikens dåtida och även sentida devis, "tillräcklig för vagnens behov".

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vaggeryd

Visning sker fredagen den 16de februari kl.12:00 - 15:00
Visning måste bokas med Shaun Major.

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske 2024-03-16 - 2024-03-17

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG