Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang FIA App K V8 289 cui — 1965

En klassisk Mustang i ett härligt racingutförande, välbyggd och tillförlitlig. Klassad enligt Appendix K.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Aura, utseende och ljudupplevelsen är en rejäl kick och pulshöjare. Det här är en kaxig vagn, som inte lämnar någon oberörd, byggd av en bil- och racingentusiast."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
315 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15582
TROSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang FIA App K?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Aura, utseende och ljudupplevelsen är en rejäl kick och pulshöjare. Det här är en kaxig vagn, som inte lämnar någon oberörd, byggd av en bil- och racingentusiast."

Beskrivning

Bilen är konverterad från 6 cyl och byggd 2017 för historisk racing, körd i sex stycken tävlingar. Den senaste 2021. Möjlig att registrera för trafik om typbesiktning utförs.

Kaross med skyddsbur enligt App K från Finess.

FIA säkerhetstank och brandsläckning utgång 2023, bör förnyas.

Framvagn: Skivor och fyra kolvsok Kelsey Haynes. Nedre bärarmar förstärkta och injusterade. Förstärkt framfjädring, krängningshämmare och Koni stöddämpare. Bromsreduceringsventil.

Bakvagn: 8" bakaxel Auburn lamelldiff utväxling 3,89:1. Kardanaxel Svea kardan, Koni stötdämpare, bladfjädrar HD och standard bromsar.

Motor: En 289:a byggd av Engine kit racing, körd ca 10 timmar, 340 hkr 420 Nm, vid senaste dynokörning. Diamond kolvar, Eagle stakar, standard vevaxel - allt balanserat. Portade standardtoppar med ventiler enligt reglemente. Förgasare Holley 650 dp. Växellåda och koppling: Ford Toploader WR, Hurst växellänkage med Centerforce koppling

Extra motor kan köpas till, enligt separat överenskommelse.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    2002-04-16 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Allt ser mycket rent, välbyggt och funktionellt ut. Startade utan problem och hade en fin gång och sång i motor. Tyvärr blev det inte en provkörning, då den i nuläget inte kan köras i trafik. Underredet är inte undersökt men av det som kunde ses och fotodokumentation - ser det mycket bra ut.

  • Skick interiör:

    En renodlad tävlingsbil med rensad interiör och vederhäftig utrustning. En kul detalj är stereon som har sparats - lär inte överrösta motorljudet om den kopplas in igen.

  • Skick exteriör:

    Kaross i fint skick utan tävlingsskavanker, något lite lacksläpp vid tak mot taklist. Främre stötfångare satt något snett, kan riktas. Fina Minilite-fälgar 15 tum med likaledes fina Dunlop Racingdäck. Glas och krom i bra skick. All kringutrustning för racing, ser både välgjort, säkert och estetiskt ut.

  • Skick helhet:

    Det är ett speciellt objekt, som för en lekman ser professionellt och mycket välgjort ut. För den som har fortsatta racing- och tävlingsambitioner med vagnen, bör ytterligare information införskaffas via säljaren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-06-12
Ursprungsbesiktning: 2002-04-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-04-16 (650101)
Senast godkända besiktning: 2016-06-22
Besiktigad tom: 2018-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Tänk att det redan är 60 år sedan Ford Mustang såg dagens ljus. Åren 1962-63 tog Ford fram olika förstudier och prototyper och hösten 1963 fanns det produktionsfärdiga resultatet att beskåda, för en samling utvalda journalister. Undertill i stort sett en Ford Falcon men ovansidan var ny, en lätt fyrsitsig bil med två dörrar och en ungdomlig och sportig look. Allt framtaget under ledning av ikonen Lee Iacocca. Den 17 april 1964 premiärvisades så skapelsen - ja redan kvällen innan, startade en massiv reklamkampanj och en av de största succéerna genom bihistorien var ett faktum. Redan första dagen såldes 22.000 bilar. Bilar tillverkade fram tom augusti 1964 kom att kallas årsmodell 64 1/2. Därefter blev det årsmodell 1965. Till en början var det Coupé- och Cabrioletbilar men 1965 tillkom även en 2+2 Fastback. Motorer var inledningsvis en rak sexa om 170 cui och V8:or om 260 cui eller 289 cui. Det fanns omgående olika förgasarupplägg. Ja egentligen det mesta i utrustningsväg fanns att beställa. Grundtanken var en enkel ren basmodell och sedan var det bara att kryssa i tillval av allehanda sort. Ingen var den andra lik och snabbt kom det också igång tillbehörsfirmor. Inte minst kunde man få mer "knuff" i kärran.

Relativt omgående började det så tävlas med Mustanger, självklart först i USA. Fast redan i juli 1964 kom de fyra första tävlingsbilarna till Europa, de sk. TDF-Mustangerna, för att tävla i banracingserien Tour de France. De fick omgående vinster och topplaceringar i sin klass. En av förarna var svenske gaslegendaren Bosse Ljungfeldt från Ekerö. Han var vid den tiden mest känd för att offensivt gasa och sladda runt i Ford Falcon Sprint, såväl på bana som i rally. Så blev det även med Mustangen, det blev inte bara bana. I Monte Carlo Rallyt 1965 körde Bosse en röd Ford Mustang med co-driver Fergus Sager. Sedan rullade det på, bana, rally och så småningom dragracing på stripen etc.

Idag ser vi härliga Mustanger från det glada 60-talet världen över, i historiska tävlingar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trosa

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-03-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG