Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR 4 2,2 liter — 1964

Svensksåld Triumph TR4 sportvagn som funnits i samma familj sedan 1983. Charmig projektbil som är besiktad, körbar och i behov av viss översyn.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här kan man inrikta sig på service och översyn av det tekniska och samtidigt låta bevara den inslitna charmen. Är lite tjurig vid start och rent allmänt väldigt engelsk i sitt vägmässiga uppförande. Så det finns några anmärkningar. Detta tror vi en mekaniker med rätta sportvagnsintresset snart får ordning på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
06 FEB 10:10
93 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17873
ÅMÅL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 94 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33612
02 FEB 18:53
93 000 SEK
4129
31 JAN 20:36
92 000 SEK
29576
31 JAN 20:29
75 000 SEK
4129
31 JAN 20:02
64 000 SEK
29597
31 JAN 20:00
63 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR 4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här kan man inrikta sig på service och översyn av det tekniska och samtidigt låta bevara den inslitna charmen. Är lite tjurig vid start och rent allmänt väldigt engelsk i sitt vägmässiga uppförande. Så det finns några anmärkningar. Detta tror vi en mekaniker med rätta sportvagnsintresset snart får ordning på."

Beskrivning

Bilen såldes ny i Sverige 1964. Trots att vi hade vänstertrafik i Sverige fram till 1967 var bilen likt de flesta fordon vänsterstyrd. I vänstertrafikens förlovade land Storbritannien använder man enbart högerstyrda fordon. Enligt vissa uppgifter har bilen funnits i nuvarande släkt ända sedan 1968. Vi har i vart fall kunnat verifiera tillbaka till 1983. Bilen har stått stilla i längre perioder då nuvarande ägare är i 80-års åldern och inte kör så mycket. Han har därför beslutat sälja sin Triumph sportvagn. Bilen besiktades senast 2018 och är enligt nuvarande regelverk undantagen periodisk kontrollbesiktning. Till bilen finns endast 1 startnyckel, dock medföljer domkraft och reservhjul samt tidsriktiga säkerhetsbälten.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-06-29 
  • Avläst mätarställning
    54722 km 
  • Regnr
    ANB315 
  • Chassinummer
    CT32136L 
  • Kw / hk
    77 / 105 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig radmotor på 2,2 liter med dubbla strombergförgasare, som i denna version uppgavs utveckla drygt 100 hk. Fyrväxlad låda utan overdrive. Ojämn gång vid kallstart. Nyser i förgasarna ibland. Behöver ha choken utdragen även efter varmkörning. Här behövs översyn av förgasare och tändsystem, även genomgång och utbyte av bränsleslangar med mera. Endast provkörd i mindre omfattning på industriområde. Bilen rister ganska rejält precis när man drar iväg. Vi vet inte varför, en gissning lutar dock åt kardanstångens stödlager eller dåliga motorfästen. Detta får köparen själv undersöka mer noggrant. Enligt uppgift renoverades hela framvagnen för ca 10 år sedan. Hastighetsmätaren har stått stilla sedan 1998 då vajern gick av. Mätaren står på 5470 mil, säljaren uppskattar den totala körsträckan till 7000 mil. Bromsarna känns aningen trögtrampade men kan vara normalt då bromsservo saknas. Drar man till handbromsen så är spaken svår att lossa, behöver översyn. Däcken är äldre med torrsprickor och behöver bytas. Avgasystemets slutrör har bytts ut mot grövre än original.

  • Skick interiör:

    Charmig inredning med slitage. Golvmattan har bytts ut mot en originalliknande i tunnare material. Förarsätets underrede som håller stoppningen på plats har spruckit och behöver bytas. Se bild. Kupefläkt ur funktion. Blaupunkt bilradion har osäker funktion.

  • Skick exteriör:

    Enligt ägarens uppgift lackerades bilen i slutet av 1970-talet, då man även bytte samtliga skärmar och lagade den rost som fanns. Lacken har klarat tidens tand bra. Finns mindre märken i lacken samt någon blåsa vid trösklarna. I det stora hela normal lackstandard för tiden. Något torra gummilister. Stötfångare och blanklister i normalt slitet bruksskick. Se bilder. Äldre sufflett/tygtak medföljer, det är helt men torrt och slitet. Även hardtop medföljer löst. Se separata bilder. Vi har inte provmonterat sufflett eller hardtop. Vi har ej kunnat lyfta upp bilen för noggrann kontroll av underredet, men det som syns ser bra ut.

  • Skick helhet:

    Låt inte anmärkningarna avskräcka dig. Enligt vår uppfattning en perfekt bil att förbättra steg för steg utan att behöva riva isär allt på en gång. Man kan använda den och byta saker undan för undan. Vissa väljer att kalla det för rullande renovering. Man väljer själv nivån av åtgärder.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-01-19
Ursprungsbesiktning: 1964-06-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-06-29
Senast godkända besiktning: 2018-05-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Triumph TR 4 var en engelsk sportvagn som var vidareutveckling av modell TR 3.

Triumphs Modell TR4 introducerades till årsmodell 1961 och tillverkades i basversionen fram till 1965. Mycket av mekaniken var densamma som tidigare, men nu med ny kaross designad av italienaren Giovanni Michelotti. I början av 1965 kom en förändring av chassi och bakvagn, nu med individuell bakre fjädring. Det blev en mjukare väghållning och bättre komfort. Versionen kom att få epitetet TR4A IRS. Inte alla var förtjusta. I USA ansågs den bli för dyr och puritanerna tyckte att den blev för mjuk på vägen. Så även TR4A, utan IRS, tillverkades parallellt primärt för USA-marknaden. Efterföljarna TR5 och TR6 fick en sexcylindrig motor, fast det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG