Visa alla bilder
Visa film

Rud Ley Loreley — 1914

Ovanlig tysk representant från bilens barndom med svensk historik daterad till 1910-talet och en liten, men ändå nämnvärd, kunglig proveniens.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fordonen som kallades farfarsbilar på fyrtio- och femtiotalen står inför en liten renässans med nya yngre nyfikna ägare. Det här är ett extra roligt exemplar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
181 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15551
ULLARED
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fordonen som kallades farfarsbilar på fyrtio- och femtiotalen står inför en liten renässans med nya yngre nyfikna ägare. Det här är ett extra roligt exemplar."

Beskrivning

Den importerades till Sverige redan 1918 av landstingsman Erlandsson från Ravlunda på Österlen i Skåne. Mellan 1970-74 renoverades den och registrerades för trafik av den förre ägaren som också fick rekonstruera delar av karossen vid renoveringen. Den nuvarande ägaren köpte bilen 1975 och har varit en flitig besökare med den på olika träffar och rallyn för den här typen av fordon. Vid någon träff var den motorintresserade prins Bertil nyfiken på bilen, äntrade med viss svårighet förarplatsen och bad om att få provköra. Det fick han naturligtvis gärna göra.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1914/1914 
  • Första registreringsdatum
    1975-06-19 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Olivgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den lilla fyrcylindriga motorn på 24 hästar manövreras med handgas på rattcentrum och kopplingspedal. Bromspedalen sitter bredvid kopplingspedalen. Växelspak och parkeringsbroms till höger om föraren. I motorutrymmet huserar också en högt placerad extra liten bränsletank för effektivare bränsletillförsel. Bilen har inte körts på många år och anledningen till det är enligt uppgift ett problem med magnettädningen.

  • Skick interiör:

    Tidstypisk fin skinnsoffa och en snygg instrumentbräda som också ovanligt nog korrekt kan benämnas så, då den helt enkelt består av trä. Vackra mässingsprylar inklusive en enkelt fällbar sufflettställning klädd med canvastyg.

  • Skick exteriör:

    Vacker olivgrön lack med fina mässings- och trädetaljer. Karossen har en snillrik baklucka, nästan likt ett flak med lastutrymme. Vid återregistreringen 1975 fick den dåvarande ägaren montera passande lysande färdriktningspilar, men det är alltså inget som fanns original på 1910-talet. Då använde man nog mest handsignaler.

  • Skick helhet:

    Värdigt och vackert fordon från tiden när många olika mekaniska tillverkare, verkstäder och fabriker hakade på den nya automobiltrenden som då måste ha framstått som en otroligt spännande väg att anträda.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1987-09-16
Ursprungsbesiktning: 1975-06-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-06-19
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

I registret står bilen som en Rud Ley då symaskins- och specialmaskintillverkaren Rudolf Ley Maschinenfabrik konstruerade bilar mellan 1905 och 1922. Fabriken kallade däremot den här modellen för en Loreley.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ullared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG