Visa alla bilder
Visa film

Pontiac Tempest Le Mans 2D HT Coupé V8 350 cui — 1968

Svensksåld, motorhistoriskt intressant och i ett genuint originalskick med få mil och två ägare (far och son).

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är alltid lite speciellt med en orörd svensksåld amerikansk bil från 60-talet, inte minst när den dessutom har en hardtop-kaross och en potent motor. Ovanlig då och näst intill motorhistoriskt unik idag, när de flesta vagnar från den tiden har byggts om eller försvunnit.

Vi besiktningstillfället var bilen något dammig och inte rengjord men det var av karaktären - en vårstädning behövs."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15572
TÄBY
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Pontiac Tempest Le Mans 2D HT Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är alltid lite speciellt med en orörd svensksåld amerikansk bil från 60-talet, inte minst när den dessutom har en hardtop-kaross och en potent motor. Ovanlig då och näst intill motorhistoriskt unik idag, när de flesta vagnar från den tiden har byggts om eller försvunnit.

Vi besiktningstillfället var bilen något dammig och inte rengjord men det var av karaktären - en vårstädning behövs."

Beskrivning

Förste ägare hade ett stort intresse för bilar och då primärt från GM och Chevrolet. Från mitten av 50-talet och framåt, körde han vackra Bel Air- och Impalamodeller. Så i februari 1968 förnyade han sig och slog till på en Pontiac Tempest Le Mans 2-dörrars Hard Top, hos Motorami i Stockholm, den fick registreringsnummer BA60683. När de nya skyltarna kom 1973, blev det DLL203. I augusti 1977 utvandrade ägaren till Schweiz och tog med bilen som flyttgods. När han sedermera avled, tog sonen hem bilen till Sverige igen, det i september 2002. Bilen har alltid varit garagerad och omhändertagen.

En ovanlig modell som har ett motorhistoriskt värde, då den i stora delar är i ett välbevarat originalskick, inte renoverad eller ombyggd vad gäller chassi, drivlina, karosseri eller inredning. Mätarställning är 17809,5 km, enligt uppgift har den slagit om ett varv. Det finns slitage och lagningar som speglar år och mil.

Med bilen följer, foton, mängder av handlingar, besiktningsprotokoll, servicepapper etc samt tidigare registreringsskyltar, de så eftertraktade i "korrekt dimension" bl.a. för amerikanare.

En fungerande Blaupunkt, har suttit i från början. Så även midjebälten med GM-logo, GM-stänkskydd etc. En härlig tidskapsel.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    2014-05-04 
  • Avläst mätarställning
    17810 km 
  • Kw / hk
    195 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Svart vinyl med svarta tygmattor 
  • Färg
    Ljusblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, fint muller, behaglig färd med tighta och lugna egenskaper. Såväl motorgång, växling, bromsar som styrning uppvisade god funktion vid kortare provkörning. Bilen har körts sällan och kortare sträckor på senare år, varför en teknisk genomgång och service är att rekommendera. Generatorn laddar inte - skall åtgärdas innan försäljning/leverans. Elantenn ur funktion.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett oklanderligt originalskick, såväl mattor, som säten, dörrsidor med Le Mans emblem, solskydd och tak är i väldigt fint skick. Något slitage på hatthylla, troligen solblekt. Instrumentbräda, ratt och växelspak/konsol är likaså i fint skick. Låsknapp på höger sida, något skadad.

    Bagageutrymmet var något skadat, vatten som legat. En kontroll och rengöring är att rekommendera.

  • Skick exteriör:

    Originalskick vad gäller lackering, glas, krom och fälgar. Det finns repor, små bucklor, stenskott samt indikationer på att de vid olika tillfällen genom åren har gjorts reparationer av plåt och lack, vid uppkomna skador. Vid okulär besiktning förefaller karossen var rostfri, sånär som antydningar kring list vid främre hjulhus på förarsidan. Dörrar och huvar i fint skick med solid känsla, alla lås etc fungerar. Vi besiktning gavs inte möjlighet att göra en genomgripande kontroll av underrede men det uppgavs vara i gott skick. Det är en bil med drygt 50 år bakom sig, varför skador kan förekomma.

  • Skick helhet:

    En genuin svensksåld amerikanare i orört originalskick från 60-talet, är mycket ovanligt men här har vi ett klassiskt exemplar. Kanske inte någon av värstingarna från eran av muskelbilar men för sin tid, en potent vagn med offensiv och fartig design.

    När motormannen och legendaren Gunnar Elmgren gjorde ett utlåtande för Sthlms Handelskammare vid återimporten till Sverige, berömde han originalskicket och avslutade med orden: Dess historiska värde är avsevärt med anledning att endast ett fåtal exemplar av denna modell importerades till Sverige av General Motors Nordiska AB.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-05-04
Ursprungsbesiktning: 2009-08-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2014-05-04 (680220)
Senast godkända besiktning: 2016-05-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare:1

Fakta om modellen

Pontiac, namngiven efter en indianhövding, blev ett märke inom General Motors 1926. Genom åren kom Pontiac att räknas som en mellanklassvagn, snäppet över Chevrolet men snäppet under Buick och Oldsmobile. År 2009 bestämde sig GM för att lägga ner märket och det blev också det sista tillverkningsåret för Pontiac, eller var det kanske bara det senaste - allt kan ju hända.

Hursom, i slutet av 50-talet profilerade man Pontiac som ett märke med prestandaambitioner, först ut var modellen Bonneville 1957. Det följdes senare av GTO och Firebird. Just GTO var ett utrustningspaket av Tempest/Le Mans och 1964 slängde man i en 389-motor från den större Bonneville i den mindre karossen, det sågs som startskottet för muskelbilsepoken.

Tempest var en mindre- och instegsmodell hos Pontiac from 1961 men som så mycket annat under den här tiden både växte den och förärades med olika utrustningspaket. Första generationen tillverkades tom 1963.

Den andra generationen 1964-1967. Den tredje så 1968-1970. Här hittar vi då Series 237 Tempest Le Mans. Den fick en ny kaross i sk Coke Bottle styling, som var populärt på den här tiden. Vindrutetorkare smögs ner under huven i vilande läge, det blev återigen liggande strålkastare i par, samt en markerad noskon. Mindre förändringar gjordes av designen de kommande åren. Däremot kom det att bli en hel del förändringar och kanske lätt förvirrande med olika motorer, automatlådor och utrustningspaket. Nåväl 1970 var det slut med modellen för den här gången men en fjärde version kom 1987-1991, fast det är en helt annan historia.

Pontiac Tempest Le Mans 2-dörrars Hard Top 1968 i detta objekts utförande, har en 350 cu.in. motor om 5,7 Liter på DIN 265 hkr, tvåstegs automat, styrservo och bromsservo och i övrigt sedvanlig utrustning.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Täby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG