Show all images

Trac-Grip lastflak Briggs & Stratton — 1954

Kardandrift, tippflak, kul modell

Michael Luft
Valuator
Send message
Shaun Major
Inspector
Send message

"Entons transportflak. Orenoverat orginalskick. Liten och behändig. Väl värd att väcka till liv igen. Ej startad men fungerade när den kom hit för 10 år sedan."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
1 500SEK
LOT NUMBER
LOCATION
12103
ÖVERKALIX
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Michael Luft
Authorized valuator
Send message
Shaun Major
Inspector
Send message

"Entons transportflak. Orenoverat orginalskick. Liten och behändig. Väl värd att väcka till liv igen. Ej startad men fungerade när den kom hit för 10 år sedan."

Description

Transportmaskiner av denna typ användes av parkförvaltningar, kyrkogårdar och liknande på 1950-1960 talet. Det fanns även en snarlik variant med baljformat plåtflak, avsedd för transport av nyblandad betong inom byggarbetsplatser. Trevlig modell som klarat sig bra, men nu längtar efter lite passionerad kärlek. Vilket vi tror lätt kan uppstå när man ser den i verkligheten.

Technical data

  • Year
    1954/1954 
  • Registration date
     
  • Mileage
  • Kw / hp
    7 /  
  • Fuel Type
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
  • Colour
    Röd/grå 

MOT (tech. insp.)

Ej registrerad.

Facts about the model

Trac Grip flaktruck, tillverkad i England på 1950-talet, av Trac Grip Limited, Callington, Cornwall. Motor; Encylindrig, luftkyld, fyrtakts bensinmotor av fabrikat Briggs & Stratton. Angiven effekt; 9 hkr. Växellåda av motorcykeltyp, troligen av fabrikat Albion. Växellådan har tre hastigheter framåt och en back. Högsta hastighet; 13 km/h. Viktuppgift saknas. Sannolikt har maskinen ursprungligen varit försedd med en sexhästars bensinmotor av typ BSA 420cc (Industrial Engine). Det är även troligt maskinen har varit försedd med kickstart (med fotpedal) från början, eftersom det finns en sådan ”startaxel” på växellådan. Maskinen har numera ett uppborrat hål i den främre stötfångaren, varigenom den medförda startveven förs in mot ett klogrepp i motoraxeln. Bakaxeln förefaller vara identisk med Ford Anglia och är försedd med hydrauliska färdbromsar och mekanisk handbroms. Kraftöverföringen sker med en (klenare) kedjetransmission från motoraxeln till växellådan, och via en något grövre kedja överförs kraften från växellådan till kardanaxeln. Motorn är placerad under en huv, till vänster om föraren, och växellådan är monterad under förarens motorcykelsadel. Flaktrucken är således högerstyrd. Trucken har även kedjetransmission mellan rattstången och det gaffelmonterade framhjulet. Däcksdimension, bak; 13 x 5” med traktormönster. Däcksdimension, fram; 13 x 4” med styrdäcksmönster.
Text: Håkan Larsson

Location and viewing Information

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Pick up

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Här måste du själv ombesörja transport eller hämta på plats i Överkalix.

Auction information

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG