Show all images

GMC 6x6 Armélastbil CCKW 353 6 cyl bensin — 1943

Natobil från Bodens Museum, 2 1/2 tons lastbil från andra världskriget. Härligt bruksskick.

Michael Luft
Valuator
Send message
Shaun Major
Inspector
Send message

"Intagen från Norge och reggad 1993. Har stått på museet i 22 år. Regelbundet uppstartad men inte de senaste 2 åren. Bör dock fungera efter lite handpåläggning. Lastar 3400 kg. 2,25 bred, 6,80 lång."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
15 600SEK
LOT NUMBER
LOCATION
12105
ÖVERKALIX
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Michael Luft
Authorized valuator
Send message
Shaun Major
Inspector
Send message

"Intagen från Norge och reggad 1993. Har stått på museet i 22 år. Regelbundet uppstartad men inte de senaste 2 åren. Bör dock fungera efter lite handpåläggning. Lastar 3400 kg. 2,25 bred, 6,80 lång."

Description

Utrustad med stor vinsch, ok däck, orenoverat orginalskick. Senast körd sommaren 2016.
Kul samlarbil med intressant historia, som också fungerar bra som nyttofordon på dåliga vägar, även nuförtiden. Tjänstevikt 5 ton.

Technical data

  • Year
    1943/1943 
  • Registration date
    1993-05-17 
  • Mileage
  • Kw / hp
    69 / 94 
  • Fuel Type
    Bensin 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
  • Colour
    Grön 

Condition

  • Mechanical condition:

    Behöver startservice, går runt för hand.

  • Interior condition:

    Normalt skick.

  • Exterior condition:

    Flagad lack och ytrost, men hel i plåten.

  • General condition:

    Hel ok skick. Ej särskilt rostig, bara ytrost. Hel och komplett.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 1998-01-09
Ursprungsbesiktning: 1993-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-05-17
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Facts about the model

The GMC CCKW, also known as "Jimmy", was a highly successful series of off-road capable, 2?1?2-ton, 6x6 trucks, built in large numbers to a standardized design (from 1941 to 1945) for the U.S. Army, that saw heavy service, predominantly as cargo trucks, in both World War II and the Korean War. The original "Deuce and a Half", it formed the backbone of the famed Red Ball Express that kept Allied armies supplied as they pushed eastward after the Normandy invasion.[5]
The CCKW came in many variants, including open or closed cab, long wheelbase (LWB) CCKW-353 and short (SWB) CCKW-352, and over a score of specialized models, but the bulk were standard, general purpose, cargo models. A large minority were built with a front mounted winch, and one in four of the cabs had a machine-gun mounting ring above the co-driver's position.
Of the almost 2.4 million trucks that the U.S. Army bought between 1939 and December 1945, across all payload weight classes, some 812,000, or just over one third, were ?2 1?2-ton trucks.[6][7] GMC's total production of the CCKW and its variants, including the 2?1?2-ton, 6x6, amphibian DUKW, and the 6x4, 5-ton (on-road) CCW-353, amounted to some 572,500 units – almost a quarter of the total WW II U.S. truck production, and 70 percent of the total ?2 1?2-ton trucks. GMC's total of ~550,000 purely 6x6 models, including the DUKW, formed the overwhelming majority of the ~675,000 six by six ?2 1?2-ton trucks, and came in less than 100,000 shy of the almost 650,000 World War II jeeps. Additionally, GM built over 150,000 units of the CCKW's smaller brother, the ?1 1?2-ton, 4x4 Chevrolet G506, at the same factory.
The GMC CCKW began to be phased out, once the M35 series trucks were first deployed in the 1950s, but remained in active U.S. service until the mid-1960s. Eventually, the M35 series, originally developed by REO Motors, succeeded the CCKW as the U.S. Army's standard ?2 1?2-ton, 6x6 cargo truck.

Location and viewing Information

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta Holger Larsson

Telefon: +46 705 40 00 09

Pick up

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske snarast.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Transport
  • Här måste du själv ombesörja transport eller hämta på plats i Överkalix.

Auction information

Allmänt om skicket på fordonen
  • Traktorer och övriga fordon i denna auktion kommer från Holgers Traktormuseum och har under lång tid stått stilla. De flesta har inte körts på många år och alla har stått parkerade utomhus. Informationen om objekten är sparsam och man måste som spekulant bilda sig en uppfattning utifrån bifogat bildmaterial. Maskinerna har då och då dragits runt / startats upp men det kan ha varit flera år sedan sist. De är beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och behöver teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan köras.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG