Show all images

DKW 3-6 3 Cylinder 2 Stroke — 1957

Unusual DKW with 4 doors in very good condition. Inspection/MOT exempt and ready to drive.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"The car has a few external flaws, but the engine operates smoothly. For the car to be truly beautiful, the interior must be repaired."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
32 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
15130
HURVA
RESERVE PRICE
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"The car has a few external flaws, but the engine operates smoothly. For the car to be truly beautiful, the interior must be repaired."

Description

The car was renovated by an enthusiastic and knowledgeable owner a number of years ago and has since been driven sparingly during the summer.

Technical data

  • Year
    1957/1957 
  • Registration date
    1959-02-13 
  • Mileage
    77313 km 
  • Kw / hp
    33 / 45 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manual 
  • Interior finish
    Textile 
  • Colour
    Yellow 

Condition

  • Mechanical condition:

    Runs well with the wonderful 2-stroke sound, works fine mechanically, good brakes and gears.

  • Interior condition:

    The interior is worn but in original shape; it might be utilised as is, but reupholstery of the seats would be beneficial. There is a decent rear seat backrest supplied.

  • Exterior condition:

    An earlier paint job that has held up well over time has a few small flaws. Chrome is somewhat oxided, and the tyres and wheels are in good condition.

  • General condition:

    A extremely uncommon 4-door DKW that is ready to drive will draw attention at this summer's meetings. A rear window wiper and fan are a great touch.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2022-06-07
Ursprungsbesiktning: 1959-01-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1959-02-13
Senast godkända besiktning: 2021-08-12
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Facts about the model

Så här skriver tidningen Klassiker om DKW:



DKW 1950–1963



Tvåtaktsmotor med tre cylindrar ska det vara om det är mjuk motorgång du vill ha. Det är ingen slump att DKW döpte sin bil till 3=6 (tresex) där likhetstecknet gjorde klart att den lilla 900-kubikaren bjöd på samma raffinemang som en rak sexcylindrig motor. DKW är märket som Saab kopierade och sanningen är nog den att de tyska motorerna inte bara var större och starkare utan också bättre. Detta ihop med en vacker kaross med inbjudande interiör gör DKW-bilarna från 1950- och 60-talen till attraktiva köp. Prisbilden är fortfarande behagligt låg i Sverige men DKW-beståndet börjar tunnas ur. Köp nu!



Men DKW nuförtiden. Är inte det gammelmannens val?

Nu tar du väl i. Det finns märken med ungdomligare profil, men det ägarna för länge sedan har förstått är att DKW erbjuder massor av bilglädje för vettiga pengar. Och en bättre förstabil i veteransvängen är svår att tänka sig.



Vad är det egentligen för märke?

DKW ingick i Auto Union, köptes senare av Mercedes och till slut Volkswagen som lade ner produktionen 1966. DKW var stort i Sverige redan på 1930-talet. Man gjorde välbyggda småvagnar med ram, framhjulsdrift och tvåtaktsmotor. Karossen var av trä och pegamoid. Det kan låta lådbilsmässigt, men bilarna höll vettig kvalitet och tack vare låg vikt och bra väghållning var DKW en populär tävlingsbil ända in på 1950-talet, inte minst på isbanor. När DKW väl fick upp farten efter kriget fortsatte man i samma anda och den helt nya konstruktionen med stålkaross hette F89.



Dom ser ju ganska lika ut allihop. F89 hade väl två cylindrar?

Ganska rätt. Grundstilen sattes redan före kriget i en experimentmodell kallad ”Hohe Klasse” tänkt för både DKW och Horch och utifrån den utvecklades DKW-bilarna ända in på 1960-talet. Det mest radikala ingreppet var när karossen breddades en decimeter hösten 1955! Karossen var kontinentalt tjusig med en strömlinje som få kunde matcha. Fram till 1953 hängde den tvåcylindriga motorn med och den är inte alls lika skön som den trecylindriga. Glöm den om du inte har djupt liggande personliga skäl.



En trecylindrig motor. Alltså tre cylindrar. Tre. Hallå!

Det är då en tvåtaktare går som allra bäst! Den har lika många tändpulser per motorvarv som en rak sexcylindrig motor. Därav den lena, nästan turbinlika, motorgången. Känslan blir snabbt en drog. Men bara vid belastning. På tomgång märks tvåtaktsmotorns inbyggda ”svaghet”, den dåliga gasväxlingen i form ett popcornljud i avgasröret. Men idag hör det till bilens charm.



Ram, tvärställda bladfjädrar och 38 hästar. Kul att köra eller?

Japp! Här finns massor av karaktär även om acceleration och toppfart i reella tal är blygsamma. Men motorn är varvvillig och alert i reaktionerna. Bladfjädrarna ger bättre komfort än vad man kan ana och styrningen är en kontaktgivande kuggstång. Glöm inte frihjulet som gör körningen roligare – i en DKW har du alla möjligheter att bli en riktig lirare bakom ratten.



Vilken trecylindriga DKW ska jag ha?

Ett tips kan vara en fyrdörrarsbil (4-dörrars Coupé). Den har en decimeter längre axelavstånd vilket ger bättre komfort. Panoramarutan och instrumenteringen som kom 1959 är en smakdelare, men Klassikers råd lyder: breda karossen och coola självmordsdörrar. Alltså årsmodellerna 1956?–?58. Men låt skicket styra. Köp ingen rishög, fina bilar är fortfarande billiga. Till skillnad från snikna Saab fanns DKW i flera läckra karossvarianter inklusive Universal – herrgårdsvagnen, ovanlig idag. En cabriolet (både två- och fyrsitsig!) lär du inte hitta, men en tvådörrars coupé med riktig hardtop är ett smakligt val. Somrigt, snyggt – och helst ska den vara tvåfärgad i grått och vitt!



Hur är det med delar?

Det är lättmekat och ganska väl försett med delar. Enklast är att gå med i klubben. Där kan du köpa delar som packningar, bussningar, kopplingsvajer, brytare – massor. Med dina nyvunna vänner löser sig snart alla problem. Verkstäder med kunnande och öppet sinnelag mekar gärna DKW, men det mesta går att klara själv med lite händighet och en verkstadshandbok.



Text Claes Johansson.

Location and viewing Information

Location: Hurva

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Pick up

Collection must take place before: 2022-07-14.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG