Visa alla bilder

MG MGA 1500 Roadster — 1959

Vacker roadster som på många sätt personifierar femtiotalets klassiska engelska sportvagn. En MGA:s linjer sveper fram på ett alldeles speciellt och tilltalande sätt.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Exemplariskt skick och kvalitet på renoveringen. Bilen utstrålar hantverkskänsla med några små moderna användarvänliga kryddor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
290 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13222
JÖNKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGA 1500 Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Exemplariskt skick och kvalitet på renoveringen. Bilen utstrålar hantverkskänsla med några små moderna användarvänliga kryddor."

Beskrivning

Bilens dokumentation är omfattande och innehåller bland annat en så kallad "Certified Copy of a Factory Record", ett dokument som styrker bilens tillverkning och identitet. Ägaren har dessutom gjort en snygg fotobok om hela renoveringen. En köpare kan beställa boken från fotobokstjänsten om så önskas. Här berättar ägaren med egna ord om bilens historik:
"Bilen exporterades till Kalifornien 1958 och importerades till Sverige 1987. Den kördes ett par år av far och son Pettersson innan fadern startade en lång och genomgående renovering. Bilen plockades ner totalt och renoverades ingående till originalskick. Han fick tyvärr aldrig se det färdiga resultatet av sitt arbete innan han gick bort.
Hösten 2010 köpte jag bilen som då var i ett antal lådor. Chassit var rostlagat, blästrat och lackerat, och alla yttre plåtar var lackerade i originalkulören Orient Red. Allt krom fanns nytt och nästan alla delar vad med. Alla gummidetaljer byttes ut mot nya och jag monterade in ett helt nytt komplett elkablage. Elektroniskt tändningssystem sitter under fördelarlocket och jag monterade in säkerhetsbälten. Gaslåsningsproblemet är helt borta tack vare att jag förstorade upp värmesköldsplåten, försåg den med modern värmeisolering, byggde in en extra sköld mellan grenröret och insuget, avgasbandage på grenröret, monterade in ett svep runt fläkten och som pricken över i:et har jag Evans i kylaren. Inga tendenser till gaslås eller kokning även vid kö körning varma sommardagar. Komplett inköpslogg och en mängd foton finns från renoveringen.
Efter knappt två års monteringsarbete så registreringsbesiktigade jag bilen i maj 2012. Fick backning på att hastighetsmätaren visade mph och så var det fel typ av reflexer bak. Med detta åtgärdat var den godkänd och klar för trafik 2012-05-04.
Sedan dess har det bara varit lite småfix. Senaste jobbet var att renovera förgasarna med nya slitdelar 2018 när jag fick en anmärkning på besiktningen. Godkänd 2018-05-29 utan anmärkning och efter det var bilen bilen besiktningsbefriad i kraft av sin ålder.
Bilen är i toppskick och går bra trots sina dryga 60 år. Den har gått ytterst få mil sedan renoveringen, bara i torrt väglag och står i varmgarage när den inte rullar".

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1987-06-11 
  • Avläst mätarställning
    64 458 km 
  • Kw / hk
    52 / 70 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Orient Red 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ägaren har monterat och genomfört en rad åtgärder för att öka driftsäkerheten som han också berättar om i stycket ovan. Kylning och isolering för att undvika ånglås, bland annat, ett vanligt fenomen på den här modellen i strikt original fabriksutförande. I övrigt låter maskinen övertygande på ett härligt brummigt karaktäristiskt sätt.

  • Skick interiör:

    Den första ägaren i Sverige tyckte att Instrumentpanelen platsade som en installation, ett konstverk i vardagsrummet, och det är lätt att förstå när man låter blicken långsamt vandra över besättningens utsikt. Stolarna har en vacker patinering i infärgningen av skinnet och det finns hantverkare som kan återställa dem till i princip nyskick, eller behandla dem för att säkerställa hållbarhet och utseende.

  • Skick exteriör:

    Vacker och djupröd lack som har hållit kvaliteten genom åren. Ekerhjulen och dess spinners, vinghjumuttrar, har en fin och snygg finish. Suffletten har sällan eller aldrig använts; bilen brukas bara i väder utan nederbörd och då med sittbrunnskapellet på. Sidorutorna finns förstås och förvaras i egensydda fodral.

  • Skick helhet:

    En varsamt renoverad och förädlad MGA i ett användarvänligt vackert skick. Redo för fina sommarmil och som utan problem hänger med i dagens trafiktempo. Ut och kör, och gör världen lite vackrare.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Peter Sundfeldt
Mobil: 0705-388022
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG