Visa alla bilder
Visa film

Bristol 400 (högerstyrd) — 1947

En mycket tidig och ovanlig Bristol. Det är den 8:e bilen som byggdes av flygplanstillverkaren Bristol Aeroplane Co.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket trevligt exemplar från den mytomspunna biltillverkaren med endast ett försäljningskontor som låg på Kensington High Street i London."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
600 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13206
UPPLANDS VÄSBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bristol 400?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket trevligt exemplar från den mytomspunna biltillverkaren med endast ett försäljningskontor som låg på Kensington High Street i London."

Beskrivning

Detta är den åttonde tillverkade bilen av Bristol. De tre första anses som prototyper. Ett fåtal finns kvar i världen av 487 tillverkade mellan 1947 och 1950. Detta exemplar samt chassienummer 108 kom till Sverige och Bromma flygfält den sjunde augusti 1947. Det var AB Hans Osterman som beställt hem dem. Av en händelse så hade även flygdivisionen en leverans på gång till Sverige så det passade bra att frakta hit bilarna med ett Bristol Freighter transportflygplan. Nuvarande ägare har ägt i bilen i 36 år. De första 22 åren ägnades till att samla delar och renovera bilen. Sedan har den körts till sitt hemland, England, ett par gånger samt brukats på nöjesresor och bilträffar i Sverige.
Bristol 400 visades på bilsalongen i Geneve våren 1947.
Den har en rak sexcylindrig motor med hemisfäriska förbränningsrum. Motorn härstammar från BMW 328. Växellådan är manuellt växlad med fyra lägen att välja på.
Toppfart c:a 150 km/h.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1947-12-15 
  • Avläst mätarställning
    36959 miles 
  • Kw / hk
    62 / 84 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vinröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bra skick. Det finns ett svagt, oidentifierat missljud i motorn men det har funnits i många år utan att det har hänt något.

  • Skick interiör:

    Bra skick. Omklädda stolar och innertak.

  • Skick exteriör:

    Bra äldre omlackering med några repor. Alla fyra navkapslar finns.

  • Skick helhet:

    En mycket ovanlig bil i ett mycket bra skick. Efter en omfattande renovering har den körts ett tiotal år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-31
Ursprungsbesiktning: 2010-05-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-05-31
Senast godkända besiktning: 2010-05-24
Besiktigad tom: -
Skattebefriad_ Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Bristol 400 visades på bilsalongen i Geneve våren 1947.
Den har en rak sexcylindrig motor med hemisfäriska förbränningsrum. Motorn härstammar från BMW 328. Växellådan är manuellt växlad med fyra lägen att välja på.
Toppfart c:a 150 km/h.
Nypris 1947 var 33 000 kr.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Johan Ålander
Mobil: 0705-809117
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG