Visa alla bilder
Visa film

Volvo 164E B30E — 1975

Sista årsmodellen av Volvos finaste modell vid denna tid. Byggd i Kalmar och såld i USA. Här ett unikt orenoverat rostfritt och välvårdat exemplar med originallack. Dessutom med manuell växellåda och körklar.

Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt trevligt originalskick. Startar lätt och går fint. Inga anmärkningar, förutom solblekt lack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
89 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17782
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 164E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt trevligt originalskick. Startar lätt och går fint. Inga anmärkningar, förutom solblekt lack."

Beskrivning

Denna bil köptes i Ventura i Kalifornien av en svensk Volvosamlare hösten 2018. Han träffade ägaren och bilen på en volvoträff och blev förtjust i den då det visade sig att bilen var bland de sista i 164-serien. Den är i orört originalskick, utan rost och dessutom med manuell växellåda. Det sista är mycket ovanligt i USA, men även i Sverige. De manuella bilarna känns mycket piggare så det var kul att hitta en fin sådan. Bilen har haft tre ägare i USA och alla i trakten mellan Santa-Barbara och Ventura.
Bilen kom till Sverige 2019 och registrerades in januari 2020. Våren 2020 lånades den av Teknikens Världs testchef för en längre reportageresa och sedan har den använts för sommarturer i fyra år. Under tiden har bilen servats och fått nya bromsar. Den har också fått säten omklädda av firman Color Glo, med Volvos originalklädsel, som köptes hos VP-Autoparts utanför Borås
Lacken är i alla delar original, med solblekning uppepå och dörruppslag, smårepor och stenskott runtom, men inga rostskador. För att bevara bilens fina patina, och eftersom lacken var torr och känslig, så fick ägaren rådet att låta en billackeringsfirma lägga på halvmatt tvåkomponents klarlack. Detta gjordes sommaren 2022. Först demonterades alla detaljer och sedan rengjordes lacken och efter detta fick den ett skyddande lager av klarlack. Det blev så bra, så om man inte vet om det så går det inte att se. När man ända var igång med dessa förbättringar, (för att göra bilen mindre väder känslig) så fick den också en professionell Dinotrol behandling, hösten 2022. När den rengjordes undertill konstaterades att det inte heller fanns några rostangrepp under bilen, vilket torde vara nästintill unikt för denna bilmodell. Sammanlagt kostades bilen på mer än 70.000 kr på klädsel, lack och rostskyddsbehandling med mera. Ägaren har nu valt att sälja den för att minska lite på sin samling.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-01-01 
  • Avläst mätarställning
    135652 km 
  • Kw / hk
    118 / 160 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Champagne metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och går fint. Växellåda, koppling, servo och bromsar fungerar som de skall. Bilen har stått oanvänd ett år så den har missat att komma till senaste bilprovningskontroll. Detat får köparen ordna själv. Det går dock bra att köra hem en nyinköpt bil även om den är obesiktigad. Bilen äldre än 30 år är också befriade från vinterdäckskravet, såvida det inte råder vinterväglag.
    AC pumpen demonterad, saknas.

  • Skick interiör:

    Inredning i välhållet originalskick. Mattor, innertak, dörrsidor och instrumentbräda i bra skick (se bilder). Säten omklädda med Volvos original grå plyschklädsel.
    Motorrummet behöver göras rent med avfettning, efter Dinotrolbehandlingen, här är kletigt på flera ställen.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin kaross, och originallack med spår av nästan 50 års brukande, men inga anmärkningsvärda skador eller rost. Sällsynt välhållen och fin vill vi påstå. Även lister och andra detaljer i bra skick. En liten svängd kromlist till vänster bakre övre skärmhörnet satt löst (se bild), så den har vi lagt i handskfacket.

  • Skick helhet:

    Hel och fin bil som fungerar bra. Fin historik och originalhandlingar medföljer (se bilder). Kul att ha, och köra med, denna bil som den som den är, med sitt fina skick, med spår av användande. Den har ju trots allt rullat i trakten kring en av världens största städer, med 12 miljoner invånare.
    Också en synnerligen bra bil att lackera om. Då skulle den bli riktigt fin utan att att behöva laga kaross och övrigt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-19
Ursprungsbesiktning: 2020-01-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-05-19 (750101)
Senast godkända besiktning: 2020-01-23
Besiktigad tom: 2022-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Volvo hade lång och stark tradition av att tillverka sexcylindriga stora bilar fram till 1950-talet. När nya 140-serien presenterades hade man redan på skrivbordet planer på att renodla och förnya konceptet.
Designchef Jan Wilsgaard hade länge lekt med tanken att lyxa till formerna och varumärket, med nya 160-serien var tiden mogen. Konkurrensen kom främst från Mercedes, BMW och Opel men även de amerikanska samt vissa brittiska bilmärkena.
Det var givet att både formspråk som teknik behövde vässas jämfört med 140-serien och när Volvo 164 visades upp var också väldigt mycket specialiserat för rikare och mer effektsökande Volvokunder. 
Axelavståndet var något förlängt eftersom den raka längsgående B30-bensinaren behövde mer utrymme i fronten. B30-motorn var en ”förlängd” variant av den slitstarka B20. Dubbla SU-förgasare och stor cylindervolym gav effekten 130 hästkrafter.
Givetvis förstärktes designen med helt ny front med sin dubbla runda ljus på var sida, den pampiga Volvogrillen och mer kromdetaljer.
Inredningen följde upp temat med läderklädsel, automatlåda och lyxutrustning som luftkonditionering.
Volvo 164 blev enormt populär i USA och när Volvo meddelade att modellen skulle läggas ned i väntan på den nya V6-försedda 264 ökade till och med försäljningen! I USA såldes därför bilen ett år till, (till och med 1975), medan den upphörde i Europa 1974.
USA-modellen (1975 års modell) känns igen på 264:ans baklampor och säten, tanklock och en mängd andra detaljer som kom på 240 modellen detta år.
Den omgjorda B30E-motorn med insprutning gav hela 160 hästkrafter och med de modifieringar som 140/160-serien genomgick under 1970-talet i form av ökad säkerhet, komfort och prestanda gör att Volvokonässörer anser att Volvo 164E är en av de absoluta främsta Volvoklassikerna genom tiderna. 

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG