Visa alla bilder

Peugeot 205 GTI Classic Sport 1,9 — 1990

En ovanlig och idag internationellt eftertraktad Special Edition av 205 GTI. Denna version tillverkades i låga 200 exemplar för den svenska marknaden. Detta är nr 46 av de 200 tillverkade.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Norrlandskörd GTI med ovanligt få mil och samma ägare sedan 1998. Bilen är i körklart bruksskick. En hellackering och rekond skulle återge bilen dess rätta aura och stance."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
128 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17760
NORRÅKER
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Peugeot 205 GTI Classic Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Norrlandskörd GTI med ovanligt få mil och samma ägare sedan 1998. Bilen är i körklart bruksskick. En hellackering och rekond skulle återge bilen dess rätta aura och stance."

Beskrivning

Sportiga Peugeot 205 GTI räknas numera som veteranbil, även om många fortfarande föredrar termen youngtimer. Det är kul och intressant att specialversionerna tillverkade i få exemplar specifikt för den svenska marknaden nu blivit samlarobjekt på kontinenten, inte minst bland de franska entusiasterna.

Bilen köptes ny av en jämtlänning som strax därpå åkte utomlands på FN-tjänstgöring, så bilen kördes få mil de första åren. Vintern 1995 fick bilen lite skador när den hamnade i en snödriva bredvid vägen. Bilen såldes till en verkstadsägare som lagade bilen, lät göra en hellackering och bytte plastlisterna på bilen. När reparationen var klar såldes bilen till verkstadsägarens bror. Han har sedan behållit bilen i alla år och låter nu sälja den. Bilen har haft 5 registrerade ägare, varav 2 huvudsakliga brukare. Alla ägare har varit äldre personer så bilen har klarat sig från att bli sönderkörd av racinginspirerade ungdomar. Till bilen medföljer reservhjul, domkraft samt instruktionsbok. Bilen har genom åren servats av ägarens bror på dennes bilverkstad, samt av bilägaren själv. Bilen har alltid rullat på vägar fria från salt.



Bilder och uppgifterna om bilens skick har tillhandahållits av ägaren. BWA har inte undersökt bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-29 
  • Avläst mätarställning
    170 000 km 
  • Kw / hk
    90 / 122 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Onyx Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig motor på 1,9 liter med angiven effekt på 122 hästkrafter, därtill 5-växlad manuell låda. Enligt ägaren fungerar motor och växellåda utan problem. 2022 gjordes stor service med b l a kamremsbyte. Därefter har bilen rullat ca 1000 mil.

  • Skick interiör:

    Välbevarad, snygg inredning där skicket ligger över snittet för modellen. Golvmattan har skyddats av gummimattor så slitaget är minimalt. Förarstolen har några trasiga sömmar som behöver åtgärdas. Luisi sportratt och växelspaksknopp i trä är speciella kännetecken för Classic Sport. Bilens numrering (46) syns tydligt i rattcentrum. Classic Sport var även utrustad med manuellt soltak och elektriska fönsterhissar. Se bilderna. Bagageutrymmet behöver en rekond för att bli snyggt igen.

  • Skick exteriör:

    Omlackerades 1998 och med åren har bilen fått färgsläpp och stenskott, även lite ytrost som syns på bilderna. Karossen har aldrig haft rosthål eller behövt svetsas. Fin undersida. I samband med omlackeringen 1998 byttes plastlisterna på karossens sidor ut. Man lackerade då de röda aluminiumlisterna svarta. Även dekaler och flera plastmärken med texten Classic Sport försvann i samband med omlackeringen. Behöver nu åter omlackering för att bli riktigt fin.

  • Skick helhet:

    En välfungerande GTI som rullat under 18 000 svenska mil. Perfekt bil för den som gillar den limiterade svenska specialversionen Classic Sport. Valet står mellan att köra som den är i vardagstrafiken eller finrenovera.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-07-10
Ursprungsbesiktning: 1990-02-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-29
Senast godkända besiktning: 2024-08-22
Besiktigad tom: 2026-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Bakgrunden till dessa specialversioner var att generalagenten för Peugeot i Sverige ville köra en begränsad kampanj för 205 GTI-modellen. Under 1990-1991 lanserades därför en Special Edition av 205 GTI i tre färger som extrautrustades med bland annat trädetaljer och speciella emblem. Dessa Special Editions är alla extra åtråvärda bland samlare idag.

– Classic Sport i svart kulör i 200 exemplar med numrering i ratten.

- Le Mans i en Miamiblå kulör i 84 exemplar.

– Monte Carlo i en Sorrentogrön kulör i 96 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norråker

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG