Visa alla bilder
Visa film

Ford Taunus 12M TS P4 1700cc — 1965

En udda bil med stor potential. Som busbil, regularity tävlingsbil eller helt enkelt som en sportig gammelbil.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En udda bil i ett udda utförande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
31 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17772
ÖRSUNDSBRO
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Taunus 12M TS P4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En udda bil i ett udda utförande."

Beskrivning

Lågmilare med få tidigare brukare. Denna bil byttes in endast 11 månader gammal hos en Fordhandlare i Norrköping. Där hittade den andre brukaren bilen. Gösta var hans namn. Han hade 10 år tidigare vunnit 10 000 kr på tipset och för dessa pengar köpt sig en VW bubbla som han nu bytte in mot den vackra Forden. Han var stolt över sin fina bil som oftast användes till att åka till sommarstället vid Slätbaken, en havsvik söder om Norrköping. Efter varje resa tog han fram putsduk och tandborste för att rengöra sin kära Taunus. Vid 81-års ålder 1992 såldes bilen till en person som började omvandla bilen till rallybil. Två år senare såldes den till föregående ägare som i sakta mak fortsatte på den inslagna vägen men inte heller han gick i mål med projektet. 2011 övertogs projektet av nuvarande ägare som lät bygga en 1700 cc motor med utgångspunkt från en motsvarande Saabmotor. (Det var från Ford som Saab hämtade sina V4-motorer). Våren 2023 blev bilen besiktigad och tagen i trafik igen i det nuvarande skicket. Den är numera besiktningsbefriad enligt gällande regler. Innan idrifttagandet så fick bilen en översyn av bl.a. bromssystemet där de gamla bromsoken ersattes med nya. Även nya däck monterades, dubbfria vinterdäck som även passar för entusiastisk körning på grusväg. OZ-fälgar trebultade fälgar. Det stora backljuset är inte inkopplat.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-12 
  • Avläst mätarställning
    57000 km 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nybyggd 1700cc V4 som går mycket bra. Kylaren är lite för liten för en 1700cc-motor så tempen stiger varma dagar. Byte till större kylare rekommenderas. Nya bromsok och renoverade bakbromsar. Det kan vara dags att byta stötdämpare. Dålig tomgång. Den var perfekt tidigare i år men troligtvis så har det kommit något skräp i Weberförgasaren pga av bilen inte körts så mycket. Avlagringar eller skräp från tanken. Men den börjar gå bättre när man tankade 98-oktan samt hällde i bränslesystemsrengöring i bensinen.

    Uppflyttad bensintank från Opel Kadett (sägs det). 12 volts batteri.

  • Skick interiör:

    Inte mycket att skriva om. Tyget är trasigt vid vänster axel på förarstolen. I övrigt se bilder. Troligtvis är det gamla limrester på insidan av bagageluckan. Bensinmätaren går baklänges. Polvänd? Baksäte saknas.

  • Skick exteriör:

    I huvudsak i bra skick. Lackering som är runt 40 år gammal med skav, repor, ytrost samt någon/några bucklor. Se bilder. Torra gummilister. Dålig bakstötfångare. Porigt krom. Spricka vid nederkanten på höger framskärm fylld med rostskyddsmedel. Fälgarna var nya 1996 men har med tiden ärgat vilket gör att höger bak läcker luft. Nya dubbfria vinterdäck 2023.

  • Skick helhet:

    En bil i ett trevligt, sportigt bruksskick med möjlighet att finslipa små och något större detaljer efter eget huvud.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-02-07
Ursprungsbesiktning: 1965-01-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-12
Senast godkända besiktning: 2023-02-06
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Från början var denna modell tänkt för den amerikanska marknaden där namnet var Ford Cardinal. Men tyska Ford fick ta hand om projektet och döpte om den till Ford Taunus 12M då amerikanerna inte var redo för en liten europeisk framhjulsdriven bil ännu. V4-motorn i dessa Fordar kom senare att modifieras något och sättas i Saab 96. En vanlig 12M var på 1183 cm3 medan en 12M TS var utrustad med hela 1498 cm3. 12M TS var därför även utrustad med skivbromsar fram för att kunna hejda den ökade effekten. Modellen som hade internbetäckningen P4 tillverkades mellan 1962 och 1966.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örsundsbro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG