Visa alla bilder
Visa film

Ford Model A Tudor Sedan — 1929

Charmig och snygg Ford Tudor. Nysåld i Danmark 1929 och importerad till Sverige 1968. Samma ägare de senaste 35 åren.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering gör att bilen känns mer genuin än hos nutida överrenoveringar. På dessa gamla bilar gäller att ha motoröra och kunna hålla rätt varvtal när man växlar den osynkroniserade växellådan. En upplevelse som ökar förarens medvetenhet om bilkörningens komplexitet och borde vara obligatorisk på dagens körkortsutbildning. Körklar A-Ford där vi rekommenderar en minde serviceöversyn då den körts väldigt lite på senare år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17683
BENGTSFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Tudor Sedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering gör att bilen känns mer genuin än hos nutida överrenoveringar. På dessa gamla bilar gäller att ha motoröra och kunna hålla rätt varvtal när man växlar den osynkroniserade växellådan. En upplevelse som ökar förarens medvetenhet om bilkörningens komplexitet och borde vara obligatorisk på dagens körkortsutbildning. Körklar A-Ford där vi rekommenderar en minde serviceöversyn då den körts väldigt lite på senare år."

Beskrivning

Här kan ni läsa historien om A-Forden.

Bilen såldes ny i Danmark 1929. Fösta ägaren var cykelhandlare och bosatt i Odense.

Bilen registrerades första gången den 29 november 1929 under registreringsnummer M7793. Ett år senare ändrades numret till M6940. Sista noteringen före andra världskrigets utbrott är från 1936 då bilen fortfarande rullade i Odense. Därefter gör noteringarna ett hopp fram till den 23 mars 1954 då bilen återregistreras. Ägare är nu Forretningsförer Carl Olsen bosatt i Odense.



I slutet av 1960 talet börjar svenska bilentusiaster intressera sig för gamla fordon, som man väljer att kalla veteranbilar. Detta är början till en ny folkrörelse i Sverige. Vid denna tid genomgår Sverige de s k rekordåren med stadigt ökande inkomster bland vanliga löntagare samtidigt som staten genomför stora sociala reformer. Svenskar börjar få pengar över när livets nödtorft är betalt och man uppmuntras att skaffa sig en hobby. Nu inleds en jakt på förkrigsbilar som dessa nya hobbyister kan renovera. Här hemma i Sverige har de flesta haft råd att skaffa sig nyare fordon och de så kallade veteranbilarna har i stor utsträckning körts på skroten. Eller för all del, grävts ner i skogen. I vårt grannland Danmark har man använt de gamla bilarna längre än i Sverige så många svenskar blickar söderut. I slutet av 1960 talet importeras en mängd veteranbilar från Danmark, i synnerhet A-Fordar som de finns ganska gott om.



I denna importvåg köper ägaren av Gummicentralen i Falköping den aktuella A-Forden. Den 25 april 1968 tullas bilen in i Sverige via hamnen i Göteborg. Vi har fått berättat för oss att bilen genomgår en renovering som står klar i början av 1980 talet.

Först 1989 registeras A-Forden in i svenska bilregistret, detta sker i samband med att nuvarande ägare förvärvar bilen. 1991 blev bilen godkänd av Svensk Bilprovning och fick börja framföras på svenska vägar. (Se utvalda bilder på dokumentation) När nuvarande ägare förvärvade bilen var den renoverad förutom inredningen. Så på 1990 talet köpte han och monterade en ny inredning från Le Baron Bonney co i USA. Bilen har stått i garage och inte körts så mycket på de senaste åren. Ägaren låter nu sälja bilen av åldersskäl. Inredningen är gjord av ylle och det finns en del skador på inredningen som vi tror beror på angrepp av mal. Se bilderna.

Till bilen medföljer kopior på äldre dokument så man kan se bilens ursprung. Som kuriosa kan nämnas att en A-Ford Tudor Sedan 1929 i hemlandet USA kostade 525 USD.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1929/1929 
  • Första registreringsdatum
    1991-05-29 
  • Avläst mätarställning
    9199 km 
  • Kw / hk
    27 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Ylle 
  • Färg
    Grön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och drivlina har enligt uppgift renoverats på 1980 talet. Startar lätt och låter rätt. Utrustad med fyrcylindrig sidventilsmotor och osynkroniserad treväxlad växellåda. Fin gång på motorn och inga konstiga missljud i kraftöverföringen. Kopplingen hugger/rister lite när man når dragläge. Det skriker lite i bromsarna vid inbromsning. Dessa både saker kan bero på att bilen varit stillastående inte körts på länge och att det eventuellt kan bero på ytrost på anliggningsytorna. Vilket skulle kunna bli bättre med tiden om man börjar använda bilen mer frekvent. Detta är dock mer en kvalificerad gissning och inget vi kan garantera. För övrigt helt körklar.

  • Skick interiör:

    Inredningen byttes mot nytillverkad under 1990 talet. Inredningen är tillverkad i ylle och sätena verkar tyvärr haft ett angrepp av mal. I övrigt fin inredning. Se bilderna.

  • Skick exteriör:

    Snygg lackering enligt äldre standard. Finns lite färgskav och någon enstaka blåsa i lacken. Vid öppning och stängning av motorhuven på dessa fordon flexar plåten i huven lite. Det finns av denna anledning en antydan till krackelering i lacken på motorhuven, syns endast vid mycket noggrann granskning. Vid renoveringen fick man tag på rätt material till yttertaket som fortfarande är i fullgott skick. Däcken är nytillverkade av typen diagonal och i bra skick samt av rätt modell. Dessa monterades några år efter renoveringen. Reservhjulet är ett diagonaldäck från 1960 talet.

  • Skick helhet:

    Äldre renovering som låtit behålla bilens charm. Passar utmärkt för veteranbilsträffar och körning i lugn takt på lågtrafikerade vägar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1991-05-29 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1990-12-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-05-29
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

A-Ford finns i förhållandevis stort antal i Sverige, men de syns sällan i trafiken. A-Forden var efterföljare till Fords storsäljare T-Forden. När A-Forden introducerades i november 1927, som 1928 års modell var det i grevens tid. Konkurrenterna hade kört ikapp och förbi Ford Motor Company med bättre, snabbare och bekvämare bilar. Med A-Forden fick man nu en modern bil att saluföra. Starkare motor, riktig växellåda och snygg design. A-Forden blev en omedelbar succé. Den fjärde februari 1929 hade man redan sålt 1 miljon exemplar av bilen. I slutet av juli samma år hade man dubblat till 2 miljoner sålda bilar. Produktionen av A-Forden avslutades i mars 1932, efter att ha tillverkats i mer än 4 miljoner exemplar. Enligt föreningen Svenska A-Fordarna finns cirka 1200 A-Fordar registrerade i Sverige. Den variant som finns i flest exemplar är Ford Tudor 1930-31. Nytillverkade delar finns i massor att köpa, så det är lätt att hålla dessa bilar vid liv.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bengtsfors

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG