Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo 2000 GT Veloce Coupé — 1974

Sista generationen av en legendarisk modellserie i ett välljudande och trevligt mekaniskt skick med en fin dokumentation och en rolig historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre förfinad svåremotståndlig körglädje och det här exemplaret förmedlar mycket av det som just gör modellen till en särskilt omtyckt favorit bland klöverentusiasterna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
220 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17785
SÖDRA SANDBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo 2000 GT Veloce Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Äldre förfinad svåremotståndlig körglädje och det här exemplaret förmedlar mycket av det som just gör modellen till en särskilt omtyckt favorit bland klöverentusiasterna."

Beskrivning

Den levererades ny av Höjdéns Bil i Slottstaden AB i Malmö till Ica-handlaren Malmborgs Livs i januari 1974. 1977 köper nuvarande ägaren bilen, kör några år innan han får en ny tjänste-BMW E28 1982. Han säljer då den till en arbetskompis med hembud genom ett handslag. Det handslaget höll inte riktigt, den forna kollegan sålde bilen till en tandläkare i Göteborg istället. Men, kollega Näslund köper faktiskt tillbaka bilen från en tandläkarelev, den nuvarande ägaren söker upp den aktivt igen 1994 och köper i sin tur tillbaka bilen samma år. Något år senare får den en motoröversyn med en renoverad topp, en ny inredning och en ny lack. Det har blivit flera resor till Italien och runt 4 000 mil på 30 år. Idag har bilen en total körsträcka på 17 780 mil. Senaste och därmed sista besiktningen gjordes 2023-07-12.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-02-14 
  • Avläst mätarställning
    177 801 km 
  • Kw / hk
    95 / 129 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoverad topp med nya originalkammar av CC Motor i Eskilstuna på sent nittiotal. En elektronisk tändning är också monterad. Motorn rycker lite vid max gaspådrag, det känns som om en förgasaröversyn/rengöring kan åtgärda den biten. Bilen känns stabil i hög fart, även vid hård inbromsning och är skönt följsam på vägen, det sitter väl avstämda gula Koni-dämpare runtom som hjälper till med den känslan. Växellådskänslan är sportigt bekant och allmänt kuggtrevlig.

  • Skick interiör:

    Prydlig klädsel i vinyl från en tysk leverantör, CC Motor i Eskilstuna monterade den tillsammans med mattorna i mitten på nittiotalet. Mittkonsolen kommer från en 1750 Berlina, några märken och högtalarhål på sidorna. Fint innertak och dörrsidor. Framrutan med spricka i mitten har medvetet behållits för att spara en dekal från ett speciellt körevent i Vaxholm. Hatthyllan är klädd i högtalartyg som klädsamt har blekts där den den italienska "PROVA"-skylten har legat.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad i mitten på av nittiotalet av en lackerare som rekommenderades av plåtslagaren som samtidigt bytte trösklarna. Lackeraren måste däremot ha slarvat lite med underarbetet. Idag finns det flera sprickor i lacken och även några angrepp. På håll syns det inte och bilen har ett presentabelt yttre före man gör en närmare okulär avsyning. Det går att leva med för den som vill och i gengäld behöver man inte vara så rädd om lacken. Historic Racing-klassade Minilitekopior med nyare Pirellidäck sitter på nu, men de riktiga godsakerna är de 7,5 tum originalbreda Borrani plåtfälgarna. Inte svetsbreddade, som ofta är fallet. Dessa följer förstås med. Och snyggt med den tvåradiga registreringsskylten bak.

  • Skick helhet:

    Ett skönt helhetsintryck trots bristerna i lackeringen. Entusiastbrukandet blir därför på ett sätt lite lättare när man under träffar, rallyn och andra körningar inte behöver vara så orolig för stenskott, dörruppslag och annan yttre påverkan. Det är också en slags ostörd körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-08-23 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1974-01-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1974-02-14
Senast godkända besiktning: 2023-07-12
Besiktigad tom: 2023-07-12
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

Modellen hade en lång produktionscykel från 1963 till 1977. En entusiastsportig Alfa redan som ny och med motorstorlekar från 1,3 till 2,0 liter. Den starkaste fabrikstrimmade seriebilen för tävlingshomologering var en GTA med en tvålitersmaskin på över 230 hästar. Idag håller alla versioner värdet och attraktionen bland entusiasterna, och kanske är den här sista versionen med tvålitersmotorn, det förfinade chassit de subtilt ändrade designdetaljerna den mest attraktiva just nu.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Södra Sandby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG