Visa alla bilder
Visa film

Volvo P1800 B230FT — 1965

En riktigt maffig P1800 som har det där lilla extra som får köpnerverna att omedelbart aktiveras.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd Volvo P1800, som varit en banracer, som nu är civiliserad med inredning samt SFRO-besiktigad vilket gör att den är körklar för gatan. Perfekt trackday bil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
144 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12577
BÅLSTA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo P1800?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd Volvo P1800, som varit en banracer, som nu är civiliserad med inredning samt SFRO-besiktigad vilket gör att den är körklar för gatan. Perfekt trackday bil."

Beskrivning

Ett härligt muller från maskinen får ett motorhjärta att klappa fortare. Bilen är utrustad med säkerhetsdetaljer som störtbur, 60-liters säkerhetstank, brandsläckare, uppgraderade bromsar och chassi. Den har motorhuv och baklucka i plast för viktbesparing. Front (som köptes ny) samt framskärmar är avtagbara i ett stycke för att lättare komma åt att serva motorn.

Ställbara stötdämpare, bromsvåg, Sellholm med 4-link och wattlänk. Ombyggd framvagn med Porsche 944 fjäderben, bromsar från Volvo S60R, 1031-axel med lamelldiff, M90 låda med svetsad trea och korta lägen, servostyrning med kort utväxling (Steffanssons), smidda Mahle-kolvar i stressborrat block, Garret 30-71R turbo, 531 topp, 80 mm spjällhus, dubbla spridarbankar 630/230cc, coilover tändspolar (Audi), Nira 13 EGTC, Snapoff-ratt m.m

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    2007-06-20 
  • Avläst mätarställning
    11720 km 
  • Kw / hk
    205 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    OMP racestolar 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Civiliserad racerbil som går mycket bra.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick men går att förbättra på detaljnivå

  • Skick exteriör:

    Välbyggd och välhållen kaross med glasfiberluckor.

  • Skick helhet:

    Mycket fin och tuff.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-06-26
Ursprungsbesiktning: 2007-06-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2007-06-26
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2018-04-20
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Pelle Petterson var son till Helmer Pettersson, designansvarig på Volvo. Pelle praktiserade i slutet av 1950-talet hos designföretaget Frua i Italien. Hans skisser blev de som Volvo valde när de anlitat Frua för att rita en elegant GT-bil som efterföljare till Volvo Sport (P1900). Bilen premiärvisades 1962 och byggdes fram till 1972 som coupe´modell. Sedan i ytterligare 1,5 år som sportbackmodell vilken fick namnet P1800 ES.
De första åren pressades plåten i England där även bilarna sattes ihop hos Jensen på licens. Under 1964 flyttades produktionen till Göteborg och bilarna fick ett S tillagt i modellbeteckningen (P1800S). Sammanlagt byggdes cirka 30.000 bilar av P1800, P1800S, P1800E och P1800 ES.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG