Visa alla bilder

SAAB 9000 Turbo 16 2.3 — 1993

Välvårdad Saab med få ägare och stora motorn.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sportig variant av Saab 9000 med mycket körglädje."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12641
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 55 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sportig variant av Saab 9000 med mycket körglädje."

Beskrivning

Denna bil köptes ny av en herre i Dalarna 1992, han ägde den fram till 1995 då en herre i Gävle tog över den. Denna ägare vårdade bilen och lät den mestadels stå i garage när den inte användes. Service och besiktning sköttes väl, när mannen dog blev den ståendes i garaget och kördes bara till och från besiktning. 2016 köpte nuvarande ägare bilen och har servat samt kört sparsamt med den.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    1992-11-19 
  • Avläst mätarställning
    109990 km 
  • Regnr
    PZW569 
  • Chassinummer
    CD65M1P1016222 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5-vxl 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välskött och servad enligt plan, går fint och allt fungerar.

  • Skick interiör:

    Inredning i nyskick med få bruksspår

  • Skick exteriör:

    Originallack med några bruksspår, vid infästning takräcke någon repa samt någon repa vid höger bakskärm och något dörruppslag. Höger framdörr har lackats om och någon nyansskillnad syns.

  • Skick helhet:

    En välvårdad bil som har få skavanker. Upplevs väldigt fräsch och har med den motorn mycket körglädje.

Fakta om modellen

Arbetet med att ta fram Saab 9000 började 1974 då de första diskussionerna började kring en ersättare för Saab 99. Projektet kallades NGS - Ny generation Saab. Det försenades och startades upp på nytt 1977 under namnet X29. När samgåendet mellan Saab och Volvo sprack agerade Saab och inledde samtal med Fiat-ägda Lancia. Det slutliga samarbetet kom till efter samtal mellan Marcus Wallenberg och Giovanni Agnelli.[1] 9000 utvecklades nu i ett nära samarbete, De fyras klubb, med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott för den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. 1979 startade samarbetet. Fiat tillverkade syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164.
Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en sportig modell med extrautrustning.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG